Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuHrozba přelidnění planety Stupeň a typ vzděláváníStřední škola, gymnázium Vzdělávací oblastspolečenskovědní Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, M/01 Ekonomika a podnikání Tematický okruhEnvironmentalistika Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, let AnotacePrezentace nastiňuje a upozorňuje na možnost přelidňování planety a rizika s tím související Vybavení, pomůckyProjektor na prezentaci, osobní počítač, laserové ukazovátko Klíčová slovaGlobální, lokální, geografie Datum HROZBA PŘELIDNĚNÍ PLANETY
CO JIŽ ZNÁME Z PŘEDEŠLÉ PREZENTACE Globální problémy můžeme dělit na: CIVILIZAČNÍ EXPLOZE (PŘELIDNĚNÍ ZEMĚ) EKOLOGICKÉ (ENVIRONMENTÁLNÍ) PROBLÉMY EKONOMICKÉ PROBLÉMY CIVILIZAČNÍ CHOROBY SUROVINOVÉ A ENERGETICKÉ PROBLÉMY HLADOMOR NEBEZPEČÍ JADERNÉ KATASTROFY ČI VÁLKY HROZBA VÁLEČNÉHO KONFLIKTU RASISMUS A TERORISMUS ODPADY
HROZBA PŘELIDNĚNÍ počet obyvatel naší planety (též světová populace) se odhaduje na 7,12 miliard lidí *jedná se pouze o odhad, protože přesný počet obyvatel Země prakticky zjistit nelze*
AUTOR NEZNÁMÝ. Word - Population[online] [cit ]. Dostupné z:
PRŮMĚRNÁ NATALITA NA JEDNU RODINU AUTOR NEZNÁMÝ. Word - Population[online] [cit ]. Dostupné z:
PŘEHLED POPULACE DLE POŘADÍ NEJLIDNATĚJŠÍCH STÁTŮ AUTOR NEZNÁMÝ/Wikipedia. Word - Population[online] [cit ]. Dostupné z:
NATALITA A MORTALITA NATALITA neboli porodnost mapuje na určitém území počet narozených dětí za určitý čas MORTALITA neboli úmrtnost mapuje na určitém území počet jedinců, kteří umřeli v určitém období
VZTAH NATALITY A MORTALITY a)natalita = mortalitě (počet jedinců za určité období stagnuje – je neměnný) b) natalita < mortalita (počet jedinců za určité období klesá) c) natalita > mortalita (počet jedinců za určité období stoupá)
VÝHLEDY DO BUDOUCNOSTI vědci se v prognostice budoucnosti přelidnění neshodují, některé odhady jsou relativně optimistické, jiné naopak pesimistické rok 2050 – 7, miliard lidí rok 2100 – 12 – 14 miliard lidí rok 2050 – miliard lidí rok 2100 – 30 – 40 miliard lidí
„ZÁPADNÍ“(BOHATÝ) VS. „VÝCHODNÍ“ (CHUDÝ) SVĚT civilizační nárůst se výrazně liší v rozvojových zemích a zemích „západních“ v rozvojových zemích (především Afrika, část Asie, a jižní Amerika) počet obyvatel neustále vzrůstá, naopak v „západních“ zemích (stabilní ekonomická situace) počet obyvatel buď klesá, stagnuje či velmi mírně stoupá
„VÝCHODNÍ“ VS. „ZÁPADNÍ“ ZEMĚ neexistence či zavrhování antikoncepce náboženské předsudkyrodinná strategie ekonomické priorityantikoncepcekariérismusneplodnostmožnost potratů
ROZVOJOVÉ (CHUDÉ) ZEMĚ antikoncepce neexistuje, nebo je kulturně či náboženstvím zakazována či zavrhována sex jako jediné libido a „zábava“ chudých u národů, které žijí v souladu s přírodou je nižší procento neplodných jedinců teorie „více potomků – větší možnost úspěchu jednoho z nich“ – ten poté zaopatří celou rodinu
potencionální potomek představuje ekonomické zatížení stále se zvyšující neplodnost antikoncepce možnost potratů složitá sociálně kulturní rodinná vazba módní trendy, kariéra BOHATÝ „ZÁPADNÍ“ SVĚT
AKTIVIZAČNÍ OTÁZKY PRO ŽÁKY 1)Proč se počet obyvatel naší planety zvyšuje? 2)Které tři státy jsou nejlidnatější? 3)Vysvětli pojem „BABY BOOM“ 4)Vysvětli pojmy natalita a mortalita foto: autor
ZDROJE A PRAMENY DVOŘÁK, Jan. Odmaturuj! ze společenských věd. Aktualiz. vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 256 s. Odmaturuj!. ISBN Internetový zdroj: Word - Population[online] [cit ]. Dostupné z: