Komunikace zvířat - savci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pří_265_Živá příroda_Mapa Chřibů Autor: Mgr. Marie Pížová
Advertisements

Rostliny okolo naší školy
KOMUNIKACE U PSOVITÝCH
VÝPRAVA DO VESMÍRU Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ
Pří_013_Rozmanitost přírody_Počasí Autor: Zdeňka Bartlová
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Pří_183_Rozmanitost přírody_Krtek obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda – Slunce
ŽIVOT V OCEÁNECH A MOŘÍCH
Autor: Mgr. Marie Boučková
Pří_059_Rozmanitost přírody _Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Helena Uhříková
KOŘENOVÉ A MECHOVÉ PATRO CHŘIBSKA
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
SLUNEČNÍ TEPLO A SVĚTLO
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Neživá příroda - vzduch
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
SLUNEČNÍ TEPLO A SVĚTLO
Ch_090_NÁZVOSLOVÍ OXIDŮ Ch_090_Oxidy_Názvosloví oxidů Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Hospodářství Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Autor: Mgr. Helena Koždoňová
Planety sluneční soustavy – Velké planety
ENERGIE NA ZEMI Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Živočichové – ohrožené druhy -Tapír čabrakový
Hospodářství Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Obojživelníci - ocasatí
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Jádrové a periferní oblasti
ČLOVĚK VYUŽÍVÁ SÍLU Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Rozmnožovací soustava
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
DOPRAVA Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí Autor: Zdeňka Bartlová
ODLIŠUJEME SE OD OSTATNÍCH ŽIVOČICHŮ
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Smysly člověka (všeobecně)
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
PČ_135_Dřevo_Spojování dřeva hřebíky
Pří_083_Rozmanitost přírody_Brouci Autor: Mgr. Marie Boučková
Savci – Riskni to! Autor: Mgr. Eliška Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Pří_183_Rozmanitost přírody_Krtek obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
Pří_081_Rozmanitost přírody_Denní motýli Autor: Mgr. Marie Boučková
Pří_059_Rozmanitost přírody – Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
ENERGIE NA ZEMI Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Živočichové – ohrožené druhy -Tapír čabrakový
Zdravá výživa Ch_078_Zdravá výživa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
Autor: Mgr. Zdeňka Bartlová
Třídění živých organizmů
Rozmnožovací soustava
Transkript prezentace:

Komunikace zvířat - savci Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Komunikace zvířat - savci Pří_076_Rozmanitost přírody_Komunikace zvířat - savci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro práci za pomoci počítače s interaktivní tabulí. Je součástí tématického okruhu „Rozmanitost přírody.“ Materiál je v souladu s osnovami vyučovacího předmětu přírodověda a ŠVP pro základní vzdělávání ZŠ Slušovice. Je určený k vyvozování nového učiva, opakování a procvičování učiva. V prezentaci jsou stručným způsobem uvedeny zajímavosti o komunikaci savců. Tento materiál vznikl ze zápisů autora jako doplňující materiál k učebnici: MATYÁŠEK, Jiří, Věra ŠTIKOVÁ a Josef TRNA. Přírodověda 5: Člověk a jeho svět. Bratislavská 23d, 602 00 Brno: NOVÁ ŠKOLA s.r.o., 2011. ISBN 978-807289-301-0. Je určen pro předmět přírodověda 5. ročník.

Komunikace zvířat - savci 1. Přírodověda 5.ročník Komunikace zvířat - savci

Jak spolu savci komunikují Zvířata sice neumějí mluvit, ale rozhodně dokážou komunikovat. Ve skutečnosti si členové jednoho druhu, a stejně tak i různé druhy vzájemně, neustále předávají informace. Jsou schopní upozornit jiná zvířata na potravu nebo přivábit partnera. Dokážou najít svoje mládě ve velkém stádě nebo varovat v případě přítomnosti predátorů. Umějí si vyznačit své území, aby odradili vetřelce. Používají k tomu různé metody, od řevu lvů po pachové „vizitky“ jelenů. Ať je způsob jakýkoliv, dobrá komunikace je nevyhnutelná - závisí na přežití savců.

Dotyky Komunikace dotyky je pro některé druhy velice důležitá. Je pohodlná, a může tak velmi dobře naznačit dominantní postavení nebo udržovat vazby. Opice upevňují sociální vztahy v rámci své skupiny vzájemným vískáním, kterým si zároveň odstraňují parazity a odumřelou kůži. Samice opic často berou svá mláďata do náruče, utěšují je a mazlí se s nimi. Medvíďata se perou, aby ukázala dominanci, zároveň se tak cvičí v boji. Mořské vydry se zase často navzájem třou tvářemi a dotýkají se nosem - udržují tak sociální vazby a zanechávají pachové značky.

Šimpanz učenlivý Medvěd hnědý 2. 4. Šimpanz učenlivý Medvěd hnědý

3. Šimpanz učenlivý

Přírodní chemie Díky chemickým látkám, nazývané feromony, vylučovaným v moči nebo pomocí pachových žláz, dokážou savci rozpoznat ostatní členy svého druhu, označit si teritorium, najít kořist nebo potencionálního partnera. Madagaskarský lemur kata si např. tře pachové žlázy na zápěstích a hrudi o vegetaci a zanechává výraznou stopu, která vyznačuje jeho teritorium. Spoustu druhů včetně koní, nosorožců a slonů feromony signalizuje, kdy je samice připravená k páření. Lev např. větří v blízkosti lvic, zda některé z nich nejsou připraveny k páření.

Lev pustinný Lemur kata 5. Lev pustinný 6. Lemur kata

Vibrace Některé zvířata (např. slon) využívají ke komunikaci vibrace. K poslouchání nevyužívá slon pouze své velké uši, ale i nohy. Ty jsou tak citlivé, že jimi rozpozná nízkofrekvenční zvuky šířící se zemí, které vytvořili svým dupáním jiní sloni a to až na vzdálenost 30 km. Vzdálené signály pomáhají slonům také při hledání partnerky. Nohama jsou schopní rozlišit i hřmění a najít ve svém okolí vodu.

7. Slon africký

Zvuky Všichni savci vydávají zvuky, od myšího pískání po bručení medvědů, a všechny zvuky mají svůj význam. Delfíni používají komplexní škálu zvuků a vědci zkoumají, zda nejde o skutečný jazyk. Každý delfín vydává svoje vlastní, unikátní pískání. Aby delfíni našli potravu, vydávají rovněž pomocí tuku na čele vysokofrekvenční zvuk podobný cvakání (forma echolokace). Nejhlasitější zvuk ze všech suchozemských tvorů vydává jihoamerický vřešťan, když si křikem vyznačuje území. Může to být slyšet až do vzdálenosti 16 km.

Delfín obecný Medvěd hnědý Vřešťan rezavý 8. Delfín obecný 10. 9. Medvěd hnědý Vřešťan rezavý

Oční kontakt Mnoho savců má dobrý zrak, takže vizuální signály jsou rozhodující. Některé jsou dočasné, například když se vlk naježí, nápadně tak ukazuje agresi, nebo se přikrčí a stáhne uši jako projev podřízenosti. Jiná vizuální znamení se objevují v určitém období, jako třeba zčervenání zadku šimpanzích samic, když jsou připravené se pářit. Existují také trvalé znaky, jako bílé pruhy na zádech skunka, podle nichž se predátor naučí, že si ho nemá všímat, jinak ho skunk postříká páchnoucí tekutinou.

Vlk obecný Skunk pruhovaný 12. 11. Vlk obecný Skunk pruhovaný 13.

Fascinující komunikace zvířat Keporkak používá složité písně, které se nesou stovky kilometrů, aby ostatním sdělil svou polohu a další informace, Skladby neustále obměňuje novými nebo už existujícími melodiemi. Dominantní samec gorily horské naznačuje jinému samci, že tu velí, vzpřímeným postojem, bušením do hrudi a hlasitými skřeky. Pokud není tato zpráva dostatečně pochopena, bouchá do země a trhá okolní rostliny. Psouni prérioví vydávají různé varovné zvuky, takže ostatní vědí, zda je blížící se predátor např. sokol, had nebo kojot.

Fascinující komunikace zvířat Samice gorily nížinné Koko, narozená roku 1971 s sanfranciské zoologické zahradě, se naučila 1 000 slov ve znakové řeči a rozumí asi 2 000 slovům v angličtině. Má dokonce svou e-mailovou adresu - Kokomail@aol.com. Oribi, malá africká antilopa, má na kopytech, kolenou, tváři, slabinách a pod očima pachové žlázy. Používá je mimo značkování území - po cestě zanechává pachovou stopu, aby ji ostatní ze stáda mohli následovat.

Fascinující komunikace zvířat Šimpanzi mají po lidech nejinteligentnější vzájemnou komunikaci v živočišné říši. „Mluví“ spolu pomocí celé škály zvuků, gest, držení těla a grimas. Šimpanzi jsou velice společenská zvířata a tato komunikace každému z nich pomáhá přesně určit svou roli ve skupině a odhadnout záměry ostatních - rozpoznat, kdo je dominantní, kdo má špatnou náladu, a je proto lepší se mu vyhnout, a kdo je naopak naladěn přátelsky.

Opakování Co naznačuje vlk, když má naježenou srst? Ukazuje tak agresi. Bojí se. Dává pokyn k lovu.

Opakování Jaký účel mají bílé pruhy na těle skunka? Má je pro okrasu. Láká jimi samičku. Varují predátora.

Opakování Je pro zvířata komunikace důležitá? ANO NE

Opakování Jak se nazývají látky, které vylučují zvířata (např. pro vyznačení teritoria)? peroxidy halogenidy feromony

Obrázky: Zdroje použitých materiálů: Soubor:Dolina Miętusia a2.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, last modified on 6. 7. 2006 [cit. 2012-11-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dolina_Mi%C4%99tusia_a2.jpg File:Brown Bear Cubs.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, last modified on 24. 8. 2005 [cit. 2013-05-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Brown_Bear_Cubs.jpg?uselang=cs File:Gombe Stream NP gegenseitiges Lausen.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, last modified on 31. 8. 2010 [cit. 2013-05-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gombe_Stream_NP_gegenseitiges_Lausen.jpg?uselang=cs File:Gombe Stream NP Mutter und Kind.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, last modified on 31. 8. 2010 [cit. 2013-05-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gombe_Stream_NP_Mutter_und_Kind.jpg?uselang=cs File:Lemur Catta02.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, last modified on 1. 3. 2008 [cit. 2013-05-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lemur_Catta02.jpg File:Pair of lions v2.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, last modified on 7. 12. 2006 [cit. 2013-05-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pair_of_lions_v2.jpg?uselang=cs File:Loxodonta africana - crossing.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, last modified on 7. 8. 2007 [cit. 2013-05-26]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Loxodonta_africana_-_crossing.jpg?uselang=cs File:Delphinus delphis with calf.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, last modified on 27. 8. 2012 [cit. 2013-05-26]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Delphinus_delphis_with_calf.jpg?uselang=cs File:Medved mzoo.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, last modified on 8. 8. 2007 [cit. 2013-05-26]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Medved_mzoo.jpg?uselang=cs

Obrázky: Zdroje použitých materiálů: Soubor:Alouatta seniculus.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, last modified on 6. 3. 2009 [cit. 2013-05-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Alouatta_seniculus.jpg Soubor:Wolves Kill.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, last modified on 6. 5. 2008 [cit. 2013-05-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wolves_Kill.jpg) Soubor:Striped skunk.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, last modified on 5. 3. 2005 [cit. 2013-05-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Striped_skunk.jpg File:Timber wolves fighting.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, last modified on 19. 8. 2012 [cit. 2013-05-26]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Timber_wolves_fighting.jpg?uselang=cs