Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti žáků středních škol Předmět: Český jazyk a literatura Název materiálu: Výuková prezentace popis pracovního postupu Autor: Bc. Iveta Kejřová Ověřeno ve výuce dne: , číslo hodiny 31 Třída: 2.C /počet žáků 12 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám VY_12_INOVACE_ČJ.2.11
P OPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
P RACOVNÍ POSTUP Vystihuje činnost, jak její jednotlivé části následují za sebou v logicky stanoveném pořadí, v časové posloupnosti Srozumitelnosti napomáhají nákresy, obrázky Návod, jak zacházet s nějakým strojem, jak ho uvést do chodu Výroba nebo oprava nějakého předmětu Kuchařský recept
J AZYKOVÉ PROSTŘEDKY Odborné výrazy ( očkovací nůž) Výrazy bez citového zabarvení Dějová slovesa, časová příslovce Podstatná jména slovesná Jednoduché věty, vedlejší věty časové, účelové
OSNOVA 1. ÚVOD – výrobek, pomůcka, pokus 2. VLASTNÍ POKUS – pracovního postupu a) příprava pracovních nástrojů, potřeb k výrobě, pomůcek b ) postup při zhotovení výrobku – jednotlivé hlavní činnosti c) závěrečné úprava Závěr – zhodnocení výroby, využití výrobku, výsledek pokusu
D OPLŇTE SLOVESA. Sýrové mazadlo na mejdany ……… 15 dkg ementálu a jedno krásné jablko. Všechno ………., ………šťávu z citronu, pepř, cukr a sůl. Samozřejmě podle chuti. Nakonec ………….majolku. Hezky zhusta ……....na plátky veky a ……. nakládanou kápií. Všechny dámy přítomné na mejdanu ………v mém srubu strávit příští dovolenou. Když je hluboko do kapsy, ………….smíchat s majonézou jemně krájenou cibulku s petrželovou natí nebo mladými lístky kopřiv. Na vece to také ………….báječně.
Sýrové mazadlo na mejdany Koupil jsem 15 dkg ementálu a jedno krásné jablko. Všechno jsem nastrouhal, přidal šťávu z citronu, pepř, cukr a sůl. Samozřejmě podle chuti. Nakonec jsem vmíchal majolku. Hezky zhusta jsem mazal na plátky veky a zdobil nakládanou kápií. Všechny dámy. Když je hluboko do kapsy, stačí smíchat s majonézou jemně krájenou cibulku s petrželovou natí nebo mladými lístky kopřiv. Na vece to také chutná báječně. cz/podpora/ditns/prezentace/Spatne/14_ pracov n cz/podpora/ditns/prezentace/Spatne/14_ pracov n
U KÁZKA Ukázka: Na Karlovi a Josefovi bylo vidět na první pohled, že vyšli ze stejné líhně. A přec byl mladší Karel křehký, ale Josef samý sval. I Josef měl červené tvářičky. Nebyly to však skvrnky chorobné. Josef měl opravdickou červenou papulku, opravdická široká ramena a podstavec jako pan stárek ze mlýna. I Josef se rád podrbal za uchem.
Ale dělal to spíše jako řemeslník, který se opatrně přibližuje k dílu, a ne jako premiant, chce-li přesně zodpovědět profesorovu otázku. Oba chodili s levačkou na zádech, ale každý jinak. Karel – aby udržel rovnováhu, Josef, aby si pohověl.
Karel seděl na židli lehce a se zkroucenýma nohama, div nespadl. Josef seděl zeširoka a naplno. Dlaně přitom kladl na kolena a byla v tom sedící mužská jistota a rozšafnost. Karel byl pan student. Josef však byl studentův starší bratr, kterému škola nevoněla. Otázka: Poznáš, koho spisovatel František Kubka popisuje?
P OUŽITÁ LITERATURA