Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Dědičnost 1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Advertisements

Dědičnost krevních skupin
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Genetika člověka.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Základy genetiky.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
VY_32_INOVACE_2_1_03_Chromozomy
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Pohybová soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: září 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Dědičnost základní zákonitosti.
Genetika.
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mendelistická genetika
GENETIKA.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
gonozomální dědičnost
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Genetika.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Dědičnost 1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Dědičnost je proces, ve kterém potomek získává vlastnosti nebo dispozice k vlastnostem rodičů. Vlastnosti přenášené do další generace nemusí být zcela totožné s vlastnostmi rodiče. Rozdíly mezi generacemi jsou dány kombinací vlastností dvou rodičů. Rozdíly mezi generacemi se přitom mohou v průběhu času hromadit. Tyto rozdíly způsobují vývoj druhu neboli fylogenezi. 2

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Vlastnosti jedince nejsou dány jen genetickou informací v buňkách, ale také vlivy prostředí, ve kterém se vyvíjí. Ani jednovaječná dvojčata nejsou úplně identická. Je li prostředí, ve kterém se jedinci se shodnou genetickou informací velmi odlišné, budou se i tito jedinci značně odlišovat. 3

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Genetické pojmy Gen – synonymum pro vlohu – pojmenování pro konkrétní úsek DNA DNA – (deoxyribonukleová kyselina) je nositelkou genetické informace. Chromozóm – Je v jádře a je tvořen šroubovicí DNA. – V somatické buňce člověka je 23 párů (46) chromozomů. – Při dělení buňky mají obě dceřiné buňky zase plnou sadu – 2n (2 x 23) chromozomů. – Při pohlavním dělení vznikají gamety (mužská - spermie a ženská – vajíčko), které mají n (23) chromozomů. – Při oplodnění vajíčka dojde ke splynutí genetického materiálu gamet a vzniká n zygota, která má 2n (2 x 23) chromozomů. 4

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Genetické pojmy Gen – určuje vlastnosti organismu – znaky - (barva vlasů, velikost zubů, schopnost opalovat se, …) – Znaky mohou být v různých podobách – (oči mohou být modré, zelené, hnědé, …) – V buňce jsou geny určující konkrétní vlastnost (alely) vždy na obou chromozomech – Každá alela může mít kódovanou jinou vlastnost (například jedna pro krevní skupinu 0 a na druhém chromozomu pro A) 5

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Genetické pojmy Dominance a recesivita – Dominantní gen se projeví vždy, recesivní jen pokud dominantní není přítomen. – Například pro dědičnost krevních skupin rodičů majících genotyp A0 a A0. – Gen pro skupinu A je dominantní, pro 0 je recesivní. – Oba budou mít skupinu A. – Jak se jejich genetická informace projeví u dětí? 6 A0 AAAA Jen jedna čtvrtina potomstva bude mít krevní skupinu 0

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Genetické pojmy Genotyp je soubor veškerých genetických informací organismu Fenotyp je soubor všech pozorovatelných vlastností a znaků živého organismu. Představuje výsledek spolupůsobení genotypu a prostředí, čili to, jak organismus v daném znaku (znacích) skutečně vypadá. Obecně rozlišujeme znaky kódované majorgeny, na jejichž projev ve fenotypu nemá prostředí žádný, nebo téměř žádný vliv (barva očí, krevní skupiny) a znaky kódované minorgeny, na projev má prostředí vliv velký (velikost rostliny, množství semen). Fenotyp = genotyp + prostředí 7

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Dědičnost pohlaví V ženských tělových buňkách je pohlavní pár chromozomů ve tvaru XX. Ženská gameta má vždy pohlavní chromozom X. V mužských tělových buňkách je pohlavní pár chromozomů XY. Mužské gamety jsou dvojího druhu s pohlavním chromozomem X s Y. Je-li vajíčko oplodněno spermií s pohlavním chromozomem X, narodí se děvčátko, je-li oplodněno spermií s pohlavním chromozomem Y, vyroste chlapec. 8

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Gregor Johann Mendel 9

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Gregor Johann Mendel Gregor Johann Mendel (20. července 1822 Hynčice – 6. ledna 1884 Brno) Byl přírodovědec, zakladatel genetiky a objevitel základních zákonů dědičnosti. Působil jako mnich a později opat augustiniánského kláštera na Starém Brně. Po absolvování základní školy v Hynčicích navštěvoval mladý Johann piaristickou školu v Lipníku nad Bečvou. Středoškolské vzdělání ukončil maturitní zkouškou na gymnáziu v Opavě. V letech 1840 až 1843 studoval na Filozofické fakultě Univerzity v Olomouci. V této době v Olomouci vyučoval přírodní historii a polní hospodářství Johann Karl Nestler, významný výzkumník na poli šlechtění zvířat a rostlin, jehož výzkum šlechtění ovcí podle některých autorů ovlivnil pozdější Mendelovu práci. [ 10

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Gregor Johann Mendel Věnoval se křížení hrachu a sledování potomstva. Na základě svých pokusů formuloval tři pravidla, která později vešla ve známost jako Mendelovy zákony dědičnosti. – Mendelovy fenotypové zákony Zákon o uniformitě hybridů Zákon o štěpení v potomstvu hybridů – Mendelovy genotypové zákony Zákon o samostatnosti alel Zákon o segregaci alel Zákon o nezávislé kombinaci alel Později byla jeho experimentální data mnohokrát prověřována, protože se mnoha kritikům zdála až příliš přesná. 11

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Gregor Johann Mendel Mendelův přínos pro biologii byl rozpoznán až po jeho smrti, začátkem 20. století především Williamem Batesonem, který nechal přeložit Mendelovu práci do angličtiny. Nešlo jen o to, že položil základy oboru genetiky a definoval principy nyní známé jako Mendelovy zákony dědičnosti, ale jako jeden z prvních použil ve své práci biostatistické metody. 12

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Gregor Johann Mendel 13

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Gregor Johann Mendel - muzeum 14 Po rozsáhlé rekonstrukci (dokončena v roce 2007) se v současnosti v Rodném domě J. G. Mendela nachází muzejní expozice věnovaná životu a dílu zakladatele genetiky a hloubavého vědce. V muzeu jsou též exponáty zobrazující venkovský život tohoto regionu - Moravského Kravařska.

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Zdroje informací Černík, V., Bičík, V., Martinec, Z. Přírodopis 3 pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Libertas, a. s., 1. vydání. ISBN Jelínek, J., Zicháček, V. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství OLOMOUC, ISBN Vlastní tvorba Obrázky byly vyhledány ve wikipedii jako Creativ Commons nebo Public Domain: DNA_Structure+Key+Labelled.pn_NoBB.png: Zephyrisderivative work: Vojtech.dostal (talk). In:cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Obrázek ve formátu png. Dostupn z: DNA_Structure+Key+Labelled.pn_NoBB.pngZephyrisVojtech.dostaltalk In:cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Obrázek ve formátu png. Dostupn z: In:cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Obrázek ve formátu svg. Dostupn z: 15