Racionalismus Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Alfons Mucha Název školy
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Zemětřesení Název školy
Noetická filozofie 17. a 18. století
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Základní typy monarchií
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Filozofie a věda, náboženství a umění
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Lidské rasy Název školy
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Herakleitos Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Práce nutné ke vzniku mapy
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Baruch Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibniz Autor: Mgr. Šárka.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: René Descartes Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Racionalismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Vodstvo ČR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
SPINOZA A LEIBNIZ RACIONALISMUS.
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Filozofie 20. století – Francouzský existencialismus
Symbolismus Název školy
Socioekonomická geografie - opakování
Filozofie 20. století – Německý existencialismus
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Filozofie 20. století – Filozofie života a hermeneutika
Filozofie empirismu, racionalismu
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Empirismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Právní a politické myšlení v období renesance a baroka Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
„Barokní filosofie“ Racionalismus.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filozofie osvícenství v Německu
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
K novověké filosofii 16.–17. století
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Filosofická antropologie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Novověká filozofie - Racionalismus
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Racionalismus www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Racionalismus Označení DUM VY-32-INOVACE-06_1_13 Autor Mgr. Eva Adamíková Datum 25. 11. 2012 Vzdělávací oblast Člověk ve společnosti Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Dějiny světové filozofie Ročník 3. ročník gymnázia www.zlinskedumy.cz

Racionalismus

Co se dozvíte? o jedné z cest poznávání tohoto světa, jak se díval na svět francouzský matematik a filozof R. Descartes, budete umět vysvětlit větu „Cogito ergo sum“, kdo z racionalistů patří mezi zakladatelé kombinatoriky, seznámíte se s jediným nizozemským filozofem

Ve středověku se ustálily dvě roviny poznání: Smyslové – empirismus Rozumové – racionalismus Rozumové poznání Pojem – jablko, červený Soud – kombinace pojmů Úsudek – specifický soubor soudů, z nichž je odhalen nový závěr, souvislosti:

Jablko je ovoce – ovoce je zdravé – jablko je zdravé Metoda usuzování, která pracuje s rozumovými fakty se nazývá dedukce Od předem přijatého faktu, axiomu postupujeme k jeho zvláštním projevům Deduktivně postupuje hlavně logika a matematika

Jestliže zdrojem poznání je vrozená schopnost rozumu, hovoříme o racionalismu Novověký názor, podle něhož je příroda a skutečnost rozumovou konstrukcí

René Descartes (1596 – 1650) Obrázek 1.

Francouzský filozof, matematik, fyzik Polatinštěné jméno Cartesius Procestoval Evropu Na pozvání švédské královny Kristiny odchází do Švédska Kritik scholastiky „Cogito, ergo sum“ V jistotě vlastního myšlení a vlastní existence našel nejvyšší filozofický princip – první pravdu, která je nepochybná

Metoda Dílo „Rozprava o metodě“ Spolehlivé poznání je určitá procedura, cesta – metoda Postup ke konkrétním východiskům

Dualismus Zabývá se také ontologií Reálná tělesa mají rozprostraněnost – hmotná substance Cogito – myšlení je nerozprostraněné – myslící substance /Zkusme umístit myšlenku/

Bůh Cogito je nedokonalé Zároveň vím, že existuje něco dokonalejšího než jsem sám Jak může něco nedokonalého myslet na něco dokonalejšího. Jistě ne vlastní zásluhou

Musí zde být něco dokonalejšího – kdo mě obdařil schopností mít pojem dokonalosti navzdory nedokonalého, jež mě zatěžuje – Bůh Dává mi svět nahlédnout, i když ne dokonale poznat

Subjekt Poprvé se setkáváme s pojmem subjekt Označení něčeho individuálního Subjektivismus – problém pravdy je problémem popisu subjektivních stavů mysli Objektivismus – poznání je schopno uchopit vnější realitu a dostat se k povaze věcí Subjekt – násilí rozumu – racionalismus Vědění je pochopeno jako MOC, ZBRAŇ, NÁSTROJ k porobení veškeré skutečnosti

Matematika a geometrie Zakladatel analytické geometrie Kartézská soustava souřadnic

Baruch (Benedikt) Spinoza (1632 – 1677) Obrázek 2.

Nizozemský filozof Narozen v Amsterodamu Židovského původu Obžalován z kacířství, proklet, zatracen kletbami Vyloučen z židovské obce Katolická církev ho také nepřijala Žil osamocen, skromně, jen v korespondenci s významnými osobnostmi

Brousil optická skla, čímž si přivodil předčasnou smrt (tuberkulóza z prachu) I po smrti vysmíván Vytvořil velkolepé dílo Představitel panteismu – ztotožnění Boha s přírodou, Bůh – čili příroda

Základem přírody je jednotná substance, která je příčinou sebe sama Substance má nekonečně mnoho atributů, které mají své individuální konečné projevy – mody Nám jsou přístupny dva atributy: Rozprostraněnost – klid a pohyb (nejdůležitější) Myšlení – rozvažování a vůle

Dílo „Etika“ Proti emocím, afektům Rozlišuje tři druhy poznání: Smyslové Rozumové Intuitivní (bezprostřední vhled do problémů) „Svoboda je poznaná nutnost“

Gottfried Wilhelm Leibniz (1646 – 1716) Obrázek 3.

Německý vědec, právník, diplomat, filozof Narozen v Lipsku Pojmy a operace lze označit znaky (abeceda myšlenek) a jejich vzájemné kombinování Objevitel integrálního kalkulu Zakladatel moderní logiky V teorii poznání rozlišil dva druhy pravd: Pravdy rozumu – pro než je příznačná logická nutnost

Náhodné pravdy faktů – nedokazatelné a neodvoditelné Učení o monádách Podstatou světa a všech věcí jsou monády – jakési atomy duchovní povahy nedělitelné, vnitřně aktivní, proměnlivé, vzájemně nezávislé. Nemohou být vymezeny kvalitativně a nemohou být měřitelné

V monádách je uložena „předzjednaná harmonie“ Bůh vybral ten nejlepší z možných světů Zabýval se problémem theodicei Když je harmonie základem světa, proč existuje utrpení a špatnost? ZLO vyplývá z konečnosti, z nedokonalosti světa a člověka Leibniz říká, že součet zla je menší než součet dobra

Z jeho podnětu byla založena v roce 1700 v Berlíně Akademie věd První použil termín pluralismus (odtud také politický pluralismus) ars combinatorie - neuskutečněný projekt tzv. univerzálního jazyka ars iucandi – metodický postup navrhovaný Leibnizem, který měl určit pravdivost či nepravdivost určitého výroku

Otázky: Co znamená Descartovo cogito? Co dnes vyčítáme Descartovi? Vysvětli Descartův dualismus. Popiš Leibnizovu monádu. Který pojem G. W. Leibnize dnes patří k základům demokracie? Spinoza byl nejen matematik, ale také autor obsáhlého díla z… - dokážete doplnit?

Odpovědi Cogito znamená lidský rozum, lidské přemýšlení a zároveň pochybování. Descartovi vyčítáme přecenění lidského rozumu…(události 1. pol. 20. stol. v Evropě) Descartes rozlišuje hmotnou a nehmotnou substanci. Leibnizova monáda je „atom s duchovní podstatou“.

G. W. Leibniz jako první v dějinách použil označení pro mnohost a různost – pluralismus. B. Spinoza napsal dílo Etika.

Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN 80-40-25414-4. BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 90-7182-064-4. BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN 80-7182-147-0. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN 80-7192-500-4

TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha: COWI, Praha 4, V jehličí 1, 1996, ISBN 80-901588- 4-6. Obrázek 1.: FRANS HALS. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/Frans_Hals_111_WGA_version.jpg Obrázek 2.: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ea/Spinoza.jpg Obrázek 3.: JOHANN FRIEDRICH WENTZEL D. Ä.. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Gottfried_Wilhelm_Leibniz_c1700.jpg