italské raně renesanční umění 15. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Italské sochařství v období renesance
Advertisements

Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
OD RENESANCE PO KLASICISMUS
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Přehled nejvýznamnějších malířů
RENESANCE A HUMANISMUS
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
21 Renesance Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
RENESANCE.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Přehled nejvýznamnějších malířů
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance.
Toskánsko – Florencie I.
Renesance a humanismus
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc.  ( )  průkopník v sestrojení perspektivy  studium na přesných výpočtech  Nalezinec neviňátek.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Benátská malířská škola
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Umění renesance v Itálii (úvod)
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
RENESANCE - pokračování
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc.  vliv antiky  pozornost na člověka  studium proporcí lidského těla  náměty a symboly: ◦ pieta ◦ sv.
Giotto di Bondone MgA. Lukáš Psík wikipedia
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Vznik lineární perspektivy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Úvod do umění renesance v Itálii
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Název školy: ZŠ Průhonice
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Umění renesance v Itálii (úvod)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Italská renesance a humanismus
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
Úvod do umění renesance v Itálii
Umění renesance v Itálii (úvod)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

italské raně renesanční umění 15. století Novověk italské raně renesanční umění 15. století

Renesance Charakteristika Alessandro Botticelli: Primavera prosazuje se od počátku 15. století – rozvoj měšťanské kultury a vědy výzkumné plavby zájem o antickou kulturu renesance = znovuzrození Umělecké projevy architektura sochařství a malířství čerpá z literatury (humanismus) podstata pochopení existence člověka Alessandro Botticelli: Primavera

Renesance 1. soutěž o výzdobu dveří baptisteria mezi umělci Lorenzem Ghibertim Filippem Brunelleschim Renesance Italská raná renesance Itálie rozdrobená – městské státy Florencie - republika (manufaktury, bankovní domy, rodiny přející umění První mecenáši byli Medicejové Detail návrhu Filippa Brunelleschiho a vítězný návrh od Ghibertiho

Architektura Filippo Brunelleschi (1377 – 1446) první stavby - měřítko úměrné člověku inspirace antikou i románským slohem - plné zdi proporce sloupů a oblouků (detail provedení) Filippo Brunelesci (portrét od Masaccia) a jeho první renesanční stavba Nalezinec neviňátek (Florencie)

Architektura Filippo Brunelleschi (1377 – 1446) Santa Maria del Fiore stavba kopule stejně rozměrné jako římský Pantheon, ale vyšší a monumentálnější dvouplášťová konstrukce na principu lomeného oblouku dominanta města Santa Maria dei Fiore - Brunelleschiho kupole

Architektura Filippo Brunelleschi (1377 – 1446) Další stavby: S. Lorenzo průkopník perspektivy a studií s výpočty S. Lorenzo – průčelí a interiéry

Architektura Filippo Brunelleschi (1377 – 1446) Další stavby: S. Spirito S. Spirito – průčelí a interiér (kopule)

Architektura Filippo Brunelleschi (1377 – 1446) Další stavby: kaple Pazziů u kostela S. Croce Kaple Pazziů– průčelí a interiéry

Architektura Michelozzo Michelozzi (1396 – 1472) Brunelleschiho žák vytvořil Palác Medici Nahoře bosáž - plasticky přitesávané zdivo (směrem vzhůru se zjemňuje)

Architektura Michelozzo Michelozzi (1396 – 1472) Palác Medici Medičejský palác je vlastně prototyp renesančního paláce (téměř městská pevnost) uzavřený blok kolem čtvercového dvora

Architektura Leone Baptista Alberti (1404 – 1472) Palác Rucellaiů inspirace antikou systém pilastrů (polosloupů) od podlaží

Architektura Leone Baptista Alberti (1404 – 1472) Sta Maria della Novella mohutné voluty – pokračování v pozdní renesanci a v baroku) S. Andrea v Mantově (nahoře vpravo) antický oblouk

Architektura Leone Baptista Alberti (1404 – 1472) S. Andrea v Mantově napodobuje antický oblouk

Sochařství Lorenzo Ghiberti (1378 – 1455) Rajská brána (dveře florentského baptisteria)

Sochařství Jacopo della Queria (1378 – 1455) předchůdce Michelangela kašna pro fontánu v Sieně

Sochařství Donatello (1386 – 1466) Socha umělce před florentskou galerií Ufizzi a Sv. Jiří pro modlitebnu v Or San Michele

Sochařství Donatello (1386 – 1466) Florenťan - poznání člověka, ušlechtilost, krása - ale i ubohost stáří a ošklivost Naturalistická socha - pojetí sešlé a vychrtlé stařeny Máří Magdaléna - socha a detail

Sochařství Donatello (1386 – 1466) Realistické zachycení portrétu, ale i vnitřní psychiky Studie proroků pro Giottovu zvonici u dómu Jeremiáš a Habakuk

Sochařství Donatello (1386 – 1466) David – první a skutečný akt od dob antiky Vícepohledová socha, skvělý portrét David v paláci Medici ve Florencii

Sochařství Donatello (1386 – 1466) Jezdecké portréty inspirace antikou vnitřním napětím socha zdůrazňuje obdiv umělce, vidí jezdce jako mocného válečníka, ale i moudrého politika Jezdecká socha kondotiéra Gattamelata v Padově

Sochařství Donatello (1386 – 1466) Oltářní a církevní díla Zpěvácká tribuna pro florentský dóm a Krucifix pro oltář kostela S. Antonio v Padově

Sochařství Andrea del Verrocchio (1435 – 1483) Mladý David a jezdecká socha Bartolomea Colleoniho, Benátky

Malířství Masaccio (1401 – 1428) Kaple Brancacciů ve Florencii a detail (asi autoportrét autora)

Malířství Masaccio (1401 – 1428) Kaple Brancacciů ve Florencii přirozené postoje, atmosféra a osvětlení (mistrovské dílo) Kaple Brancacciů ve Florencii (detaily Adam a Eva a legenda o sv. Petru)

Malířství Florentská škola (15. století) změny v pojetí kompozice objev perspektivy zájem o přírodu a lidské tělo postoje a pohyb Andrea del Castagno: Poslední večeře a Paolo Ucello: bitevní scény

Malířství Benozzo Gozzoli (1420 – 1497) Průvod tří králů (portréty příslušníků rodu Medici) Celkový obraz s detaily

Malířství Filippo Lippi (1406 – 1469) náboženské motivy andělé madony Klanění a Madona s dítětem

Malířství Fra Angelico (1387 – 1455) dominikánský mnich, malby ve florentském klášteře San Marco Svatý Petr představuje sv. Marka a Zvěstování

Malířství Domenico Ghirlandaio (1449 – 1494) učitel Michelangela do církevních staveb dodával interiéry bohatých domů Vzkříšení nemocného chlapce a Narození Panny Marie v Santa Maria della Novella

Malířství Piero della Francesca (1410 – 1492) malíř světla, bohatosti života a skryté dramatičnosti Autoportrét (detail z oltáře Milosrdenství) a uvedený oltář s Madonou mezi světci(Miláno)

Malířství Piero della Francesca (1410 – 1492) Kristův křest a Bičování Krista

Malířství Piero della Francesca (1410 – 1492) protějškové profily měšťanů vévodkyně Battista Sforzová a urbinský vévoda Federigo da Montefeltro

Malířství Sandro Botticelli (1445– 1510) nejtypičtější reprezentant florentské školy mecenáši z rodu Medici portréty členů rodu i významných osobností portréty Giulianna a Lorenza Medici

Malířství Sandro Botticelli (1445– 1510) portréty členů rodu i významných osobností jednota harmonie barev a tvarů portréty mladých žen a Dante Alighieri

Malířství Primavera Sandro Botticelli (1445– 1510) mytologické náměty hudebnost melancholická náladovost alegorická vláda Venuše harmonická jednota mezi přírodou a civilizací Primavera

Malířství Venuše a Mars Sandro Botticelli (1445– 1510) mytologické náměty

Zrození Venuše

Malířství Sandro Botticelli (1445– 1510) náboženské náměty zpočátku něžné Madony Autoportrét a Madona s dítětem

Malířství Sandro Botticelli (1445– 1510) náboženské náměty pod vlivem Savonaroly tvorba se proměnila vzrušenější náměty, dramatičnost Svatá Trojice

Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: http://wikipedia.org