italské raně renesanční umění 15. století Novověk italské raně renesanční umění 15. století
Renesance Charakteristika Alessandro Botticelli: Primavera prosazuje se od počátku 15. století – rozvoj měšťanské kultury a vědy výzkumné plavby zájem o antickou kulturu renesance = znovuzrození Umělecké projevy architektura sochařství a malířství čerpá z literatury (humanismus) podstata pochopení existence člověka Alessandro Botticelli: Primavera
Renesance 1. soutěž o výzdobu dveří baptisteria mezi umělci Lorenzem Ghibertim Filippem Brunelleschim Renesance Italská raná renesance Itálie rozdrobená – městské státy Florencie - republika (manufaktury, bankovní domy, rodiny přející umění První mecenáši byli Medicejové Detail návrhu Filippa Brunelleschiho a vítězný návrh od Ghibertiho
Architektura Filippo Brunelleschi (1377 – 1446) první stavby - měřítko úměrné člověku inspirace antikou i románským slohem - plné zdi proporce sloupů a oblouků (detail provedení) Filippo Brunelesci (portrét od Masaccia) a jeho první renesanční stavba Nalezinec neviňátek (Florencie)
Architektura Filippo Brunelleschi (1377 – 1446) Santa Maria del Fiore stavba kopule stejně rozměrné jako římský Pantheon, ale vyšší a monumentálnější dvouplášťová konstrukce na principu lomeného oblouku dominanta města Santa Maria dei Fiore - Brunelleschiho kupole
Architektura Filippo Brunelleschi (1377 – 1446) Další stavby: S. Lorenzo průkopník perspektivy a studií s výpočty S. Lorenzo – průčelí a interiéry
Architektura Filippo Brunelleschi (1377 – 1446) Další stavby: S. Spirito S. Spirito – průčelí a interiér (kopule)
Architektura Filippo Brunelleschi (1377 – 1446) Další stavby: kaple Pazziů u kostela S. Croce Kaple Pazziů– průčelí a interiéry
Architektura Michelozzo Michelozzi (1396 – 1472) Brunelleschiho žák vytvořil Palác Medici Nahoře bosáž - plasticky přitesávané zdivo (směrem vzhůru se zjemňuje)
Architektura Michelozzo Michelozzi (1396 – 1472) Palác Medici Medičejský palác je vlastně prototyp renesančního paláce (téměř městská pevnost) uzavřený blok kolem čtvercového dvora
Architektura Leone Baptista Alberti (1404 – 1472) Palác Rucellaiů inspirace antikou systém pilastrů (polosloupů) od podlaží
Architektura Leone Baptista Alberti (1404 – 1472) Sta Maria della Novella mohutné voluty – pokračování v pozdní renesanci a v baroku) S. Andrea v Mantově (nahoře vpravo) antický oblouk
Architektura Leone Baptista Alberti (1404 – 1472) S. Andrea v Mantově napodobuje antický oblouk
Sochařství Lorenzo Ghiberti (1378 – 1455) Rajská brána (dveře florentského baptisteria)
Sochařství Jacopo della Queria (1378 – 1455) předchůdce Michelangela kašna pro fontánu v Sieně
Sochařství Donatello (1386 – 1466) Socha umělce před florentskou galerií Ufizzi a Sv. Jiří pro modlitebnu v Or San Michele
Sochařství Donatello (1386 – 1466) Florenťan - poznání člověka, ušlechtilost, krása - ale i ubohost stáří a ošklivost Naturalistická socha - pojetí sešlé a vychrtlé stařeny Máří Magdaléna - socha a detail
Sochařství Donatello (1386 – 1466) Realistické zachycení portrétu, ale i vnitřní psychiky Studie proroků pro Giottovu zvonici u dómu Jeremiáš a Habakuk
Sochařství Donatello (1386 – 1466) David – první a skutečný akt od dob antiky Vícepohledová socha, skvělý portrét David v paláci Medici ve Florencii
Sochařství Donatello (1386 – 1466) Jezdecké portréty inspirace antikou vnitřním napětím socha zdůrazňuje obdiv umělce, vidí jezdce jako mocného válečníka, ale i moudrého politika Jezdecká socha kondotiéra Gattamelata v Padově
Sochařství Donatello (1386 – 1466) Oltářní a církevní díla Zpěvácká tribuna pro florentský dóm a Krucifix pro oltář kostela S. Antonio v Padově
Sochařství Andrea del Verrocchio (1435 – 1483) Mladý David a jezdecká socha Bartolomea Colleoniho, Benátky
Malířství Masaccio (1401 – 1428) Kaple Brancacciů ve Florencii a detail (asi autoportrét autora)
Malířství Masaccio (1401 – 1428) Kaple Brancacciů ve Florencii přirozené postoje, atmosféra a osvětlení (mistrovské dílo) Kaple Brancacciů ve Florencii (detaily Adam a Eva a legenda o sv. Petru)
Malířství Florentská škola (15. století) změny v pojetí kompozice objev perspektivy zájem o přírodu a lidské tělo postoje a pohyb Andrea del Castagno: Poslední večeře a Paolo Ucello: bitevní scény
Malířství Benozzo Gozzoli (1420 – 1497) Průvod tří králů (portréty příslušníků rodu Medici) Celkový obraz s detaily
Malířství Filippo Lippi (1406 – 1469) náboženské motivy andělé madony Klanění a Madona s dítětem
Malířství Fra Angelico (1387 – 1455) dominikánský mnich, malby ve florentském klášteře San Marco Svatý Petr představuje sv. Marka a Zvěstování
Malířství Domenico Ghirlandaio (1449 – 1494) učitel Michelangela do církevních staveb dodával interiéry bohatých domů Vzkříšení nemocného chlapce a Narození Panny Marie v Santa Maria della Novella
Malířství Piero della Francesca (1410 – 1492) malíř světla, bohatosti života a skryté dramatičnosti Autoportrét (detail z oltáře Milosrdenství) a uvedený oltář s Madonou mezi světci(Miláno)
Malířství Piero della Francesca (1410 – 1492) Kristův křest a Bičování Krista
Malířství Piero della Francesca (1410 – 1492) protějškové profily měšťanů vévodkyně Battista Sforzová a urbinský vévoda Federigo da Montefeltro
Malířství Sandro Botticelli (1445– 1510) nejtypičtější reprezentant florentské školy mecenáši z rodu Medici portréty členů rodu i významných osobností portréty Giulianna a Lorenza Medici
Malířství Sandro Botticelli (1445– 1510) portréty členů rodu i významných osobností jednota harmonie barev a tvarů portréty mladých žen a Dante Alighieri
Malířství Primavera Sandro Botticelli (1445– 1510) mytologické náměty hudebnost melancholická náladovost alegorická vláda Venuše harmonická jednota mezi přírodou a civilizací Primavera
Malířství Venuše a Mars Sandro Botticelli (1445– 1510) mytologické náměty
Zrození Venuše
Malířství Sandro Botticelli (1445– 1510) náboženské náměty zpočátku něžné Madony Autoportrét a Madona s dítětem
Malířství Sandro Botticelli (1445– 1510) náboženské náměty pod vlivem Savonaroly tvorba se proměnila vzrušenější náměty, dramatičnost Svatá Trojice
Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: http://wikipedia.org