Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_470_4TR_CJ Autor: Mgr. Iveta Grocholová 1
Název vzdělávacího materiáluVěta, stavba věty 2. Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_470_4TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorIveta Grocholová, Mgr. Ročník4. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk TémaVěta, stavba věty Očekávaný výstupŽák vyhledává základní skladebnou dvojici Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků se stavbou věty Datum vytvořeníBřezen 2013 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaVěta jednoduchá, souvětí, skladební dvojice Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení Použitá literatura a zdrojeViz poslední snímek CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
3 vzájemně základní skladební dvojice. Dvojici, ve které se můžeme ptát vzájemně jedním členem na druhý, nazýváme základní skladební dvojice. Zájmeno se patří k slovesu a tvoří s ním jediný člen základní skladební dvojice.
4 Hasič zachránil malého chlapce. Kdo Kdo zachránil chlapce? Hasič. Zachránil. Co udělal Co udělal hasič?
5 Maminka se zasmála. Kdo Kdo se zasmál? Maminka. Zasmála se. Co udělala Co udělala maminka?
6 Miminko brečí. Kdo Kdo brečí? Miminko. Brečí. Co dělá Co dělá miminko?
7 Ladislav se koupe každý večer. Kdo Kdo se koupe? Ladislav. Koupe se. Co dělá Co dělá Ladislav?
8 Prokop zlobí rodiče. Zuzana se neustále na něco ptá. Děti si při práci zpívají. Babička peče koláč.
STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk pro 4. ročník základní školy. Praha: SPN, ISBN: Kapitola 16, s