Reprodukce 2 vznik a vývoj jedince

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Vývin člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o vývinu člověka v jednotlivých.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Porod Kód VM:
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Biologie dítěte PhDr. Pavla Pikardová.
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Jana Fišerová EU- ICT-ČAZ-8-02
Oplodnění (početí) a nitroděložní vývoj
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Těhotenství + prenatální vývin 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
DÍTĚ PŘED NAROZENÍM.
Ontogeneze (ontogenetický vývoj)
Vývoj jedince Vývoj → před narozením = nitroděložní (prenatální)
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VÝVOJ JEDINCE.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Těhotenství, dětství a dospívání
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Pohybová soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
PS muže a ženy Emma Pecháčková Prenatální vývoj
REPRODUKČNÍ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
Rozmnožovací sousta va Popis a funkce rozmnožovací soustavy
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Rozmnožování obratlovců
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Dědičnost 1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Těhotenství (gravidita) 8. ročník
Průběh porodu a šestinedělí
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Rozmnožovací soustava
SOUSTAVA VYLUČOVACÍ Vylučovacím ústrojím savců jsou párové ledviny
Rozmnožovací soustava
Rozmnožovací soustava 5. ročník
Ženské pohlavní ústrojí
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. Š TĚPÁNKA B ERANOVÁ D ATUM : Č LOVĚK A JEHO SVĚT, ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ. N ÁZEV MATERIÁLU.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_PŘÍRODOPIS.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_18_Porod Autor Mgr. Tereza Pasecká.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Soustavy orgánů člověka Název : Těhotenství 2. Anotace : Seznámení.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E 12/01 Porod.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_4A_16_Rozmnožovací soustava ženy Téma:
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky prenatálního období klíčová slova : koncepce, morula, blastocysta.
Těhotenství Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_14_Těhotenství Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
FUNKCE = zajištění rozmnožování a uchování genetické informace.
VY_32_INOVACE_PŘČL.13 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_33_01_rozmnožování člověka.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Žlázy s vnitřní sekrecí II.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_12_PRENATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
Ovulační a menstruační systém
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Pohlavní soustava ženy
VÝVOJ JEDINCE opakování
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_11_ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA TÉMA:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Rozmnožovací soustava
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Reprodukce 2 vznik a vývoj jedince Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Vznik jedince Nový člověk vzniká oplozením, to je splynutím dvou gamet – vajíčka a spermie. Vzniká zygota. Rýhování zygoty - dělení zygoty za vzniku dalších buněk a postupně celého organismu. zárodek (embryo) – vývojové stadium vzniklé oplozením (koncepcí) a vyvíjející se v děloze (časově je vymezeno do 8 týdnů, během nichž se vyvinou základy všech orgánů). plod (fetus) – lidský organismus od počátku 3. měsíce (od osmého týdne) po oplození až do porodu

Ženská gameta - vajíčko Je naopak největší buňkou lidského těla. Každé děvčátko při narození má ve svém vaječníku okolo 200 000 folikulů (základů vajíček). V období pohlavní zralosti prodělá jen malá část těchto folikulů vývoj ve zralou zárodečnou ženskou buňku, odhaduje se, že uzraje kolem 400 vajíček.Ostatní folikuly organismus vstřebá. Zralé vajíčko má také jen poloviční počet chromozomů dospělého jedince, tedy 23. Poslední, 23. chromozom je opět chromozom určující pohlaví, ale všechna vajíčka obsahují pouze pohlavní chromozom X.

Mužská gameta - spermie Spermie vznikají v semenných kanálcích varlat, mají hlavičku hruškovitého tvaru a bičík k pohybu. Spermie je nejmenší buňkou lidského těla. V hlavičce spermie je buněčné jádro, které má  poloviční počet chromozomů než ostatní buňky lidského těla – to je 22 + 1 pohlavní chromozom. Poslední 23. chromozom, určuje pohlaví. Rozeznáváme dva tvarově rozdílné pohlavní chromozomy: X a Y. Chromozom X určuje ženské pohlaví, chromozom Y je specificky mužský. Spermie jsou obsaženy v tekutině, které říkáme ejakulát. Jeho fyziologické množství je 2 až 6 ml . V 1 ml ejakulátu je obsaženo 20 až 50 milionů spermií.

Oplodnění Při ovulaci je vajíčko připraveno k oplodnění a pomocí tekutiny z prasklého folikulu se dostává ven z vaječníku do přiléhajícího vejcovodu. Při „kopulaci“ ( pohlavním styku) se ejakulát dostane do pochvy, spermie pronikají hlenem děložního hrdla a přes dutinu děložní až do vejcovodu, za pomoci svého bičíku. Vajíčko je schopno oplodnění ještě asi 12 – 24 hodin po ovulaci.

Oplodnění A - lidské vajíčko; B - oplodnění : 1. Vnitřnímembrána; 2. vnější membrána; 3. jádro; 4. polární útvary; 5. spermie

Oplodnění Ve vejcovodu se spermie setkají s vajíčkem, je to místo oplození. Většinou do vajíčka pronikne pouze jedna z nich. Při tomto ději ztratí spermie svůj bičík. Takto se nám vytvoří buňka, která se nazývá zygota a má plný počet chromosomů, tedy 46.

Oplodnění Vznikne 23 párů chromosomů, 22 párů je zodpovědných za dědičné informace pro tělesné a duševní znaky člověka a poslední, 23. pár, určuje pohlaví. Podle toho, jestli spermie přinesla pohlavní chromozom X nebo Y, vzniká pohlaví dítěte. Za pohlaví dítěte je tedy vždy zodpovědný muž.

Placenta Plodové lůžko (Placenta) je dočasný orgán, který vzniká v děloze těhotné ženy. Na jeho vzniku se podílí jak tkáně plodu, tak i děložní sliznice matky. Plně vzrostlá placenta člověka dosahuje hmotnosti až 0,5 kg. Za normálních podmínek je placenta uložena v horní části dělohy a je vypuzena z dělohy během třetí doby porodní. Plod je k placentě připoután pupečníkem, jehož hlavní funkcí je zajistit plodu přívod kyslíku a živin a odvod zplodin jeho metabolismu. Placenta je také důležitá jako zdroj hormonů nezbytných pro udržení těhotenství . Důležitý je také význam imunologický, díky placentě totiž imunitní systém matky nepoškodí plod, který by jinak byl jako imunologicky cizí těleso imunitou matky napadán.  

Vznik dvojčat Jednovaječná dvojčata - dva plody se vyvíjí z jednoho vajíčka a jediné spermie. Zárodek se v časné fázi embryonálního období rozdělí na dvě embrya. Taková dvojčata se označují jako jednovaječná. Jsou stejného pohlaví a stejný dědičný základ. Mají tedy stejnou krevní skupinu, identickou konstituci těla a lze jim bez jakýchkoliv imunologických problémů vzájemně jednomu od druhého transplantovat orgány. Dvojvaječná dvojčata – Při ovulaci dozrají a uvolní se dvě nebo i více vajíček. Každé vajíčko je pak oplozeno jednou spermií. Každý plod vzniká z jiného vajíčka a spermie, proto si plody nemusí být podobné a mohou být i rozdílného pohlaví.

Těhotenství - gravidita Těhotenství je období, které trvá přibližně 40 týdnů a počítá se od prvního dne poslední menstruace.  Doba těhotenství se běžně dělí do tří částí, trimestrů. První zahrnuje 1.-13. týden, druhý 14.-26. týden a třetí zahrnuje dobu od 27. týdne až do porodu.  Pro prospívající vývoj dítěte je důležitá i vyvážená zdravá strava, obsahující rozumné množství uhlovodanů, tuků, bílkovin, vitamínů a minerálů. Důležitou úlohu hraje cvičení během těhotenství (např. rychlá chůze, plavání nebo cvičení určené pro těhotné ženy) nejen k udržení kondice, ale vede i k zesílením svalů, čímž nastávající maminka lépe překoná požadavky, které sebou přináší těhotenství. Zároveň je to i vynikající příprava na porod. 

Porod Je to proces, kterým se z plodu stává samostatný jedinec. Je ukončením těhotenství.  Plod opouští dělohu matky a jsou přerušena spojení mezi mládětem a placentou (pupeční šňůra) i mezi placentou a matkou. Probíhá ve třech fázích: Otevírací – je to fáze porodu, při níž dochází za pomoci děložních stahů k otevírání a zkracování děložního hrdla až do úplného zániku a vytvoření souvislého porodního kanálu. Doba mezi stahy se postupně zkracuje a délka stahů prodlužuje, přesné časové parametry jsou však u každé ženy jiné. První doba porodní trvá zhruba 10-12 hodin u prvorodičky a 6–8 hodin u vícerodičky. V průběhu první doby porodní může dojít k prasknutí plodových blan a odtoku plodové vody. Nejpozději k tomu dojde během druhé doby porodní, často však bývá před jejím započetím porodníkem vak blan protržen.

Porod Vypuzovací – jedná se o vypuzování dítěte z dělohy. Žena cítí děložní stahy a silné nucení na tlačení. Před začátkem tlačení by měla být zašlá děložní branka (zbytek děložního hrdla), a měla by být dorotovaná hlavička, aby dítě vycházelo čelem k matčině hrázi. Je-li dítě v poloze záhlavím, dochází nejdříve k porodu hlavičky, poté ramínek a zbytku tělíčka, je-li dítě v poloze koncem pánevním, vychází nejdříve zadeček a nožičky. Dítě v poloze příčné nelze spontánně porodit a dochází k operativnímu ukončení porodu (zpravidla plánovaný císařský řez). Stejný postup bývá volen i u dítěte větší hmotnosti v poloze koncem pánevním.

Porod Trvá-li druhá doba porodní déle než dvě hodiny nebo hrozí-li kyslíkový nedostatek dítěte, přistupuje porodník k použití kleští, případně se provede akutní císařský řez. porod placenty - se odloučí a vyjde během několika minut až několika hodin po porodu dítěte. Nevyjde-li, musí být odstraněna chirurgicky pod narkózou.

Použité materiály Černík, V., Bičík, V., Martinec, Z. Přírodopis 3 pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Libertas, a. s., 1. vydání. ISBN 80-85937-97-2 Jelínek, J., Zicháček, V. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství OLOMOUC, 2004. ISBN 80-7182-177-2 Vlastní tvorba Obrázky byly vyhledány ve wikipedii jako Creativ Commons nebo Public Domain: In:cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2011-06-18]. Obrázek ve formátu svg. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Complete_diagram_of_a_human_spermatozoa_cs.svg In:cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2011-06-18]. Obrázek ve formátu gif. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Fertilisation.gif