AnotacePrezentace, která se zabývá zvětšováním a zmenšováním v daném poměru. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci zvětšují či zmenšují v daném poměr u.. Speciální vzdělávací potřebyNe Klíčová slovaPoměr, zvětšení, zmenšení. Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityVýklad Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina12-15 let Celková velikost / datum197 kB soubor.doc (MS PowerPoint) / září IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Poměr Zvětšování či zmenšování v daném poměru.
Zvětšení či zmenšení úvahou Zvětšení Původní velikost Zmenšení Obr. 1 © Václav Simandl
Zvětšování Jelikož poměr můžeme zapsat jako zlomek a b Pokud: a > 1 jde o zvětšení b Čitatel je větší než jmenovatel = zlomek lze převést na celky. Obr. 2 © Václav Simandl
Výpočet zvětšení Zvětšete číslo 18 v poměru 4 : 3. Určujeme 4 z : 3. 4 = 6. 4 = 24 Kontrolou je, že číslo se zvětšilo 24 > 18.
Zmenšování Jelikož poměr můžeme zapsat jako zlomek a b Pokud: a < 1 jde o zmenšení b Čitatel je menší než jmenovatel = zlomek lze nanejvýš zkrátit. Obr. 3 © Václav Simandl
Výpočet zmenšení Zmenšete číslo 18 v poměru 2 : 3. Určujeme 2 z : 3. 2 = 6. 2 = 12 Kontrolou je, že číslo se zmenšilo 18 > 12.
Příklady Číslo 800 v poměru 12 : z : = = 960 Číslo se zvětšilo. Číslo 100 v poměru 3 : z : 5. 3 = = 60 Číslo se zmenšilo. Vypočítejte v poměru:
Čerpáno Obr vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.