Základy lidské společnosti – člověk a příroda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Sexuální výchova.
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Geny a osobnost Dean Hamer/Peter Copeland
Mgr. Iva Martincová UBO AVČR v.v.i. Studenec Masarykova univerzita
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Metodologie historického výzkumu volného času
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
Etnická antropologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
GEOGRAFIE OBYVATELSTVA
Žena a sport.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Motivační témata a životní příběhy
D ĚJINY RODINY. P OČÁTKY LIDSKÉ RODINY ( PŮL MILIONU LET ) Silná sexuální vazba heterosexuálních párů, doprovázená spoluprací na výchově dětí. Dlouhé.
Proč krása vládne světu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Adaptivní preference pro délku nohou u potenciálního partnera
Motivační témata a životní příběhy
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Příčiny SPU.
Darwin a divoši Evoluční psychologie
Společenské a hospodářské prostředí
Evoluce ženské menopauzy aneb k čemu všemu jsou nám užitečné babičky
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Evoluční a koevoluční procesy
Environmentální etika
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Evoluce Celá biologie dává smysl jedině ve světle evoluce.
Sociologie pro speciální pedagogy: Rodina
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Definice, základní pojmy
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 3.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Sexualita, sociologie těla
1. Současný legislativní stav
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Socializace Kejřová.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Evoluční hledisko v sociální psychologii
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Úvod do psychologie II. přednáška
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Transkript prezentace:

Základy lidské společnosti – člověk a příroda (3. přednáška)

Dotazy – 2. přednáška Dějiny sociologického myšlení, podmínky vzniku sociologie, otcové zakladatelé sociologie, etapy vývoje sociologie

„Člověk je instinktivně nehotové zvíře“ (F. Nietzsche) Faktor biologický „Člověk je instinktivně nehotové zvíře“ (F. Nietzsche) 1) Člověk je biologický tvor a součást života přírody – souvislost lidského druhu a přírody 2) Fakticita lidské tělesnosti – člověk jinak než jako biologická bytost nemůže existovat – základní konstituenta lidské identity 3) Člověka určují biologické, genetické, anatomické, fyziologické či biochemické dispozice

Vznik, vývoj a revitalizace biologizujících koncepcí člověka v sociálních vědách Přelom 19. a 20. století - sekularizace společnosti a role vědy jako nového výkladu světa: rozvoj přírodních věd, vliv darwinismu a evoluční teorie, antroporasové teorie, eugenická škola, frenologie Vlivná nordická teorie – nadřazenost germánských národů, víra ve vrozené genetické dispozice „vyšší“ rasy Rasové teorie ve službách sociálně-politické ideologie fašismu jako forma ospravedlnění a „vědeckého“ zdůvodnění eliminace „nižší“ rasy Triumf sociálního determinismu po druhé světové válce – zásadní zpochybnění rasových teorií a vlivu biologických dispozic člověka Sociobiologie a vzestup biologického determinismu od počátku 70. let rozvoj genetiky, molekulární biologie, biochemie, neurofyziologie

Pojetí člověka a společnosti z hlediska biologizujících koncepcí Do jaké míry lze nahlížet na člověka jako výsledek evolučního vývoje určeného biologickými, genetickými, anatomickými či biochemickými vlastnostmi? P. Bakalář – Tabu v sociálních vědách – „rozdíly ve společnosti jsou určeny vrozenými dispozicemi na úrovni biologických a genetických vlastností“ Rasová klasifikace společnosti Europoidní (45%) Mongoloidní (40%) Negroidní (11%) (mulati, mestici, zambové – celkem 4%)

Muž a žena – jako „voda a oheň“? Pohledem evoluční teorie a moderní neurovědy 1) Stereotypy o rozdílech mezi mužem a ženou 2) Výsledky odborných studií k rozdílům mezi mužem a ženou Komu záleží více na spravedlnosti, poctivosti, čestnosti a slušnosti? Kdo více empatizuje při sledování stresu druhé osoby? Kdo silněji sdílí trápení svých bližních? Kdo lépe odhaduje z výrazu ve tváři, neslovního chování a rozdílů hlasových projevů? Kdo si cení více altruistických a recipročních vztahů? V řeči koho se častěji vyjadřuje důraz na spolupráci? Kdo spíše vytváří hierarchizované sociální systémy a kdo systémy horizontální? Kdo při hře s dítětem více respektuje chování dítěte? Kdo po narození dává přednost pohledu na neživé předměty a kdo lidským tvářím? Kdo je lepší v matematice, kdo lépe skládá trojrozměrné předměty? Kdo lépe odhaduje rychlost pohyblivého cíle? Muži systematizují, ženy empatizují. „MUŽI JSOU ODBORNÍCI NA NEŽIVÝ SVĚT, ŽENY JSOU ODBORNICE NA SVĚT LIDÍ“ Výsledek pohlavního výběru v průběhu evoluce a rozdílných strategiích v rozmnožování.

Vedla evoluce k rozdílné mentalitě mužů a žen? Muži a ženy jsou savci – u všech savců existují sexuální rozdíly v chování b) Muži a ženy jsou příbuzní lidoopům – pro všechny lidoopy je typické, že samci jsou agresivnější než samice c) Muži a ženy jsou lidé – typická je dělba práce (muži vždy pátrali po zdrojích pohyblivých, vzdálené a nepředvídatelné; ženy pátrali po zdrojích statických, blízkých a předvídatelných)

Agresivita (83 % vrahů a 93 % opilců za volantem v USA jsou muži) Výsledky psychologických testů opakovaně ukazují na čtyři okruhy rozdílů: Verbální úlohy (proč jsou ženy zdatnější v komunikačních schopnostech a mají rozvinutější sociální intuici?) 2) Matematika (při testech na americké univerzity připadá na 13 nejúspěšnejších můžu 1 žena) Agresivita (83 % vrahů a 93 % opilců za volantem v USA jsou muži) 4) Vizuálně-prostorové úlohy (není tato schopnost předpokladem mužské polygamie?) – proč jsou ovšem ženy zdatnější v testech vyžadující objekto-lokační paměť?

Na co se často ptáme? 3 otázky a jejich biologické vysvětlení? Co je příčinnou mužské homosexuality? 2) Proč se ženy dožívají vyššího věku? 3) Jsou sexuální strategie můžu a žen stejné?

Co je příčinou mužské homosexuality? Je homosexualita důsledkem výchovy nebo hormonálních změn? 2) Výzkumy prováděné v Británii, Německu a USA ukazují, že nedostatek testosteronu během zárodečného vývoje zvyšuje pravděpodobnost homosexuality 3) O mentální stránce sexuálních preferencí tedy rozhodují koncentrace pohlavních hormonů v prenatálním vývoji 4) Muži vystaveni sníženým hladinám testorenu – například synové diabetiček – jimž byly v těhotenství ordinovány ženské hormony – jsou stydliví, asertivní a zženštilí 5) Muži počatí a narození ve stresujících období (například na konci 2. světové války v Německu) se stávají homosexuály častěji než muži počatí v klidnějších dobách. Pokud jsou ženy v době těhotenství stresované, roste pravděpodobnost, že potomek bude homosexuál. Proč? 6) Homosexuálové vynikají v duševních výkonech, které heterosexuálním mužům činí potíže 7) Mezi homosexuály je více leváků

Proč se ženy dožívají vyššího věku? Proč je více babiček než dědečků? Plní babičky nějakou zvláštní funkci? Na babičkách zřejmě závisí přežívání většího počtu vnoučat Studium církevní matriky v Krummhörnu (data z let 1720-1874) ukazuje, jak babičky zvyšují pravděpodobnost přežití svých vnoučat To potvrzují i současné výzkumy v severní Indii u kmenů patrilokálních Bengálců a matrilokálních Khásiů

Jsou sexuální strategie můžu a žen stejné? 1) Jsou muži promiskuitnější? z evolučního hlediska představuje pro muže náhodný sex malá rizika (nákaza, přistižení manželkou) a velké zisky (levné pořízení potomka a posílení genetického odkazu pro budoucnost) z evolučního hlediska představuje pro ženy náhodný sex velká rizika (otěhotnění dříve, než si zajistí pomoc při výchově, materiální zabezpečení) a nízké zisky Muži se orientují spíše na kvantitu, ženy na kvalitu

Jsou sexuální strategie můžu a žen stejné? 2) Co imponuje mužům, co ženám? ženám neimponuje více spermií, ale více peněz, majetku, moci a slávy mužům imponují ženy schopné porodit děti, ženy mladé a zdravé David Buss z Michiganské univerzity zkoumal na vzorku amerických studentů – jaké vlastnosti by rádi našli u svých vyvolených? Muži chtějí: laskavost, inteligenci, krásu a mládí Ženy chtějí: laskavost, inteligenci, peníze a postavení

Jsou sexuální strategie můžu a žen stejné? 3) Jsou rozdíly v sexuálních fantaziích? Bruce Ellis a Don Symons provedli dotazníkový průzkum sexuálních fantazií 307 kalifornských studentů: shoda je v tom, že se za své fantazie všichni stejně stydí a vidí v nich tváře svých partnerů mužské představy jsou všeobecnější, častější, vizuální, sexuálně konkrétní, promiskuitní a aktivní ženské představy se vztahují k určitému kontextu a k důvěrně známému, jsou emotivní a pasivní

Revitalizace biologizujících koncepcí – sociobiologie Rozvoj přírodních věd (genetika, neuorověda, molekulární biologie) a jejich prestiž opět zvýznamňuje biologické základy člověka R. Dawkins (Selfish Gene Theory – teorie sobeckého genu) – představa toho, že mechanismus darwinistického přírodního výběru se odehrává na úrovni genů - základní evoluční jednotkou jsou geny - (tzv. genocentrický přístup). Jak vysvětlit altruistické chování v přírodě? Jde skutečně o altruismus?

E. Wilson (1975): Sociobiologie: nová syntéza – upozorňuje na význam vrozených dispozic, nezpochybňuje však vliv sociálního a kulturního prostředí, roli výchovy Sociobiologie je nový obor, který představuje systematické studium biologických základů sociálního života E. Wilson si uvědomuje vzájemnou odlišnost kultur, nicméně tvrdí, že tyto kultury mají více společných – univerzálně platných rysů, než vzájemných rozdílů Eidyloni (chování ovládáno geny) a Xenidrini (chování ovládáno kulturou)– bytosti z daleké galaxie (scifi příběh od Wilsona, kde poukazuje k významu společných kulturních univerzálií – epigenetických pravidel Epigenetická pravidla – geneticky podmíněné univerzálie společné lidstvu - tabu incestu a univerzalita krásy

Tabu incestu jako epigenetické pravidlo Teorie tabu incestu S. Freuda – tabu incestu jako kulturní vynález 2) Teorie tabu incestu E. Westermarcka – sexuální odpor k příbuzným jako vrozená dispozice 3) Incestní tabu v pojetí C. Levi-Strausse – zákaz incestu jako součást „alianční teorie“

Univerzalita krásy jako epigenetické pravidlo Indický psycholog Devendry Singh (Univerzita Texas) – ženská těla prodělávají v období mezi pubertou a menopauzou dvě nápadné proměny V pubertě se rapidně sníží poměr obvodu pasu vůči obvodům hrudníku a boků (tj. vitální statistika) Kolem 30. roku života se tyto poměry vyrovnávají, prsa ztrácejí pevnost a v pase se ukládá tuk Ženy focené v Playboyi jsou každým rokem hubenější – jeden rys se však nemění: poměr pasu k bokům Bobbi Low (Univerzita Michigan): tukové polštáře na bocích a prsou imitují širokou pánev a bohaté mléčné žlázy Devendry Singh (Univerzita Texas): mužům nezáleží na hmotnosti žen, ale na vitální statistice