Znaky života Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.14

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NATURA 2000 ochrana ptačích oblastí na Moravě
Advertisements

Život v zimní přírodě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.26
Příprava rostlin a živočichů na zimu
Voda ve všech skupenstvích
Přizpůsobení živočichů k prostředí
Význam malých vodních ploch pro krajinu
Horniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.08
Ptáci v okolí lidských sídel
Živočichové lesů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.24
Sluneční soustava Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.12
Sladkovodní ryby ČR Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.36
Život na Zemi.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
Lesní obratlovci – savci
Potravní vazby rostlin a živočichů
Životní podmínky organizmů
Projekt introdukce orlů skalních v Beskyd e ch Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód:
Prvouka 3. ročník Gabriela Mikulková 2012
Živočichové opakování Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
Plevele polí a luk Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.18
Význam hub a mechů v ekosystému
Výživa rostlin - fotosyntéza
Nerosty Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.07
Třídění živočichů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.16
Jehličnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.22
Domácí zvířata – druhy, chov
Třídění rostlin - stonek
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Slunce Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.11
Měření teploty a času Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.10
Oběh vody v přírodě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.05
Měření délky a hmotnosti
Hmyz na jaře, v létě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.33
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
Kulturní rostliny – zelenina, ovoce, krmivo
Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.04 Vzdělávací oblast: Přírodověda – přírodní rovnováha, vztah mezi predátorem a kořistí Autor: Mgr. Aleš Hruzík.
Pes a kočka Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.32
ŽIVOČICHOVÉ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Stavba těla hub, rozmnožování
Druhy zeleniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.35
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Listnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.23
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
CHOV ŽIVOČICHŮ V BYTĚ Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z 7.,8.17.
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Jedovaté rostliny kolem nás
Podmínky života na Zemi 5.ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Živá příroda.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Člověk – životní podmínky, lidské tělo
ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM SAVCI ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org.
Co jsme již poznali.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.7 Živočichové - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ ŽIVOČICHOVÉ Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Živočichové – stavba těla, potravní vazby a druhy
Rostliny.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Živočichové Společné znaky: Přijímají vodu a potravu, vylučují.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
SAVCI CHARAKTERISTIKA.
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Znaky života Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.14 Vzdělávací oblast: Přírodověda - znaky života, proměnlivost, přizpůsobení podmínkám Autor: Mgr. Aleš Hruzík Jazyk: český Očekávaný výstup: žák správně definuje základní probírané pojmy a jejich vzájemné vztahy Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: školní rok 2011-2012 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: 4. ročník základní školy

Znaky života Organizmy se během svého vývoje vyvíjely a přizpůsobovaly měnícím se podmínkám prostředí. Osídlily různá místa a adaptovaly se na rozmanité podmínky i dostupný zdroj potravy. Dnes se živé formy liší velikostí, stavbou těla, vzhledem a schopnostmi. Přesto všechny mají stejné základní projevy živé hmoty – například vytváří své vlastní kopie – potomky. Zkus na některé další znaky přijít sám. Co mají živé formy hmoty společného? V čem se zvířata podobají lidem?

Znaky 1. Všichni živočichové i rostliny dýchají. Přijímají kyslík ze vzduchu nebo z vody. Bez příjmu vzduchu (kyslíku) brzy zvířata hynou. Někteří živočichové jsou schopni vydržet bez kyslíku déle než jiní. U člověka jsou běžné 4 minuty! Zde vidíte seznam zvířat. Urči, odkud přijímají kyslík. Voda nebo vzduch? moucha rak kachna štika člověk žába delfín

2. Všichni živočichové přijímají potravu 2. Všichni živočichové přijímají potravu. Ať už rostlinou (býložravci), živočišnou (masožravci) nebo všežravci, všichni jsou na živinách získaných z potravy závislí. Stavba těla je přizpůsobena jejímu zisku. Lovci musí být rychlejší a silnější než jejich kořist, býložravci musí být schopni strávit rostlinou stravu a bránit se dobře masožravcům. Všežravci jsou kombinací obou zmíněných typů. Víš, čím se živí zvěř českých polí a lesů? Uveď druh potravy vhodný pro zajíce, vlaštovku a orla!

Uveď všechny možné druhy pohybu u hada a holuba. 3. Všichni živočichové se pohybují. Ať už cestují za potravou, hledají úkryt před nebezpečím nebo se chtějí rozmnožit, musí živočichové vykonávat nějaký pohyb. Pohyb těla zajišťují svalové skupiny, některé způsoby pohybu jsou charakteristické pouze pro málo druhů, jiné jsou běžné. Člověk má nohy, které mu slouží k chůzi či skoku. Má i ruce, může se přitahovat , může i šplhat, plavat, plazit se.Nemá křídla, vlastní silou nevzlétne. Uveď všechny možné druhy pohybu u hada a holuba. [cit. 2011-15-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Natrix_natrix_(Marek_Szczepanek).jpg> [cit. 2011-15-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gołąb1.jpg

4. Všichni živočichové potřebují vhodnou teplotu 4. Všichni živočichové potřebují vhodnou teplotu. Některé druhy jsou schopné přežít v extrémních teplotách, ale pouze po krátkou dobu. Většina živočichů žije v rozmezí -60 °C až 60 °C. Na krajích tohoto rozmezí či dokonce za nimi přežijí pouze některé druhy hmyzu, semena rostlin, bakterie a plísně. Před zimou se zvířata chrání například stěhováním do teplých krajin, přespáváním nebo v odolném stadiu larev a vajec. Uveď příklad druhu ptáků, kteří před zimou odlétají. Znáš nějaké ptáky, kteří k nám naopak na zimu přilétají?

Víš, jak se nazývají mláďata uvedených druhů! 5. Všichni živočichové rostou, vyvíjejí se a rozmnožují se. Někteří rostou celý život, jiní pouze v mládí nebo v určitém stádiu vývoje. Samičky se mohou od samců vzhledem a velikostí výrazně lišit. Nezbytnou součástí života je právě rozmnožování, které zajišťuje přežití druhu. Mláďata se mohou narodit živá přímo při porodu či vylíhnout se z vajec, která byla samicí nakladena již dříve. Brzy po svém narození jsou některá mláďata soběstačná, avšak mnoho druhů obratlovců je po narození odkázáno na své rodiče, jenž je přenášejí, krmí a chrání, učí. Víš, jak se nazývají mláďata uvedených druhů! Kachna, člověk, pes, had, žába.

Test na závěr Poznej živočicha, urči jak přijímá kyslík, jakou potravu přijímá, jaké vykonává pohyby.Jeho mláďata se nazývají ? [cit. 2011-15-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rhode_Island_Red.jpg >