Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_19_03_18 Název materiálu Etologie ptáků Jméno vyučujícího Tomáš Kubal Třída7.CPředmět Přírodopis Datum vytvoření
Cíle: umět rozlišit chování ptáků (hnízdění apod.) Kompetence: k učení
Etologie ptáků nauka o chování ptáků
chování ptáků je: -z velké části vrozené (instinkty) -zdokonalené zkušenostmi – naučené Vznik párů: spojeno s nápadným chování tokáním (samec vybízí samici k páření) - hlas - postoje - pohyby
někteří páry netvoří – pštros jen při kopulaci – kolibřík na několik dní – bahňáci na několik týdnů – kachny na celý život – orli, labutě
Hnízdo: staví oba (datel, vlaštovka) jen samec (snovač) – vyjímka jen samice (pěnkava, lejsek, sýkora) Většinou staví hnízdo pro jedno hnízdění, ale dravci a čápi na několik let Obr.1
hnízdní teritorium: chráněné území proti příslušníkům vlastního druhu -zpěv samce (u kanárků i samice) -postoje těla – hrozba k zastrašení – je li neúčinná následuje útok
Mláďata: mají vaječný zub – dostávají se z vajíčka bez pomoci (po vylíhnutí zaniká) 1. krmivá - holá a slepá, musí zahřívat (zpravidla více vajec, které zahřívá) buďto dávají potravu do zobáku, nebo si jí berou z volete rodičů 2. nekrmivá – prach.peří, vidí a běhají
Stěhování (tahy): (zřejmě vzniklo během střídání dob ledových a meziledových) 2x do roka Při tazích uplatňují prostorovou orientaci – rozlišují základní směr letu -výborná zraková paměť -orientace dle slunce a hvězd -využívají magnetické pole země
Zdroje obrázků Obr.1