Anotace Prezentace, která se zabývá sčítáním celých čísel. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci sčítají celá čísla. Speciální vzdělávací potřebyNe Klíčová slovaSčítání celých čísel. Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityVýklad Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina12-15 let Celková velikost / datum197 kB soubor.doc (MS PowerPoint) / září IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Celá čísla Sčítání celých čísel
Sčítání celých čísel úvahou Znázornění na ose přičítání: Obr. 1 © Václav Simandl
Sčítání celých čísel úvahou Znázornění na ose přičítání: Obr. 2 © Václav Simandl
Pravidla Při sčítání dvou kladných čísel, znaménko opíšeme a čísla sečteme = + 8 Při sčítání dvou záporných čísel, zapíšeme mínus a čísla sečteme (-3) = -8 Při sčítání kladného a záporného čísla, opíšeme znaménko u většího čísla a odečteme větší číslo od menšího. 5 + (-3) = +(5- 3) = +2
Vlastnosti sčítání celých čísel Záměna sčítanců (zákon komutativnosti): a + b = b + a Sdružování sčítanců (zákon asociativity): a + ( b + c ) = ( a + b ) + c Přičítání nuly: a + 0 = 0 + a = a Součet navzájem opačných čísel: a + ( -a ) = ( -a ) + a = 0
Příklady Vypočítejte: 5 + (-2) 5 + (-2) = (- 9) -8 + (- 9) = (-3) +(–4) +(-27) 5 + (-3)=2 2 + (-4)= (-27) = -29 Určete součet: -2 < a < (-1) + 0 = -3
Čerpáno Obr vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.