85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Kružnice, kruh Co mají obrázky společného?
Advertisements

NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
44.1 Pádové otázky Kdo, co? Komu, čemu? Oslovujeme, voláme Koho, co?
68.1 Podstatná jména rodu mužského – vzor stroj
16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
45.1 Větné vzorce
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
86.1 Přímá řeč Prohlédni si obrázky a popiš, co na nich vidíš.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.06 Anotace: Prezentace je zaměřena na podmiňovací způsob u sloves. Obsahuje základní pravidla tvoření. Vzdělávací oblast: český.
51.1 Slovesa Co dělají děti na obrázku?
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
67.1 Podstatná jména mužského rodu – vzor muž
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
37.1 Vzájemná poloha dvou kružnic
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Opakujeme Slovesa.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
36.1 Obsahy složitějších obrazců
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
Slovesa – osoba, číslo, čas
20.1 Trojúhelníková nerovnost
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
19.1 Kružnice, kruh (průsečíky) - konstrukční úlohy
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
33.1 Úhlopříčky čtverce a obdélníku, jejich vlastnosti
Elektronická učebnice - I
34.1 Souřadnice bodů, osy souřadnic x, y
3.1 Bod, úsečka (modelování, rýsování, měření)
18.1 Pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - I
7.1 Polopřímka, opačné polopřímky
24.1 Věta jednoduchá a souvětí
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
59.1 Podstatná jména rodu středního – vzor kuře
37.1 Slovesa Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
64.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor kost
63.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor píseň
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
Elektronická učebnice - I
25.1 Rovnoběžníky Prohlédni si obrázky a pokus se říci, co je spojuje.
53.1 Časování sloves - čas minulý
21.1 Útvary souměrné podle osy
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
Co mají společného tyto obrázky???
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
SLOVESNÝ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
S L O V E S A Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_20
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím… Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 85.1 Slovesný způsob Mlč! Mlčme! Mlčte! mlčel bych….. mlčel bys… mlčel by… mlčím… mlčíš…. mlčíme… Autor: Mgr. Blanka Průšová

85.2 Co už víš? Vím, co jsou slovesa. Vím, co je infinitiv. Vím, co je Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 85.2 Co už víš? Vím, co jsou slovesa. Vím, co je infinitiv. Vím, co je určitý slovesný tvar. U určitého slovesného tvaru umím určit osobu. U určitého slovesného tvaru umím určit čas. U určitého slovesného tvaru umím určit číslo.

85.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 85.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Určité slovesné tvary mohou vyjadřovat trojí způsob. OZNAMOVACÍ (píšeš) ROZKAZOVACÍ (pište) PODMIŇOVACÍ (psal bych) Vyjadřují děj, který probíhá, probíhal nebo bude probíhat. Vyjadřují děj, který by se mohl nebo nemohl uskutečnit. Vyjadřují rozkaz, přání nebo zákaz. píše, psal, bude psát pište, nepišme, nepište psal bych, byl bys psal

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 85.4 Co si řekneme nového? Tvary rozkazovacího způsobu se tvoří pro : 2.os.č.j. (ty)…..čti 1.os.č.mn. (my)….. čtěme 2.os.č.mn. (vy)…… čtěte Tvary rozkazovacího způsobu se tvoří: a) 2.os.č.j. bez koncovky (piš) 1.os.č.mn. – me (pišme) 2.os.č.mn. – te (pište) b) 2.os.č.j. – i (jdi) 1.os.č.mn. – eme/ěme (jděme) 2.os.č.mn. – ete/ěte (jděte) c) 2.os.č.j. – ej (házej) 1.os.č.mn. – ejme (házejme) 2.os.č.mn. – ejte (házejte) Zapamatuj si, jak vypadá a z jakých slov se skládá složený tvar podmiňovacího způsobu: bych bys by bychom byste by abych abys aby abychom abyste aby kdybych kdybys kdyby kdybychom kdybyste kdyby a z příčestí minulého

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 85.5 Procvičení a příklady !!!! Dávej pozor při tvorbě podmiňovacího způsobu ze zvratných sloves: psát – psal bys ale psát si – psal by sis učit – učil bys ale učit se – učil by ses Snaž se utvořit co nejvíce podobných dvojic. Urči správně infinitivy a tvary podmiňovacího způsobu. Z infinitivů utvoř všechny tvary rozkazovacího způsobu. (např. cvičit – cvič, cvičme, cvičte) mlčet, vyrýt, přinést, napsat, sedět, napsat si, najít, zaplatit, vidět, slyšet, zazpívat, malovat Vyhledej a přečti složené slov. tvary podmiňovacího způsobu. Souvětí přepiš tak, aby tvary podmiňovacího způsobu byly v 1. a 2. osobě čísla množného. Učím se, abych byl vzdělaný. Měla bych už jít, abych přišla včas. Nabízeli mi, abych zůstala přes víkend. Bylo by vhodné, abych se do divadla převlékl. Raději si to přepočítám, abych se nespletla. Vezmu si deštník, abych nezmokla.

85.6 Něco navíc pro šikovné Tvary podmiňovacího způsobu jsou složené. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 85.6 Něco navíc pro šikovné Tvary podmiňovacího způsobu jsou složené. Podmiňovací způsob je dvojí. MINULÝ PŘÍTOMNÝ příčestí minulé + spojení byl bych, byl bys, byl by, byli bychom, byli byste, byli by příčestí minulé + tvary bych, bys, by bychom, byste, by přišel bych, viděl bys, slyšel by, chtěli bychom, četli byste, jedli by byl bych přišel, byl bys viděl, byl by slyšel, byli bychom chtěli, byli byste četli, byli by jedli Zakroužkuj ve schématu, čím se liší tvary přítomného a minulého podmiňovacího způsobu.

85.7 CLIL- Mood I have got a yellow car. Don´t park here. I would like Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 85.7 CLIL- Mood I have got a yellow car. Don´t park here. I would like an ice-cream.

85.8 Test znalostí Určité slovesné tvary mohou Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 85.8 Test znalostí Určité slovesné tvary mohou vyjadřovat ________ způsob. jeden dvojí trojí nevyjadřují způsob Žádnou slovesnou kategorii nelze určit u slovesa v? čase minulém u infinitivu čase budoucím Český jazyk nezná slovesný způsob? oznamovací rozkazovací tázací podmiňovací Tvary rozkazovacího způsobu nevyjadřují? osobu číslo čas osobu a číslo Správné odpovědi: c b Test na známku

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 85.9 Použité zdroje, citace HORÁČKOVÁ,M., STAUDKOVÁ,H., ŠTROBLOVÁ,J. Český jazyk pro pátý ročník. 3vyd.Všeň: Alter, 2012. ISBN 978-80-7245-129-6 2. Obrázky z databáze Klipart

85.10 Anotace Autor Mgr. Blanka Průšová Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 85.10 Anotace Autor Mgr. Blanka Průšová Období 01 – 06/2013 Ročník 5. ročník Klíčová slova Oznamovací, rozkazovací a podmiňovací způsob Anotace Materiál popisuje učivo o slovesném způsobu.