KORTEX Areas of complex multimodal convergence are also located posterior to the primary somatic sensory cortex, within portions of the posterior temporal.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROZDĚLENÍ MOTORIKY Volní pohyby - komplexní, cílené a účelné pohyby
Advertisements

Organizace a funkce neokortexu(lateralita)
Fyziologie lidského mozku
KOGNITIVNÍ A BEHAVIORÁLNÍ NEUROVĚDA
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
MOTORICKÝ SYSTÉM Stavba Funkce.
Ivana Herejková NCH, Fakultní nemocnice Plzeň
Vědomí – teorie vědomí Koukolík, F. (2003). Já. O vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování Sternberg, kap. 3 Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie, Praha:
Emoce (city).
City Pavel Šuranský.
Mozek. Mozek dutina lební 1500g reflexy (svaly obličeje, slinné žlázy) integrace a koordinace aktivit celého těla zvětšení nervové trubice v hlavovém.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Mícha Olga Bürgerová.
Centrální nervová soustava- mozek
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Čidla receptory.
Telencephalon – koncový mozek
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Motorický systém, pyramidová dráha, syndromy (centrální parézy)
Centrální nervový systém
Současné pojetí limbického předního mozku
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová a neuropsychická oslabení
1 Fenomén plasticity dospělého mozku Plasticita A. v reakci na behaviorální změny, učení B. v reakci na poškození nervového systému 1. krátkodobá (hodiny)
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
Mozková kůra. Limbický systém
mozeček a kognitivní funkce
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Symbolické funkce a jejich poruchy
SCHIZOFRENIE schizein (σχίζειν, "rozštěpit„), fren- (φρήν, φρεν-; "mysl") Anna Křemenáková, V7A.
Neexistuje zlatý standard, pouze konvergence fyziologických metod
Mícha Olga Bürgerová.
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Vyšší nervová činnost.
Anatomie pro psychiatrii
Kurz neurovědy 4. ročník. 2 3 Sledování vnitřního a vnějšího prostředí Vysílání signálů z periferie do CNS pro další zpracování Důležitost pro homeostázu.
ÚZKOST Primárně lidská emoce Adaptační role ve fylogenezi:
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Cvičení se zaměřením na paměť
Deprese: nová oblast neuropsychologického zájmu
Vývojová dysfázie.
Evokované potenciály - SEP, MEP
Jan Laczó Neurologická klinika UK 2. LF a FN Motol
Cvičení se zaměřením na pozornost
Význam vztahu v raném věku dítěte , Pardubice MUDr.Peter Pöthe Institut Psychoterapie Dětí a Rodičů (IPDAR)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_12B_14_Nervová soustava - mozek Téma:
Neglect syndrom Marie Vávrová. neglect syndromem (syndromem opomíjení) selektivní poruchu uvědomování si podnětů z poloviny prostoru kontralaterálně k.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Tereza Philippová 3.ročník, 3 skupina LFHK
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Mgr.Michal Vičar Emoce.
LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK A AMYGDALÁRNÍ JÁDRA
LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK A AMYGDALÁRNÍ JÁDRA
Psychické procesy - vnímání
Psychologie v obezitologii
Řeč, vědomí, pozornost a funkce frontálních laloků
Anatomie pro antropology III
Psychiatrické vyšetření
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Transkript prezentace:

KORTEX Areas of complex multimodal convergence are also located posterior to the primary somatic sensory cortex, within portions of the posterior temporal lobe, and portions of the anterior occipital lobe. Collectively, these areas are called the parietal / occipital temporal / association cortex. The shading on the figure illustrates the intermediate position of the posterior association cortex relative to primary visual, auditory, and somatosensory areas.

Čihák.1997

ORGANIZACE NEOKORTEXU DO SLOUPCŮ 50-100 mikrom, pyramidové neurony zejména v 3 a 5 vrstvě

FUNKČNÍ PREFERENCE HEMISFÉR

ASOCIAČNÍ KORTEX Parietální – a 5, 7 Frontální – a 6, 8 Parietální asociační kortex – spojení zrakových a somatosenzorických , koordinace pohybu ruky a oka, manipulační pohyby, záměr pohybu Frontální a k – plánování a iniciace cíleného chování , pracovní paměť, učení pravidel, změny v náladě a osobnosti Parietální – a 5, 7 Frontální – a 6, 8 Temporální – a20-22

Parietální asociační kortex spojení zrakových a somatosenzorických informací zrakově ovládané chování a prostorová orientace transformace senzorických podnětů do adekvátní motorické akce koordinace pohybu ruky a oka manipulační pohyby záměr pohybu Uchopení, dosažení cíle, sakády plynulé sledovací pohyby

Frontální asociační kortex informace ze všech senzorických kortikálních oblastí informace o emočním a motivačním stavu jedince plánování a iniciace cíleného chování pracovní paměť učení pravidel změny v náladě a osobnosti

Frontální asociační kortex - struktury CNS rozhodující o jedinečnosti naší osobnosti osobnostní identita odlišující „jáství“ od ostatních osob – bez odchylek emocí, nálad, afektů, pudů kortex frontálního laloku – řešení každodenních úkolů, včetně našeho vztahu k lidskému společenství integrační a asociační kortex – vědomí, že jsem si vědom exekutivní funkce – vytváření záměru, vědomé sebeovládání a plánování zacílené chování kortex frontálního laloku – poškození ischémií, krvácením z aneuryzmatu – změny pudů, motivace, nálad, afektů (emocí) – schopnost plánovat a rozhodovat se – snížená spolehlivost a prozíravost, společensky nevhodné chování, deprese, euforie, letargie

Frontální asociační kortex kortex levého frontálního laloku – dominantní při zpracování pozitivních emocí (štěstí), nízká aktivita – lidé jsou plaší, trpí zábranami a depresemi kortex pravého frontálního laloku – negativní emoce jako strach, hněv, úzkost, pravé zorné pole zachytává – pozitivní projevy chování komunikující osoby levé zorné pole zachytává – hněv, znechucení, strach komunikující osoby EEG – záznam v kortexu levého frontálního laloku – spontánní smích – m. orbicularis oculi et zygomaticus major aktivita na EEG v kortexu levého frontálního laloku mizí při úsměvu sociálním (profesionálním) – spojen jen s m. zygomaticus major

Temporální asociační kortex sluchová kůra, inferotemporální zraková kůra, parahippokampus, spoje s hipokampem a amygdalárnímí jádry el. stimulace – vzpomínky na minulost rozpoznání obličeje jedinců (psychická slepota, zraková agnózie)

STRUKTURA A SPOJE HIPPOKAMPÁLNÍ FORMACE Vstupy z entorhinálního kortexu (a28) amygdalárních jader - emoce a paměťové funkce Vnitřní spoje g. dentatus - CA3 - CA1 - subiculum Výstupy ze subikula do: fornixu - precom. septum (septum verum) v area subcallosa entorhinálního kortexu neokortexu

KORTIKÁLNÍ OBLASTI ŘEČI Wernickeova (senzorická) kortikální oblast - a 22,39,40 v dominantní hemisféře podmínkou je normální funkce vizuálního a sluchového kortexu léze - receptivní afasie - postižený nerozumí řeči Brocova (motorická) kortikální oblast - g. front. inf. a44, 45 u praváků v L-hemisféře, u leváků v P-hemisféře nutná normální funkce M-I, M-II a PM léze - expresivní afasie - porucha schopnosti mluvit při zachování schopnosti rozumět

The accompanying figure illustrates the location of several regions of cortex that support language-related capabilities. The left hemisphere is dominant for language functions in most persons. Within the hemisphere dominant for speech, lesions encroaching upon the speech areas result in aphasias, agnosias, and difficulties with reading and/or writing. These subregions will be further discussed in subsequent paragraphs.

Pozitronová emisní tomografie - PET Dr. Marcus Raichle

Gender Differences in Speech Integration L Speech Functions: Gender Differences in Speech Integration Men and women may use different brain regions to solve word problems. Shaywitz (1995) used PET scans to measure metabolic activity in various brain regions while a group of males and females solved a rhyming task. Although both genders solved the problem equally effectively, men showed increased metabolic activity only in the left hemisphere. The left hemisphere is on the right of the figure (adaptation of Shaywitz's fig). Women participants experienced increased metabolic activity in both hemispheres. The following section discusses specialized functions of the right hemisphere. Shaywitz (1995) PET - Men and women solve word problems

ZNÁZORNĚNÍ FUNKCE MOZKOVÉ KŮRY POMOCÍ PET PŘI POZOROVÁNÍ OBJEKTU A FORMULACI JEHO POPISU

SPECT - Single Photon Emission Computerized Tomography Deprese What is SPECT? It is an acronym for Single Photon Emission Computerized Tomography. SPECT is a sophisticated nuclear medicine study that looks directly at cerebral blood flow and indirectly at brain activity (or metabolism). In this study, a radioactive isotope (which, as we will see, is akin to a myriad of beacons of energy or light) is bound to a substance that is readily taken up by the cells in the brain Výrazně snížená aktivita prefrontálního a temporálního laloku

SPECT - Single Photon Emission Computerized Tomography Deprese Increased anterior cingulate (this part of the brain is heavily innervated with serotonergic nerve fibers), thalamus and basal ganglia activity Zvýšená aktivita předního g. cinguli (výrazně inervováno serotoninergními nervovými vlákny), thalamu a BG