Vznik živých organismů – přehled teorií

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZKOUMÁNÍ PŘÍRODY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Advertisements

Internet Název materiálu: VY_INOVACE_xxx_internet2
PC – další počítače notebook mobilní telefon kapesní počítač superpočítač.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_06.
Dravci a Sovy Přírodopis 6.třída
Hospodářsky významní živočichové – přírodopis 7. třída
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Organismy doprovázející člověka část 1. Mikroorganismy 7. ročník
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_04.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Elektromagnetické jevy Cívka
Složení zemské kůry - mineralogie
ROZLOHA A ČLENITOST POBŘEŽÍ
GEOMORFOLOGIE ČESKÉ REPUBLIKY 9. třída Mgr. Jakub Karásek
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
Světelné jevy Zrcadla kulová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vznik živých organismů – přehled teorií Přírodopis 9 Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: říjen 2012 EU – peníze.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo.
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ Šablona: ICT PRV ČAJZ Složky potravy- pracovní listy Anotace: základy zdravého způsobu stravování Autor: Mgr. Kateřina Brandejsová.
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice
ÚZEMNÍ A HISTORICKÝ VÝVOJ ČESKÉHO STÁTU A ČESKÉ REPUBLIKY
Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o.
Mikroskopování Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Parazité člověka Přírodopis 7. třída
STŘEDNÍ EVROPA 8. třída Mgr. Jakub Karásek
ŠUMAVSKÁ SUBPROVINCIE
Smysly obratlovců 8. třída
Název: Člověk vzpřímený – homo erectus Autor: Mgr. Eva Vondrková
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vánoční pokusy s indikátorem z červeného zelí Pracovní činnosti 6
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
INTERPRETACE GRAFŮ a KARTODIAGRAMŮ
Geologické děje , vyvřelé horniny přírodopis 9. třída
ZEMĚTŘESENÍ A SOPEČNÁ ČINNOST
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Přírodopis 6.třída úvodní hodina
PODNEBÍ ČESKÉ REPUBLIKY 9. třída Mgr. Jakub Karásek
POČASÍ V ČESKÉ REPUBLICE 9. třída Mgr. Jakub Karásek
Rozmanitost přírody Základní společné znaky živých organismů
Povrch těla obratlovců přírodopis 8.třída
Světelné jevy Zrcadla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Geologické děje , vyvřelé horniny přírodopis 9. třída
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vážení na laboratorních vahách Pracovní činnosti 6. ročník
Rostliny podle stavby těla
KRUŠNOHORSKÁ SUBPROVINCIE
VY_32_INOVACE_Čj z 2 Procvičování vyjmenovaných slov po Mgr. Jana Michálková Základní škola a Mateřská škola pro tělesně postižené, Liberec, Lužická.
Rozmanitost přírody Živá příroda, podmínky života na Zemi
Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o.
TVAR A POLOHA NA ZEMI, HRANIČNÍ BODY
Vánoční pokusy s indikátorem z červeného zelí Pracovní činnosti 6
Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o.
Organismy doprovázející člověka část 1. Mikroorganismy 7. tř
Ptáci lesa Přírodopis 6.třída
Tlak – výroba barometru Pracovní činnosti 6. třída
Měření času- pracovní činnosti 6. ročník
Rychlost měření a výpočty 7. třída Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: 12. září 2012 EU – peníze školám CZ.1.07/1.4.00/
Mikroskopování 6. třída Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková
Rychlost měření a výpočty Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: září 2012 EU – peníze školám CZ.1.07/1.4.00/
Houby – opakování 8. třída
Kapradiny 6. třída Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková
MYŠLENÍ A ZPŮSOB ŽIVOTA LIDÍ
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Transkript prezentace:

Vznik živých organismů – přehled teorií Přírodopis 9 Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: říjen 2012 EU – peníze školám CZ.1.07/1.4.00/21.0089

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Významní biologové a jejich objevy Téma: Vznik živých organismů – přehled teorií Anotace: Vznik živých organismů – přehled teorií a autorů + zápis

2000 př.n.l. Řecký filosof Aristoteles předpokládal, že živé organismy vznikají samovolně z neživých věcí. Tato domněnka = hypotéza přetrvala velmi dlouho

17. Století Jan Babtista van Helmont popsal vznik myši ze špinavých košil a obilí během 21dnů jako výsledek svého pokusu.

Pokus spočíval v tom, že nechal špinavou košili a obilí volně ležet v místnosti. Nedostatky van Helmontova pokusu: Vědec věřil Aristotelově hypotéze a svým pokusem ji chtěl pouze potvrdit. Nezaložil pokus tak, aby vyloučil nekontrolovaný vliv vnějšícho prostředí.

17. století Francesko Redi ověřuje správnost Aristotelovy teorie. Na základě provedeného pokusu vyslovuje teorii, „že živé vzniká pouze z živého“.

17. století Antony van Leeuwenhoek sestrojil jednoduchý mikroskop – zvětšení cca 275˜×. Viděl mikroskopické organismy např. v kapce vody. Vědci se snaží potvrdit či vyvrátit domněnku, že živé vzniká z neživého.

1860 Louis Pasteur potvrdil pokusem, že „živé vzniká ze živého“.

Nastala éra hledání a objevování původců nakažlivých onemocnění. Potvrzení hypotézy, že živé vzniká ze živého,mělo velký praktický význam. Např.každá nakažlivá nemoc musí být způsobena živými zárodky, které se dostanou do organismu Nastala éra hledání a objevování původců nakažlivých onemocnění.

Poznávání přírody – kroky Pozorování vyslovení domněnky = hypotézy zkoumání a ověřování hypotézy pokusy a výpočty vytváření vědeckých teorií Pozorování, shromažďování údajů, pokusy a výpočty = hlavní metody práce v přírod-ních vědách

Zápis 2000 př.n.l. Řecký filosof Aristoteles předpokládal, že živé organismy vznikají samovolně z neživých věcí. Tato domněnka = hypotéza přetrvala velmi dlouho 17. století Jan Babtista van Helmont popsal vznik myši ze špinavých košil a obilí během 21dnů jako výsledek svého pokusu.

Francesko Redi ověřuje správnost Aristotelovy teorie. Na základě provedeného pokusu vyslovuje teorii, „že živé vzniká pouze z živého“. Antony van Leeuwenhoek sestrojil jednoduchý mikroskop – zvětšení cca 275×. 1860 Louis Pasteur potvrdil pokusem, že „živé vzniká ze živého“.

Poznávání přírody – kroky Pozorování vyslovení domněnky = hypotézy zkoumání a ověřování hypotézy pokusy a výpočty vytváření vědeckých teorií Pozorování, shromažďování údajů, pokusy a výpočty = hlavní metody práce v přírod-ních vědách

Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Aristotelés [online] Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Aristotelés [online]. c2013 [citováno 9. 03. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Aristotel%C3%A9s&oldid=9835351> Energie a služby stlačený vzduch. Http://www.pe.cz [online]. 2011 [cit. 2012-10-10]. Dostupné z: http://www.pe.cz/upload/Image/Energie%20a%20sluzby/stlaceny%20vzduch/vzduch_2.jpg "Jan Baptista van Helmont." Galipedia, Wikipedia en Galicia . 23.listopadu 2012, 21:42 UTC. Sea 9, 2013, 23:03 < http://gl.wikipedia.org/w/index.php?title=Jan_Baptista_van_Helmont&oldid=2705981 >. Archive for May, 2012. Http://discovercreation.org [online]. 2012 [cit. 2012-10-10]. Dostupné z: http://discovercreation.org/blog/wp-content/uploads/2012/05/21-day-mice.jpg Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Francesco Redi [online]. c2013 [citováno 9. 03. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Francesco_Redi&oldid=9809003> Francesco Redi (1626 – 1698). Http://www.dinahbarry.pwp.blueyonder.co.uk [online]. 2008 [cit. 2012-10-10]. Dostupné z: http://www.dinahbarry.pwp.blueyonder.co.uk/sub%20sites/Spontaneous%20Generation/france6.jpg Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Antoni van Leeuwenhoek [online]. c2013 [citováno 9. 03. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Antoni_van_Leeuwenhoek&oldid=9847403> 1. Introducción Antony van Leeuwenhoek. Http://webs.uvigo.es [online]. 2011 [cit. 2012-10-10]. Dostupné z: http://webs.uvigo.es/mmegias/5-celulas/ampliaciones/imagenes/1-Leeuw-tamano.jpg Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Louis Pasteur [online]. c2013 [citováno 9. 03. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Louis_Pasteur&oldid=9837795>