Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 14. ledna 2014 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_M.8.20-Thaletova věta-prezentace
Advertisements

OBYVATELSTVO ASIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Soustavy kót a kótování opakujících se rozměrů.
ROZLOHA A ČLENITOST POBŘEŽÍ
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
STŘEDNÍ EVROPA 8. třída Mgr. Jakub Karásek
ŠUMAVSKÁ SUBPROVINCIE
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhElektrický proud.
VY_32_INOVACE_2_1_10_Genetika člověka
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_23_STAVBA_OBRATLE
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhMagnetismus TémaMagnety.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Sluneční soustava autor VM:Ondřej.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
AUSTRÁLIE A OCEÁNIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_32_PLICNI_VACEK Anotace:Interaktivní výukový materiál v programu Power Point zaměřený na popis plicního.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Populační genetika.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_414_VoIP AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
PREVENCE genetických patologických stavů (GPS). Prognózování GPS a genetické poradenství Principem genetického prognózování je předpovědění vzniku určitého.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06_ZT_TK_1 Ročník: I. Technické kreslení Vzdělávací oblast: Odborné.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 28. prosince 2013 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrické vlastnosti.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PRŮMYSL ČESKÉ REPUBLIKY 9. třída.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 25. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Slunce a vesmír autor VM:Ondřej.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
Transkript prezentace:

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 14. ledna 2014 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Obecná biologie a genetika Téma: Eugenika Metodický list/Anotace: Výukový materiál vede k pochopení eugeniky a jejího rozdělení na e. negativní a e. pozitivní. Ukazuje možnosti terapeutického využití, ale i hrozbu zneužití eugeniky. Zdroje: Uvedeny na konci prezentace III/2 VY_32_INOVACE_499

EUGENIKA RNDr. Rostislav Herrmann Mendelovo gymnázium, Opava

Vzhledem k pokročilým metodám léčení v soudobé medicíně dochází v lidské populaci k přežívání stále více jedinců, kteří by bez pomoci moderních technik léčení zemřeli Podobná situace nastává v oblasti plození potomstva Značná část zmiňovaných případů souvisí s chorobami, které mají genetické příčiny Tak dochází postupně ke stále většímu zatížení genofondu lidstva defektními formami genů Eugenika se snaží tento stav vyvážit Snaží se o využití genetických poznatků ke zlepšování genetických vlastností člověka Je v tomto smyslu vědecky podloženou snahou o ozdravění lidstva EUGENIKA

Logo Druhého mezinárodního kongresu eugeniky (1921)

EUGENIKA Eugenika negativní Snaží se redukovat množství defektních alel Pracuje s vyhledávacími = screeningovými programy a je úzce spojena s prenatální diagnostikou Používá fundovaného informování o charakteru rizik spojených u postižených osob s plánováním rodičovství Nabízí možnost zvážení, zda přivést na svět geneticky defektního potomka či nikoli Nabízí řešení ve formě trvalého používání antikoncepce, případně sterilizace či interrupce Jde o snahu o postupnou eliminaci co možná největšího množství patologických alel z genofondu lidstva Působí tedy jako uvědomělá, zodpovědná náhrada přírodního výběru Nejsou přitom vyhledáváni jen lidé akutně nemocní, ale i fenotypově zdraví heterozygotní přenašeči.

Eugenika pozitivní Usiluje o posilování a záměrné vytváření kvalitních genotypů = o aktivní zvyšování počtu standardních alel v genotypu člověka Je úzce spojena s genovou terapií Dnešní možnosti genové terapie jsou ale omezeny z etických důvodů Je totiž možné jimi ovlivňovat nejen metabolické choroby, ale také provádět např. úpravy lidského chování na úrovni míry agresivity, sklonu k závislostem k návykovým látkám apod. Toto ovlivnění je samozřejmě možné v pozitivním i negativním směru Vznikají zde tedy značné možnosti zneužití. EUGENIKA

Eticky velmi citlivou záležitostí je již pouhé využití screeningových metod ve společnosti Už samotná plošná informace každého jedince o veškerých patogenních alelách v jeho genotypu může způsobit škodu Jde o psychologické aspekty takovéto informace, o těžko zvladatelný pocit stigmatizace, obavy ze vstupu do manželství apod. Dalším problémem je již dnes se projevující snaha mnohých institucí zjistit případnou genetickou zátěž určitých osob a diskriminovat je Informovanost o genetické zátěži jednotlivců může tedy vést k omezení svobody člověka, elitářství a nerovnosti (proto také ochrana osobních dat)

Eugenika je rovněž zneužitelná k rasisticky podmíněným cílům (viz. nacistická genocida, která vedla k rasisticky motivované likvidaci milionů lidí) Má-li tedy lidstvo skutečně využívat možností, které mu eugenika dává, musí nejprve projít zdlouhavým a nelehkým etickým a duchovním vývojem, který vyústí v bezpečnou legislativu i obecně humánní postoje ve společnosti. EUGENIKA Snahou nacistických pohlaváů bylo obnovit ztracenou rasu Árijců a vrátit tak německým "árijským synům" jejich ztracenou moc.

ZDROJE OTOVÁ, Berta a Romana MIHALOVÁ. Základy biologie a genetiky člověka. 1. vyd. V Praze: Karolinum, 2012, 227 s. ISBN Eugenika. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Nacizmus, ideológia nasiaknutá okultizmom. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: nasiaknuta-okultizmom.html