4. 12. 2014, Brno Připravil: Ing. Jaromír Landa Digitální video.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seznámení s prostředím programu
Advertisements

Zvuk v počítači.
Multimédia Video a zvuk.
Od pásku k bezpáskovému workflow Zlín Ing. Pavel Čermák Česká televize TS Brno.
Webkamera A její využití.
Multimediální soubory
* Jedná se o aplikační software, který umožňuje střih a další zpracování videozáznamů a jejich export do různých formátů, případně i finalizaci DVD. *
Mgr. Bc. Michal Novotný Ústav bohemistiky a knihovnictví
ÚKOL: MULTIMEDIÁLNÍ PROJEKT (VIDEO)
Úvod do multimediálních technologií
Část 3 Digitalizace zvuku a videa
Jak si vybrat notebook? Veronika Nýdrlová Listopad 2008 Didaktická technologie 1.
HARDWAROVÉ POŽADAVKY NA MULTIMEDIÁLNÍ POČÍTAČ
Multimédia ve vzdělávání VIDEO Litomyšl.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01C11 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření březen.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01C13 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření březen.
Lukáš Kryl, Zděněk Pernica.  Barevné schéma  Rozlišení  Framerate  Specifika streamovaného videa  Výhled do budoucnosti.
Multimédia  Digitální obraz je reprezentace dvojrozměrného obrazu, který používá jedničky a nuly (binární soustavu). Rozlišují se dva typy obrázků. vektorový.
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Jak učit práci s videem.. Body učiva k práci s videem: 1. Co jsou videosoubory. 2. Typy videosouborů. 3. Kvalita videosouborů. 4. Jak přehrávat videosoubory.
Paměťová média.
Informační a komunikační technologie 8. ročník Multimédia – Instalace přehrávače Bohumil Bareš.
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
MULTIMÉDIA. Multimédia  oblast informačních a komunikačních technologií  multimediální systém se označuje souhrn technických prostředků(kamera, video,
MULTIMÉDIA Dvořáková, 4.C.
Úvod do multimediálních technologií Lukáš Čívrný Milan Přibyl.
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01C12 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření březen.
Ondřej Kostka 3IT.  Je technologie pro zachycování, zaznamenávání, přehrávání, přenos a obnovu pohyblivých obrázků používající elektronické signály nebo.
NERO 11 praktický kurz Ing. Jaroslav Parma.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
GRAFIKA.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
C HARAKTERISTIKY VIDEOMATERIÁLU Jan Mrázek Jan Pavera.
Počítačová grafika.
Porovnání kodeků standardu MPEG 4
Analýza obrazu Přehled programů  Sigmaimage (Mocha)  NIH-image, NCSA-image, ImageJ  Lucia  Gelmanager, Gelcompare,
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_19.
Charakteristiky videomateriálu
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Multimédia Žlutířová Eva.
AGP – Rendering, digitální video LS , Brno Připravil: Ing. Jaromír Landa, Ph.D.
25. září 2012 Hotel Mlýn Vílanec Zpracování videozáznamů Metodika v anglickém jazyce reg. č. CZ.1.07/1.3.50/
PROGRAMY PRO ZPRACOVÁNÍ ZVUKU MARTIN BÁRTA. Obsah tématu  Rozdělení funkcí v nahrávacím řetězci  Nahrávání a editace  Postprodukce  Mastering  Software.
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 10. Možnosti kontroly efektu pohybových programů Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_ MOVIE MAKER Příručka pro tvorbu prezentací z obrázků a fotografií.
1 Televizní obraz Digitální záznam Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jak na Video do Powerpointu Marek Stehlík, ÚK PřF MU
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Charakteristika videomateriálů
MULTIMEDIÁLNÍ FORMÁTY
Kódování obrazu Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Petr Novák
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
GRAFIKA.
TVORBA VIDEA Pinnacle Studio Michal Přidálek 3ma
Software (programy) Vypracoval: Mgr. R. Jančar
Transkript prezentace:

4. 12. 2014, Brno Připravil: Ing. Jaromír Landa Digitální video

Digitální video Digitální video Typ záznamového zařízení, které pracuje s digitálním signálem a ne s analogovým. Proces, kdy se v určitém okamžiku provádí „digitalizace“ zdrojového videa, abychom jej mohli později upravovat na počítači.

Vlastnosti videa Rozlišení - Určuje počet bodů (pixelů) videa v horizontálním a vertikálním směru. Horizontální rozlišení se však často vynechává a udává se pouze počet bodů ve vertikálním směru (720p, 1080p). Poměr stran (Aspect Ratio) – většinou 4:3 nebo 16:9. FPS (frames per second) – počet snímků za vteřinu Bit Rate (datový tok) – množství informací, které se zaznamenávají na každou sekundu videa Dva typy: Constant BR a Variable BR Kontejner (formát) – AVI, MPEG, MKV,MP4 Codec - koder a dekoder

Televizní normy Jako televizní norma se označuje souhrn standardů kódování signálu pro televizní vysílání. PAL – většina Evropy včetně ČR a SR Rozlišení 720x576 FPS: 25 NTSC – Severní Amerika Rozlišení 720x480 FPS: 29.97 SECAM – Francie a Rusko HD – Rozlišení: 1280x720 Full HD – Rozlišení: 1920x1080 HDV – Rozlišení: 1440x1080

Prokládané x progresivní Prokládané (Interlaced) Záběry založené na prokládání využívají techniku vyvinutou pro CRT (Cathod Ray Tube) monitory a televize. Obraz tvoří 576 viditelných řádků. Technika prokládání je rozdělí na liché a sudé řádky a pak je střídavě obnovuje ve frekvenci 25 snímků za sekundu. Progresivní (Progressive) Progresivní, na rozdíl do prokládaného, zobrazí celý záběr řádek po řádku vteřinu. Zachycené záběry nejsou rozděleny do samostatných částí jako při prokládání.

Komprimace videa Proč? potřeba poměrně velkého prostoru pro uložení nutno zajistit určitý minimální tok informace tak, aby byl výsledný dojem přirozený komprimace pomocí tzv. kodeků (KOmpresor + DEKompresor) kodek videa = algoritmus pro kompresi a dekompresi obrazu integrace do různých HW standardní či doplňková část OS jako samostatný produkt

Komprese metody komprimace obrazu a videa bezztrátové (např. HuffYUV) ztrátové (všechny kodeky MPEG a jejich odvozeniny jako DivX, XviD, H.264, Real Video apod.) definováno jednotné programové rozhraní pro komunikaci modulu s programy (konfigurace parametrů kodeku – datový tok, kvalita, rychlost komprese atd.)

Formáty digitálního videa MPEG – MPG, DAT, VOB AVI (Audio Video Interleaved) navrženy Microsoftem používaný pro MPEG-4 (DivX, XviD, atd.) Apple QuickTime Microsoft Windows Media MKV Matroska Multimedia Container Open Source

Záznamová média MiniDV – záznamovým médiem je páska v kazetě – standartní délka je 60 minut DVD – záznamovým médiem je malý disk DVD (nejméně používané medium) HDD – záběry jsou nahrávány na pevný disk. Půl hodina ve FullHD zabere přibližně 2GB Paměťová karta – záběry jsou nahrávány na paměťovou kartu. Výhodou je eliminace pohyblivých částí uvnitř kamery

Proces střihu videa Preprodukce – provádění rozhodnutí nezbytných k zahájení natáčení. Produkce – fáze nátáčení projektu Postprodukce – tvorba výsledného videa

Preprodukce Nápad. Příběh. Scénář a storyboard: Scénář – literární předloha budoucího díla. Storyboard – kreslené reprezentace obrazů produkce. Tvorba harmonogramu. Volba vybavení. Velice důležitá část celého procesu

Export výsledného videa Postprodukce Příprava střihu Digitalizace záběrů (roztřídění záběrů) Střih a úpravy videa Export výsledného videa Je závislí na výsledném médiu

Hrubý střih – včetně zvuků a hudby Přidání efektů Speciální efekty* Střih videa Příprava záběrů Hrubý střih – včetně zvuků a hudby Přidání efektů Speciální efekty* Úprava barev Testování Doladění střihu *http://www.youtube.com/watch?v=_5AsOEk-ZJU

Zdroje pro střih videa Video Fotografie Grafické prvky Zvuk a hudba CGI

Pokročilé techniky postprodukce: Klíčování Natočení herců na barevné pozadí (modré, zelené) a následné odstranění tohoto pozadí Pozadí musí mít kontrastní barvu Zdroj fotografie: http://www.mediacollege.com/glossary/c/chroma-key.html

Pokročilé techniky postprodukce: Rotoscoping Rotoscoping je proces izolovaní objektu v obraze pomocí vytvoření dynamických masek kolem něho. Definujeme dynamické masky pouze pro některé klíčové snímky a necháme střihovém programu, aby dopočítal zbytek

Pokročilé techniky postprodukce: Sledování a stabilizace obrazu Sledování obrazu: proces sledování pozice objektu ve videozáznamu. Nejčastěji se sledují kontrastní objekty Stabilizace obrazu Sledování pozice objektu ve scéně a následná fixace pozice objektu.

Pokročilé techniky postprodukce: Kompozice CG elementů do scény Vložení objektu vytvořeného pomocí počítače (v softwaru pro 3D modelování) do reálné scény. Důležitá je kompozice a správné zasazení objektu do scény. Zdroj fotografie: http://my.opera.com/chaitanyak/blog/2008/09/23/giant-3d-text-in-fringe

Pokročilé techniky postprodukce: Matte painting Matte painting je filmový speciální efekt, používaný pro vytvoření prostředí, které by jinak bylo příliš drahé, náročné a nemožné natočit Vzniklo na začátku 20. století Příklad: Dylan Cole https://www.youtube.com/watch?v=f3hL6ZAOeNc http://www.youtube.com/watch?v=HdDfCCGazgc

Software Windows Movie Maker Ulead Video Studio Pinnacle Studio Sony Vegas Final Cut Pro (pouze pro Mac) Adobe Premiere Pro Pokročilá postprodukce: Adobe After Effects Další programy: Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, 3Ds Max, Cinema 4D, Maya, Blender, Encore, SUPER

Hardware Čím výkonnější tím lepší Každá program má jiné požadavky Hodně záleží na velikosti operační paměti Potřeba hodně úložného prostoru

Dostupné zdroje Fotografie http://www.pixmac.cz/fotky-zdarma#/page/1/obj/27 Textury http://www.cgtextures.com Zvuky http://www.pacdv.com/sounds/ http://www.sounddogs.com/ http://www.freesound.org/ Hudba http://www.jamendo.com/, http://hudba.pirati.cz/archivy/, http://www.pirati.cz/hudba Corel Video Studio http://learn.corel.com/video/courses/welcome

Děkuji za pozornost