4. 12. 2014, Brno Připravil: Ing. Jaromír Landa Digitální video
Digitální video Digitální video Typ záznamového zařízení, které pracuje s digitálním signálem a ne s analogovým. Proces, kdy se v určitém okamžiku provádí „digitalizace“ zdrojového videa, abychom jej mohli později upravovat na počítači.
Vlastnosti videa Rozlišení - Určuje počet bodů (pixelů) videa v horizontálním a vertikálním směru. Horizontální rozlišení se však často vynechává a udává se pouze počet bodů ve vertikálním směru (720p, 1080p). Poměr stran (Aspect Ratio) – většinou 4:3 nebo 16:9. FPS (frames per second) – počet snímků za vteřinu Bit Rate (datový tok) – množství informací, které se zaznamenávají na každou sekundu videa Dva typy: Constant BR a Variable BR Kontejner (formát) – AVI, MPEG, MKV,MP4 Codec - koder a dekoder
Televizní normy Jako televizní norma se označuje souhrn standardů kódování signálu pro televizní vysílání. PAL – většina Evropy včetně ČR a SR Rozlišení 720x576 FPS: 25 NTSC – Severní Amerika Rozlišení 720x480 FPS: 29.97 SECAM – Francie a Rusko HD – Rozlišení: 1280x720 Full HD – Rozlišení: 1920x1080 HDV – Rozlišení: 1440x1080
Prokládané x progresivní Prokládané (Interlaced) Záběry založené na prokládání využívají techniku vyvinutou pro CRT (Cathod Ray Tube) monitory a televize. Obraz tvoří 576 viditelných řádků. Technika prokládání je rozdělí na liché a sudé řádky a pak je střídavě obnovuje ve frekvenci 25 snímků za sekundu. Progresivní (Progressive) Progresivní, na rozdíl do prokládaného, zobrazí celý záběr řádek po řádku vteřinu. Zachycené záběry nejsou rozděleny do samostatných částí jako při prokládání.
Komprimace videa Proč? potřeba poměrně velkého prostoru pro uložení nutno zajistit určitý minimální tok informace tak, aby byl výsledný dojem přirozený komprimace pomocí tzv. kodeků (KOmpresor + DEKompresor) kodek videa = algoritmus pro kompresi a dekompresi obrazu integrace do různých HW standardní či doplňková část OS jako samostatný produkt
Komprese metody komprimace obrazu a videa bezztrátové (např. HuffYUV) ztrátové (všechny kodeky MPEG a jejich odvozeniny jako DivX, XviD, H.264, Real Video apod.) definováno jednotné programové rozhraní pro komunikaci modulu s programy (konfigurace parametrů kodeku – datový tok, kvalita, rychlost komprese atd.)
Formáty digitálního videa MPEG – MPG, DAT, VOB AVI (Audio Video Interleaved) navrženy Microsoftem používaný pro MPEG-4 (DivX, XviD, atd.) Apple QuickTime Microsoft Windows Media MKV Matroska Multimedia Container Open Source
Záznamová média MiniDV – záznamovým médiem je páska v kazetě – standartní délka je 60 minut DVD – záznamovým médiem je malý disk DVD (nejméně používané medium) HDD – záběry jsou nahrávány na pevný disk. Půl hodina ve FullHD zabere přibližně 2GB Paměťová karta – záběry jsou nahrávány na paměťovou kartu. Výhodou je eliminace pohyblivých částí uvnitř kamery
Proces střihu videa Preprodukce – provádění rozhodnutí nezbytných k zahájení natáčení. Produkce – fáze nátáčení projektu Postprodukce – tvorba výsledného videa
Preprodukce Nápad. Příběh. Scénář a storyboard: Scénář – literární předloha budoucího díla. Storyboard – kreslené reprezentace obrazů produkce. Tvorba harmonogramu. Volba vybavení. Velice důležitá část celého procesu
Export výsledného videa Postprodukce Příprava střihu Digitalizace záběrů (roztřídění záběrů) Střih a úpravy videa Export výsledného videa Je závislí na výsledném médiu
Hrubý střih – včetně zvuků a hudby Přidání efektů Speciální efekty* Střih videa Příprava záběrů Hrubý střih – včetně zvuků a hudby Přidání efektů Speciální efekty* Úprava barev Testování Doladění střihu *http://www.youtube.com/watch?v=_5AsOEk-ZJU
Zdroje pro střih videa Video Fotografie Grafické prvky Zvuk a hudba CGI
Pokročilé techniky postprodukce: Klíčování Natočení herců na barevné pozadí (modré, zelené) a následné odstranění tohoto pozadí Pozadí musí mít kontrastní barvu Zdroj fotografie: http://www.mediacollege.com/glossary/c/chroma-key.html
Pokročilé techniky postprodukce: Rotoscoping Rotoscoping je proces izolovaní objektu v obraze pomocí vytvoření dynamických masek kolem něho. Definujeme dynamické masky pouze pro některé klíčové snímky a necháme střihovém programu, aby dopočítal zbytek
Pokročilé techniky postprodukce: Sledování a stabilizace obrazu Sledování obrazu: proces sledování pozice objektu ve videozáznamu. Nejčastěji se sledují kontrastní objekty Stabilizace obrazu Sledování pozice objektu ve scéně a následná fixace pozice objektu.
Pokročilé techniky postprodukce: Kompozice CG elementů do scény Vložení objektu vytvořeného pomocí počítače (v softwaru pro 3D modelování) do reálné scény. Důležitá je kompozice a správné zasazení objektu do scény. Zdroj fotografie: http://my.opera.com/chaitanyak/blog/2008/09/23/giant-3d-text-in-fringe
Pokročilé techniky postprodukce: Matte painting Matte painting je filmový speciální efekt, používaný pro vytvoření prostředí, které by jinak bylo příliš drahé, náročné a nemožné natočit Vzniklo na začátku 20. století Příklad: Dylan Cole https://www.youtube.com/watch?v=f3hL6ZAOeNc http://www.youtube.com/watch?v=HdDfCCGazgc
Software Windows Movie Maker Ulead Video Studio Pinnacle Studio Sony Vegas Final Cut Pro (pouze pro Mac) Adobe Premiere Pro Pokročilá postprodukce: Adobe After Effects Další programy: Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, 3Ds Max, Cinema 4D, Maya, Blender, Encore, SUPER
Hardware Čím výkonnější tím lepší Každá program má jiné požadavky Hodně záleží na velikosti operační paměti Potřeba hodně úložného prostoru
Dostupné zdroje Fotografie http://www.pixmac.cz/fotky-zdarma#/page/1/obj/27 Textury http://www.cgtextures.com Zvuky http://www.pacdv.com/sounds/ http://www.sounddogs.com/ http://www.freesound.org/ Hudba http://www.jamendo.com/, http://hudba.pirati.cz/archivy/, http://www.pirati.cz/hudba Corel Video Studio http://learn.corel.com/video/courses/welcome
Děkuji za pozornost