NázevSoustava 2 rovnic o 2 neznámých Předmět, ročník Matematika, kvarta (4. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Učení pro život
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Soustava lineárních rovnic
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Lineární rovnice se dvěma neznámými
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
metoda dosazovací, sčítací
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Název Rozklad mnohočlenů na součin – vytýkání Předmět, ročník
Anotace Prezentace, která se zabývá opakováním dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název Číselné výrazy Předmět, ročník
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Sčítací metoda řešení soustavy lineárních rovnic
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
zpracovaný v rámci projektu
Název Řešení soustavy rovnic dosazovací metodou Předmět, ročník
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_04_09 Zpracovala:RNDr. Lucie Cabicarová.
NázevZlomky – úvod Předmět, ročník Matematika, sekunda (2. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem prezentace.
Název Rovnice s neznámou ve jmenovateli Předmět, ročník
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
NázevNásobení mnohočlenů Předmět, ročník Matematika, tercie (3. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Výkladová.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 1 Předmět, ročník
Soustava tří rovnic o třech neznámých
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název Zlomky – porovnávání Předmět, ročník
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 2 Předmět, ročník
R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Název Řešení soustavy rovnic sčítací metodou Předmět, ročník
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Název Převody jednotek obsahu Předmět, ročník
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Soustava lineárních rovnic
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Metody řešení soustav.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Lineární rovnice a jejich soustavy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_399_Soustavy lineárních rovnic Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Soustava lineárních rovnic
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Název prezentace (DUMu):
Soustavy lineárních rovnic o dvou neznámých
Ekvivalentní úpravy rovnic
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Soustavy lineárních rovnic
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

NázevSoustava 2 rovnic o 2 neznámých Předmět, ročník Matematika, kvarta (4. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Výkladová prezentace seznamující žáky se způsoby řešení soustavy 2 rovnic o 2 neznámých. Klíčová slovaSoustava rovnic, sčítací metoda, dosazovací metoda AutorRadomír Dědek DatumVytvořeno - prosinec 2013, ověřeno ŠkolaGymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/

SOUSTAVY ROVNIC Způsoby řešení

Co je to soustava dvou rovnic o dvou neznámých? Soustavou rovnic o dvou neznámých x, y nazýváme zápis (pracovně ho budeme nazývat „základní tvar“ soustavy rovnic): a 1 x + b 1 y = c 1 a 2 x + b 2 y = c 2 kde a 1, b 1, c 1, a 2, b 2, c 2 jsou reálná čísla. Řešením této soustavy je každá uspořádaná dvojice [x, y] taková, že po dosazení do obou rovnic získáme platnou rovnost.

Způsoby řešení soustavy rovnic Při řešení používáme tyto úpravy: 1)Obě rovnice lze upravovat pomocí ekvivalentních úprav. 2)Z jedné rovnice vyjádříme libovolnou neznámou pomocí druhé neznámé a toto vyjádření dosadíme do druhé rovnice. Tento postup nazýváme dosazovací metoda. 3)Jednu nebo obě rovnice vynásobíme vhodným nenulovým číslem a rovnice, které získáme sečteme. Při správné úpravě nám po sečtení rovnic jedna neznámá „vypadne“ a získáme jednu rovnici o jedné neznámé, kterou vyřešíme. Tento postup nazýváme sčítací metoda.

Který způsob řešení zvolit? Obecně platí, že použít můžeme oba způsoby, výběr metody záleží spíše na konkrétním „základním tvaru“ zadané soustavy. Dosazovací metoda se nabízí v případě, že v jedné nebo obou rovnicích se jedna z neznámých vyskytuje pouze jednou, tzn. a 1, a 2, b 1 nebo b 2 = 1.

Který způsob řešení zvolit? Sčítací metodě dáváme přednost v případě, že a 1, b 1, a 2, b 2 jsou čísla různá od jedné. Pokud bychom použili dosazovací metodu, budeme dosazovat do druhé rovnice zlomek.

Dosazovací metoda: -Vyjádříme x z první rovnice. -Dosadíme do druhé rovnice. -Vypočítáme y. -Výsledek dosadíme do rovnice x = 5 – 2y a vypočítáme x. -Provedeme zkoušku. -Zapíšeme řešení. x + 2y = 5 3x – 5y = - 7 x = 5 – 2y 3x – 5y = (5 – 2y) – 5y = – 6y – 5y = – 11y = = 11y 22 = 11y y = 2 x = 5 – 2. 2 x = 1 Zkouška: L 1 = = = 5 P 1 = 5 L 1 = P 1 L 2 = 3.1 – 5.2 = 3 – 10 = - 7 P 2 = - 7 L 2 = P 2 Řešení: [1; 2]

Sčítací metoda: -Obě rovnice vhodně vynásobíme. -Po vynásobení rovnice sečteme, neznámá y se odečte. Vypočítáme x. -Výsledek dosadíme do některé z rovnic a vypočítáme y. -Provedeme zkoušku. -Zapíšeme řešení. 5 x + 2y = 4 2x + 3y = - 5 5x + 2y = 4 /. 3 2x + 3y = - 5 /.(-2) 15x + 6y = x – 6y = 10 11x = 22 x = y = y = 4 2y = - 6 y = - 3 Zkouška: L 1 = (-3) = = 4; P 1 = 4; L 1 = P 1 L 2 = (-3) = 4 – 9 = - 5; P 2 = - 5; L 2 = P 2 Řešení: [2; - 3]

Zdroj: Vlastní tvorba autora