Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 53.1 Vzduch Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Hana Kopčanová
53.2 Co už víš? Vzduch potřebuje vše živé k životu. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 53.2 Co už víš? Vzduch potřebuje vše živé k životu. Člověk pro přežití potřebuje kyslík, vydechuje oxid uhličitý. Rostliny potřebují k životu oxid uhličitý a vydechují kyslík.
53.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 53.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Plynný obal Země, neboli vzduch, se nazývá atmosféra. Atmosféru tvoří směs plynů, nejvíce je v ní dusíku, dále obsahuje kyslík, oxid uhličitý a ostatní plyny, také miniaturní prachové částečky a vodní páry. Atmosféra zasahuje do velkých výšek nad zemským povrchem a dělí se do tzv. sfér. Čím vyšší je vrstva atmosféry = sféra, tím méně je v ní kyslíku a vzduch je méně dýchatelný. Ozon je forma kyslíku, která je obsažená v atmosféře zhruba 30 km nad zemským povrchem. Vrstva, kde se ozon vyskytuje, se nazývá ozonová vrstva. Ozonová vrstva je životně důležitá, protože nás ochraňuje před velmi nebezpečným UV zářením, které vyzařuje Slunce. Ozonová vrstva byla dříve narušována některými plyny, které vyráběli lidé, dnes už je tato výroba přísně zakázána.
53.4 Co si řekneme nového? PROUDĚNÍ VZDUCHU: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 53.4 Co si řekneme nového? PROUDĚNÍ VZDUCHU: Vzduch, stejně jako voda, není stálý a neustále proudí. Vzduch ohřívají sluneční paprsky - tento ohřátý vzduch začne stoupat (je lehčí než vzduch studený), na místo vzduchu, který stoupá, se přesouvá vzduch studený. Těmito přesuny vzniká vítr. Na různých místech je síla, směr a teplota vzduchu rozdílná.
53.5 Procvičení a příklady. Zkuste si pokusy: Odpovězte: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 53.5 Procvičení a příklady. Zkuste si pokusy: S pomocí dospělého si zapal malou svíčku, poté ji přiklop skleněnou nádobou. Co se stalo a proč? Napusť si do nádoby vodu, vezmi si menší nádobku, otoč ji dnem vzhůru a ponoř ji do vody. Dostala se voda do menší nádoby? Vezmi si pingpongový míček a ponoř ho do sklenice s vodou, pak ho pusť. Co se stane? Zkus vyhledat fáze větru, které už jsou člověku nebezpečné. Zjisti, kdy mívá vzduch nejhorší kvalitu? Co je to inverze? Odpovězte: Jaké plyny a v jaké míře jsou zastoupeny v atmosféře? Kdy jsi naposledy slyšel o ničivé síle větru a kde se to stalo? Jsou i u nás tornáda? Dá se vzduch změřit?
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 53.6 Pro šikovné ničivé tornádo VÍTE, ŽE: Opravdu silné větry se v různých částech světa nazývají různě? tornádo – povodí řeky Mississippi, silně rotující vítr s ničivou silou tropická cyklóna – Indie, silný vítr s „okem“ uprostřed, vzniká v subtropické oblasti hurikán – Atlantický oceán, JV USA tajfun – JV Asie willi-willi – Austrálie V přízemních vrstvách atmosféry roste v posledních desetiletích podíl oxidu uhličitého a jiných plynů, říkáme jim plyny skleníkové. To způsobuje, že sluneční záření se dobře neodráží od zemského povrchu zpět do vesmíru a na naší planetě dochází ke globálnímu oteplování. Lidé dokáží využít sílu větru a získat z něho energii. Dříve se k tomu využívaly větrné mlýny, dnes mlýny nahradily větrné elektrárny, které neznečišťují životní prostředí – jsou ekologické. větrné elektrárny
Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 53.7 CLIL windmill atmosphere wind
53.8 Test znalostí Jak se nazývá plynný obal Země? litosféra atmosféra Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 53.8 Test znalostí Jak se nazývá plynný obal Země? litosféra atmosféra pedosféra hydrosféra 3. Který plyn je ve vzduchu zastoupen nejvíc? vodík oxid uhličitý pára dusík 2. Jak se jmenuje vrstva, která nás chrání před škodlivým UV zářením? stratosféra mezosféra kyslíková ozonová 4. Jak vzniká vítr? otevřením dveří pohybem planety prouděním teplého a studeného vzduchu pomocí vějíře Správné odpovědi: b d c Test na známku
Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 53.9 Použité zdroje, citace http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/71/Atmosphere_layers-cs.svg/175px-Atmosphere_layers-cs.svg.png http://www.presenteparahomem.com.br/wp-content/uploads/2010/02/camadas-da-atmosfera-93938.jpg http://csve.sweb.cz/odkazy/Info/Met/cirk.gif http://img.ihned.cz/attachment.php/720/31246720/aistuv458CDE7JKMNjlQbcdxy1ST29AV/ozon.jpg Obrázky z databáze klipart
53.10 Anotace Autor Mgr. Hana Kopčanová Období 07 - 12/2012 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 53.10 Anotace Autor Mgr. Hana Kopčanová Období 07 - 12/2012 Ročník 4. ročník Klíčová slova Vzduch Anotace Prezentace popisující učivo o vzduchu, jeho vlastnostech, síle, pohybech.