PŘÍDAVNÁ JMÉNA Vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatným jménem = vyjadřují vlastnosti podstatných jmen (př.: krásný obraz,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příslovce a příslovečné spřežky
Advertisements

Přídavná jména - opakování
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Stupňování přídavných jmen
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Adjectives Comparative/Superlative Stupňování přídavných jmen
Stupňování přídavných jmen
Gramatika Přídavná jména II
DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN Mgr. Michal Oblouk.
jsou slova, která vyjadřují vlastnosti osob, zvířat a věcí.
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Stupňování přídavných jmen – comperative, superlative
Opakujeme na pololetní prověrku
PŘÍDAVNÁ JMÉNA ADJEKTIVA
stůl - pes - bída - zlost - láska -
Slovní druhy přehled.
Stupňování přídavných jmen
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_10
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_487_Stupňování přídavných jmen AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základní škole OP VK.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_744_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_09
Přídavná jména - úvod pro 5. ročník ZŠ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_75.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
79.1 Přehled vzorů přídavných jmen
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
Tvarosloví – přídavná jména
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_452_Podstatná jména AUTOR: Mgr. Dagmar Petřeková ROČNÍK, DATUM:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Přídavná jména Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k probrání nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_ČESKÝ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Aleš Jarolím VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Český jazyk_12_Slovní druhy.
 Jsou to neohebné slovní druhy.  Vyjadřují bližší vlastnosti dějů.  Ptáme se na ně otázkami: Jak? Kdy? Kde? Kam? Odkud?  Příslovce vznikají nejčastěji.
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Podstatná jména Co už umíme?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Věta se skládá ze slov Název školy
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Přídavná jména - přivlastňovací
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŘÍDAVNÁ JMÉNA STUPŇOVÁNÍ.
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 021
PŘÍSLOVCE Jsou slova neohebná, která vyjadřují bližší okolnosti dějů, jako: - místo (všude, zde, tam,domů); -čas (již, potom, později, zítra); -způsob.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Přídavná jména - stupňování
PŘÍDAVNÁ JMÉNA [cit ]. Obrázek dostupný pod licencí GNU Free Documentation Licence na www:
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

PŘÍDAVNÁ JMÉNA Vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatným jménem = vyjadřují vlastnosti podstatných jmen (př.: krásný obraz, jasná obloha, malé kotě) Patří mezi ohebné slovní druhy – skloňují se! S podstatným jménem, ke kterému se vztahují, se shodují v pádě, čísle a rodě. Přídavná jména mají schopnost vyjadřovat míru vlastnosti = STUPŇUJÍ SE.

STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN PRVNÍ STUPEŇ – označuje základní stupeň vlastnosti (starý, modrý, hezký) –ší/čí, -ejší/ějšíDRUHÝ STUPEŇ – označuje větší míru vlastnosti než základní 1. stupeň (starší, mo- dřejší, hezčí), tvoří se příponami –ší/čí, -ejší/ější nej-TŘETÍ STUPEŇ – vyjadřuje nejvyšší míru vlastnosti, tvoří se z 2. stupně předponou nej- (nejstarší, nejmodřejší, nejhezčí)

NEPRAVIDELNÉ STUPŇOVÁNÍ 1. STUPEŇ2. STUPEŇ3. STUPEŇ DOBRÝLEPŠÍ NEJLEPŠÍ ŠPATNÝHORŠÍ NEJHORŠÍ DLOUHÝDELŠÍ NEJDELŠÍ MALÝMENŠÍ NEJMENŠÍ VELKÝVĚTŠÍ NEJVĚTŠÍ

Cvičení 1: Doplň do vět vhodný stupeň přídavného jména. hora v Krkonoších je Sněžka. (vysoký) Dnes mám náladu než včera. (dobrá) Zdraví je a poklad. (cenný, drahý) Alena je ve třídě. (malý) Petr je můj kamarád ze všech. (dobrý) Je to stále a. (zlý, zlý)

Řešení cvičení 1: hora v Krkonoších je Sněžka. (vysoký) Dnes mám náladu než včera. (dobrá) Zdraví je a poklad. (cenný, drahý) Alena je ve třídě. (malý) Petr je můj kamarád ze všech. (dobrý) Je to stále a. (zlý, zlý) NEJVYŠŠÍ LEPŠÍ HORŠÍ NEJDRAŽŠÍ NEJMENŠÍ NEJLEPŠÍ NEJCENNĚJŠÍ HORŠÍ

Cvičení 2: Doplň do tabulky chybějící stupně přídavných jmen. stupeň2. stupeň3. stupeň DRAHÝ NEJMLADŠÍ LEPŠÍ VYSOKÝ NÍZKÝ

Cvičení 2: Doplň do tabulky chybějící stupně přídavných jmen. stupeň2. stupeň3. stupeň MILEJŠÍ NEJKRÁSNĚJŠÍ HEZČÍ NEJHORŠÍ KRÁTKÝ

Řešení cvičení 2: stupeň2. stupeň3. stupeň DRAHÝDRAŽŠÍNEJDRAŽŠÍ MLADÝMLADŠÍNEJMLADŠÍ DOBRÝLEPŠÍNEJLEPŠÍ VYSOKÝVYŠŠÍNEJVYŠŠÍ NÍZKÝNIŽŠÍNEJNIŽŠÍ MILÝMILEJŠÍNEJMILEJŠÍ KRÁSNÝKRÁSNĚJŠÍNEJKRÁSNĚJŠÍ HEZKÝHEZČÍNEJHEZČÍ ZLÝHORŠÍNEJHORŠÍ KRÁTKÝKRATŠÍNEJKRATŠÍ