ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Advertisements

Žena Když Bůh stvořil ženu, byl už 6 den, pozdě v noci.
Vzdělávací oblast : Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět : Český jazyk a literatura Ročník : 9. ročník Anotace : Antoine de Saint-Exupéry životopis.
Světová literatura 1. poloviny 20. století - 1
ZTRACENÁ GENERACE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1960_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
PROLETÁŘSKÁ POEZIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HEINRICH MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Antoine de Saint-Exupéry
IVAN BUNIN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jiří Wolker: Těžká hodina Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
RUDYARD KIPLING Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
HERMANN HESSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Antoine de Saint-Exupéry (1900 – 1944)
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Přátelství v literatuře
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
LION FEUCHTWANGER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Trocha poezie (Láska)……….(přátelství)..
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
GEORGE BERNARD SHAW Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Marcel Proust Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VIRGINIA WOOLFOVÁ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
ANDRÉ GIDE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Citáty z knihy Malý princ
PROKLETÍ BÁSNÍCI 4 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Romain Rolland Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FRANCIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VELKÁ BRITÁNIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
HENRI BARBUSSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
WALT WHITMAN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Světová literatra mezi světovými válkami
IMPRESIONISMUS 4 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SYMBOLISMUS 2 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Život Tvorba Malý princ Rozbor Ukázka Otázky Shrnutí.
Antoine de Saint-Exupéry Řekl: „pouhý rozum bez přispění srdce je bezcenný“ a taky: „ říše člověka je v jeho nitru“ Řekni své postřehy, souvislosti-jak.
Anotace Materiál je určen pro žáky 4. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a dílo francouzského spisovatele.
. Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický okruh: Světová.
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. N IKOLA G RBAVČICOVÁ N ÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.05_A NTOINE DE S AINT -E XUPÉRY N ÁZEV.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Malý princ (referát – český jazyk)
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Antoine de Saint Exupèry
CIVILISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Transkript prezentace:

ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY (1900–1944) francouzský prozaik a publicista ze šlechtické rodiny literární a výtvarné nadání zájem o letectví – stal se pilotem, cestoval po celém světě (létal na dálkových tratích – Afrika, S a J Amerika) na počátku 2. sv. války odešel do USA – válečný pilot létal na průzkumné lety – v červenci 1944 se z takového letu z Korsiky nevrátil (pravděpodobně sestřelen)

Letecké romány: Kurýr na jih, Noční let, Země lidí, Válečný pilot reportážní a dokumentární romány vychází z vlastních zážitků (mnoho situací z ohrožení života) úvahy o smyslu a poslání lidské existence oslava člověka, který je schopen překonávat překážky a žít naplno

Malý princ filozofická alegorická pohádka (pro dospělé), doplnil ji vlastními ilustracemi Čím se autor inspiroval? knihu napsal po kapitulaci Francie v newyorské emigraci v r. 1942 věnoval ji svému nejlepšímu příteli – spisovateli Léonu Werthovi inspiroval se vlastní zkušeností, kdy se mu při přeletu nad Afrikou porouchalo letadlo a on uvízl v poušti na Sahaře

Děj vypravěčem je pilot, kterému se porouchal motor letadla, a proto musel nouzově přistát na Sahaře zde se setkává s malým princem, který na Zem přišel z daleké planetky, kde pečoval o mluvící růži (planetku opustil kvůli ní, protože začal pochybovat o její lásce) Malý princ vypráví pilotovi o 6 planetách, které navštívil – jeho planetku zarůstaly baobaby, další obýval autoritativní král, domýšlivec, pijan, businessman, lampář a zeměpisec (každý představuje lidský typ) 7. planetou je Země – zde se setkává s výhybkářem a obchodníkem, ochočí si lišku, hledá s pilotem studnu (po opravě letadla se vrací domů) a nakonec se nechá uštknout hadem, aby se mohl vrátit na svou planetu ukázka – čítanka (P) s. 18, čítanka (K) s. 138

Charakteristika hlavní postavy Malý princ – malý blonďatý chlapec s modrýma očima, vypadal křehce zvídavý, na své otázky vyžaduje odpovědi, na otázky o sobě neodpovídá na svět se dívá dětskýma očima – nedokáže se přetvařovat, je upřímný, nikoho neodsuzuje, má fantazii a představivost, kterou už dospělí ztratili – proto nechápe svět dospělých nakonec zjistí, že jediné, co má smysl, je poslouchat vlastní srdce – vrátí se na svou planetku a chce pečovat o svou květinu (i s jejími rozmary)

Hlavní myšlenka prostřednictvím Malého prince odkrýváme skutečné hodnoty lidského života nejsou to moc, majetek, sláva = vše, co uznávají dospělí – jsou s tím spojené špatné vlastnosti (zloba, faleš, chamtivost) citát: „Tady je to mé tajemství, úplně prostinké: správně vidíme jen srdcem. Co je důležité, je očím neviditelné.“ podstatou života je dobrota srdce, přátelství a láska důležitý je i vztah člověka k domovu – citové pouto, bezpečí, život tím dostává smysl (péče o květinu) kniha je oslavou fantazie, dětství = největší jistoty baobaby = symbolem fašismu a jeho rozpínavosti

Kontrasty svět dětí x svět dospělých dětský svět – jednodušší, bezelstný, bezstarostný, upřímný, děti mají radost z maličkostí, velká představivost a fantazie (vidí věci, které dospělí nevidí), děti přemýšlejí o věcech, které dospělí nepovažují za důležité (nechtějí tím tedy ztrácet čas) dospělí – mají jiné hodnoty než děti – peníze, majetek, slávu, starají se jen o sebe (proto jsou osamocení), stále někam spěchají, vše vidí složitě (využívají hlavně rozum místo srdce – proto nemohou pochopit svět dětské fantazie), ztrácejí smysl života knížka je i varováním – aby dospělí z dětí neudělali svoje kopie, nepřizpůsobili je svému uspěchanému, sobeckému a falešnému světu dospělý člověk by měl alespoň v srdci zůstat dítětem

Autorova ilustrace k Malému princi

Citáty Dospělí sami od sebe nikdy nic nepochopí a děti hrozně unavuje stále jim to vysvětlovat. Když člověk jde stále rovně, daleko nedojde… Budeš tedy soudit sám sebe. To je to nejtěžší. Je mnohem složitější soudit sám sebe než kohokoliv jiného. Jestliže se ti podaří soudit dobře sám sebe, bude to znamenat, že jsi opravdu moudrý. Osamělí jsme i mezi lidmi. Správně vidíme jen srdcem. Co je důležité, to oči nevidí. Nikdy nejsme spokojeni tam, kde jsme. Je dobře, když jsme měli přítele, i když máme umřít. Poušť je krásná právě tím, že někde skrývá pramen.

Znaky moderní prózy v tomto díle ubývá dějovosti a časové posloupnosti subjektivní pohled podtext – čtenáře nutí k zamyšlení symbolika: Malý princ – svět dětí, dobro květina – symbol ženskosti had – spojení se smrtí = neznámým světem baobab – nebezpečí fašismu

Citadela nedokončená próza – filozofická esej forma rozhovoru ideálního moudrého panovníka (vládne městu – pevnosti – uprostřed pouště) s autorem filozofické i mravní úvahy o smyslu lidského života Citadela – symbol pevného vnitřního mravního řádu, kterým člověk uprostřed pouště (tohoto světa) vzdoruje nepříznivému osudu

Antoine de Saint-Exupéry Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Elektronická učebnice literatury, © Abeceda, občanské sdružení wikipedia.cz