Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec ICT2_2/34 Anotace: znaky pověsti, autoři, porozumění textu Autor: Mgr. Nina Pilná Jazyk: český Očekávaný výstup: žák poznává znaky pověsti, autory, porozumění textu Speciální vzdělávací potřeby: ano Klíčová slova: znak, pověst, orientace v textu Druh učebního materiálu: prezentace Druh interaktivity: výklad Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 2. stupeň základní školy praktické Typická věková skupina: 12 – 15 let Celková velikost: 789 kB
Pověsti
Co je to pověst: příběh, který má historický podklad jeho jádro je pravdivé a je doplněn nějakou nadpřirozenou bytostí, podobně jako legenda Je dokrášlen a potom ztrácí na věrohodnosti
Pověsti se mohou vztahovat: k lidem místům ke zvířatům k hradům a zámkům ke stromům ke zvonům kapličkám…..
Jak pověsti vznikaly? byly vytvořeny kvůli spravedlnosti v době, kdy otcové rodin pracovali na polích pod dozorem drábů lidé si je začali vymýšlet ,vždy končily šťastně a dodávaly lidem naději, že vše dopadne dobře.
Nejznámější autoři a díla: Alois Jirásek Karel Havlíček Borovský Božena Němcová Eduard Petiška Kosmova a Dalimilova kronika Pověst o Žižkovi Staré pověsti české Král Lávra Národní báchorky a pověsti
O ČECHOVI Alois Jirásek ČÍTANKA 6, strana -88- Pozorně si přečti pověst O Čechovi a odpověz na otázky: Jak se jmenovali dva vojvodové, kteří se rozhodli opustit rodnou zemi Byl to otec se synem? Za kterou řekou vstoupili do neznámého kraje? Proč pálili ohně od večera do rána? Kolik řek přebrodili než došli pod horu Říp? Proč se rozhodli usadit právě v této krajině?
Vysvětli svými slovy: zbrojní mužové niva sivé brady neblahý lítý boj louka šedovousý nešťastný krutý zuřivý
Použité zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Alois_Jir%C3%A1sek http://cs.wikipedia.org/wiki/Bo%C5%BEena_N%C4%9Bmcov%C3%A1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD Kliparty www.office.microsoft.com Čítanka 6, Dagmar Dorovská, Vlasta Řeřichová