Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu
Navigace OB21-OP-EL-ELN-NEL-M-4-013
Letecká radiová navigace Navigační systém letadla se řídí pomocí radiomajáků umístěných na zemi. Přijímač VKV radiomajáků na palubě letadla zachytí příslušný signál, určí v jakém směru se maják nachází a letadlo naviguje k němu, nebo jej používá pro přesnější určení polohy letadla
Pole se otočí o 360° 30x za vteřinu a má tvar přesné kardioidy (srdce). Na přijímací straně tedy vzniká amplitudová modulace 30 Hz s proměnnou fází signálu tím, jak se signál vzdaluje a přibližuje ke směru, ve kterém posluchač stojí. VOR navíc vysílá druhou pomocnou nosnou vlnu o 10 kHz výše od hlavní nosné frekvence. Ta je modulována frekvenčně (FM) taktéž 30 Hz ale s neproměnou fází. VOR
ACAN - TACtical Airborne Navigation (vojenská verze VOR radiomajáku) Proti klasickému DME vysílá neustále série speciálně modulovaných impulsů (3600 pulsů za vteřinu) tak, že obsahem vysílání jsou nejen odpovědi na dotazy DME z letadel, ale také se zde objevuje identifikace a další důležité informace zakódované do přesně definovaných kombinací impulsů.
Simulátor navigace
Děkuji za pozornost Ing. Ludmila Nevařilová
Použitá literatura: M. Bezděk: Elektronika III Gregora, Vít: Televizní technika