Číslo a název šablony klíčové aktivity Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE _17_01_01 Název materiálu Opakovací test – Starověká hudba Jméno vyučujícího Olga Holoubková Třída 8.B Předmět Hudební výchova Datum vytvoření 2.11.2012
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Hudební výchova Tématický okruh: Opakovací test – Starověká hudba Určeno pro: 8. ročník Anotace: Žáci prověří své znalosti ze starých kultur (exotické, orientální, židovské, Řecka a Říma). Zaměří se na hudební nástroje jednotlivých kultur a na nejstarší hudební památku z této doby.
OPAKOVACÍ TEST - STAROVĚKÁ HUDBA
KTERÉ KULTURY JSOU EXOTICKÉ A ORIENTÁLNÍ ? 1. ARABSKO-PERSKÁ MALAJSKÁ PŘEDOINDICKÁ EGYPT ČÍNSKÁ MEZOPOTÁMIE SÝRIE
KTERÉ KULTURY JSOU EXOTICKÉ A ORIENTÁLNÍ ? 1. ŘEŠENÍ EXOTICKÉ ORIENTÁLNÍ ČÍNSKÁ EGYPT PŘEDOINDICKÁ SÝRIE MALAJSKÁ MEZOPOTÁMIE ARABSKO-PERSKÁ
JAK SE JMENUJE NEJSTARŠÍ HUDEBNÍ PAMÁTKA ? 2. SEIKILOVA PÍSEŇ 1. - 2. stol. n. l. Obr. 1 Obr. 2
CO VÍŠ O NEJSTARŠÍ HUDEBNÍ NOTACI ? 3. PÍSMENNÁ NOTACE = VELKÁ PÍSMENA ŘECKÉ ABECEDY KLÍNOVÉ PÍSMO Obr. 3 Obr. 4
POJMENUJ HUDEBNÍ NÁSTROJE. 4. AULOS SIRINX Obr. 5 Obr. 6 KITHARA SITÁR Obr. 8 Obr.7
PŘIŘAĎ HUDEBNÍ NÁSTROJE KE STAROVĚKÝM KULTURÁM. 5. ŘÍM GONGOVÁ HRA AULOS EGYPT INDIE SITÁR HARFA ARÁBIE ŘECKO VODNÍ VARHANY LOUTNA ČÍNA
PŘIŘAĎ HUDEBNÍ NÁSTROJE KE STAROVĚKÝM KULTURÁM. 5. ŘEŠENÍ ŘÍM VODNÍ VARHANY EGYPT HARFA INDIE SITÁR LOUTNA ARÁBIE ŘECKO AULOS GONGOVÁ HRA ČÍNA
V ČEM SPOČÍVÁ NEJVĚTŠÍ VÝZNAM ŽIDOVSKÉ KULTURY ? 6. ve zpěvu ŽALMŮ (básnická forma modliteb) = náboženské texty později uplatněné v křesťanských zpěvech GREGORIÁNSKÝ CHORÁL Obr. 9
CO VÍTE O HUDBĚ STAROVĚKÉHO ŘECKA ? 7. magická moc hudby – hudba je schopna převychovat, umravňovat a formovat člověka sborový a sólový zpěv - |Homérova Illias a Odysea byla přednášena zpěvně velmi rozvinutá hudební teorie a hudební názvosloví hudba se stala soutěžní disciplínou na OH doprovodné nástroje: aulos, kithara a vodní varhany Obr. 10
Zdroje: OBR. 1 < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3c/ Seikilos1.tif/lossy-page1-218px-Seikilos1.tif.jpg> OBR. 2 < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc /Seikilos2.tif/lossy-page1-220px-Seikilos2.tif.jpg > OBR. 3 < http://hci.webpark.cz/klinovep.jpg > OBR. 4 < http://i2.ytimg.com/vi/qahEaDKuxaM/hqdefault.jpg > OBR. 5 < http://www.nature-watch.com/images/products/main/317e.jpg > OBR. 6 < http://old.musiccentre.ca/influences/images/imgInsAulos.jpg > OBR. 7 < http://ancientlyre.com/images/large_5__arxaia_kithara_resized.jpg> OBR. 8 < http://www.buckinghammusic.com/sitar/Surbahar.jpg> OBR. 9 < http://glosy.info/img/zide_lichvar.jpg> OBR.10 < http://nd01.jxs.cz/262/114/38da191d1c_15745555_o2.jpg > CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ, Jiří PILKA a Dalibor MATOŠKA. Hudební výchova pro 8.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-041-2. OSTATNÍ OBRÁZKY zdroj Microsoft office_2010, licence zakoupena školou v roce 2011