Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_803_5TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá 1
Název vzdělávacího materiáluSlunce a sluneční soustava Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_803_5TR_PRV Číslo šablonyIII/2 AutorJana Stolá, Mgr. Ročník5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPPřírodověda TémaZemě ve vesmíru Očekávaný výstupŽák má základní informace o postavení Země ve vesmíru, chápe rozdíl mezi planetou a hvězdou Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků se zákonitostmi vesmíru Datum vytvořeníZáří 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaSlunce, vesmír Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeViz poslední snímek CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
3 Vesmír – prostor okolo nás Slunce – naše nejbližší hvězda, jedna ze 200 miliard hvězd v naší galaxii – Mléčné dráze Souhvězdí – seskupení hvězd, které pozorujeme na obloze Sluneční soustava – planety, planetky a jiná drobná tělesa, která obíhají kolem Slunce Měření obrovských vzdáleností ve vesmíru – pomocí vzdálenosti, kterou urazí světlo za 1 sekundu ve vzduchoprázdnu. Tato vzdálenost je km.
Naše nejbližší hvězda Tvořeno žhavým plynem, který je mnohem teplejší než plameny ohně – asi 5 tis. stupňů Celsia na povrchu Slunce, kolem 13 milionů stupňů Celsia v nitru Slunce Svítí a hřeje, což způsobují děje uvnitř Slunce Sluneční záření dopadá na Zemi, ohřívá ji a udržuje na ní život. Světlo ze Slunce na Zemi doletí za 8 minut Pluje vesmírem, otáčí se kolem své osy Více než milionkrát větší než Země 4
5
Kolem Slunce obíhá po určitých – oběžných – drahách 9 planet Vnitřní planety –– pevný povrch, podobné složení, podobné dráhy oběhu (kružnice) Obří planety – Jupiter, Saturn, Uran a Neptun – mnohem větší, delší oběžné dráhy, vlastní záření, nižší hustota než Země Pluto – nejvzdálenější, zřejmě dvojhvězda, mnohem menší než Země Některé planety mají své měsíce (mají různá jména, může jich být i více), které je obíhají. Kolem Země obíhá Měsíc. Měsíc – stálý průvodce naší Země, je mnohem menší – průměr asi km, obíhá ve vzdálenosti asi km, jeden oběh kolem Země trvá 27 a čtvrt dne. Působí na Zemi. 6
Lidé od nepaměti pozorují světlo, které vysílají vesmírná tělesa. Hvězdářský dalekohled – soustava zrcadlových čoček o průměru až 10 metrů, Hubbleův vesmírný dalekohled – umístěn ve vesmíru 7 Družice – vyneseny raketou na oběžnou dráhu Země, poskytují informace Z historie – astronomové Mikoláš Koperník, Galileo Galilei, Tycho Brahe, Johannes Kepler, Isaac Newton, Albert Einstein a další.
1. Vše ve vesmíru je v pohybu. Po velmi dlouhé oběžné dráze letí vesmírem naše Slunce. 2. Slunce je středem Sluneční soustavy. Energie, kterou vyzařuje, přináší na Zemi světlo a teplo. 3. Okolo Slunce obíhá Země a 8 dalších planet sluneční soustavy. 4. Kolem naší Země obíhá Měsíc, který je mnohem menší než Země. 5. K výzkumu vesmíru se používají dalekohledy a družice. 8
INTERNET: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 9