Členitost a tvary povrchu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(PRÁCI ZAHÁJÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5)
Advertisements

Otáčivé účinky síly PÁKA
JEHLIČNATÉ STROMY PODPORA PRO VÝUKU
O B I L N I N Y (POLNÍ PLODINY)
HOUBY – PEXESO TROCHU JINAK
MÁ VLAST PODPORA PRO VÝUKU
INTERAKTIVNÍ POZNÁVAČKA
Tvary zemského povrchu
TVARY ZEMSKÉHO POVRCHU
ÚVOD DO DĚJEPISU II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Logopedické pexeso M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Oceány a moře HYDROSFÉRA
Pouště Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS)
Dnes tě naučím, jaký je povrch České republiky.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Členění zemského povrchu, Typy pohoří
VÝVOJ ZEMĚ III. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Planeta Země – Endogenní činitelé
Alkany Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VÝVOJ ZEMĚ I. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
EGYPTSKÁ KULTURA A VZDĚLANOST
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vytvořil: Mgr. Miloslav Došek - ZŠ a MŠ Jablonec nad Nisou, Kamenná 404/4, příspěvková organizace.
POVRCH KRAJINY Vlastivěda Pro 4.ročník Gabriela Mikulková 2012.
Sacharidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
ÚVOD DO DĚJEPISU III. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Metody oddělování složek směsí
FYZIKÁLNÍ KUFR Pohyb tělesa (7. ročník)
Tropický deštný les Obr. 1 – Rio Madre de Dios (Peru)
Lesy mírného pásu Obr. 1 – Listnatý les
JEHLIČNATÉ STROMY INTERAKTIVNÍ TEST (HRA)
Puzzle – jehličnaté stromy
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS SAPIENS)
3.ročník Vypracovala: Mgr. Anna Emingerová
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
PYTHAGOROVA VĚTA PŘÍKLADY
(PRÁCI ZAHÁJÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5)
Povrch krajiny pro 4. ročník ZŠ
Půdní typy Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vývoj pevniny a litosférické desky
KRUŽNICE KRUH Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Tvary zemského povrchu
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Nový Zéland Obr. 1: Nový Zéland
What Time Is It? – Part 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Obr. 1 – mapa Severní Ameriky
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Povrch české republiky
KRAJINA KOLEM NÁS A JEJÍ VYUŽITÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Ledovce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Ledovce Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Členitost a tvary povrchu
Vznik pohoří Obr. 7 – K2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VY_32_INOVACE_Vac_I_12 Povrch krajiny
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
KRAJINA KOLEM NÁS A JEJÍ VYUŽITÍ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název učebního materiálu
MLÁĎATA ZVÍŘAT PUZZLE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
M O T Ý L Í L O T O 2 Najdi stejného motýla!
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Transkript prezentace:

Členitost a tvary povrchu Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Členění dle rozdílu výšky v krajině Vysvětlení: Jde o rozdíl výšky nejvyššího a nejnižšího místa v krajině. Udává se vždy v metrech. roviny, pahorkatiny, vrchoviny, hornatiny, velehornatiny Obr. 2

Roviny Rozdíl výšky mezi dnem údolí a okolními vyvýšeninami není vyšší než 30 metrů. Půdy jsou většinou úrodné. častý výskyt zemědělských oblastí př. Východoevropská rovina Obr. 3

Pahorkatiny Výškové rozdíly mezi údolími a vrcholky pahorků nejvýše 150 metrů Údolí mají většinou mírné svahy. Tvoří většinu povrchu ČR. př. Plzeňská nebo Středočeská pahorkatina Obr. 4

Vrchoviny Výškové rozdíly mezi údolími a vrcholky do 300 metrů Obr. 5 Obr. 6 Vrchoviny Výškové rozdíly mezi údolími a vrcholky do 300 metrů Svahy údolí jsou většinou zalesněné. Pole se často vyskytují na plošinách mezi údolími. př. Českomoravská vrchovina

Hornatiny Výškové rozdíly mezi dny údolí a vrcholky hor až 600 metrů Obr. 7 Hornatiny Výškové rozdíly mezi dny údolí a vrcholky hor až 600 metrů často hluboká údolí U nás je většina hornatin zalesněna. př. Hrubý Jeseník

Velehornatiny Výškové rozdíly mezi dny údolí a vrcholky hor přesahují 600 metrů většinou skalnaté hřebeny a strmé svahy př. Alpy, Himaláje , Kordillery aj. Obr. 8

Poznáš slovo podle nápovědy? Systém soutěže: Na úvod žákům přečteme nápovědu k pojmu. Poté žákům postupně odkrýváme písmena z pojmu. Žák, který první správně odhalí, slovo získává bod. Na závěr soutěž vyhodnotíme a udělíme plusy nebo malé jedničky. Hrajeme si! Obr. 9 Pálí vám to?

Pálí vám to? H O R N A T I N A K R K O N O Š E J I Z E R S K É H O R Y Výš a ještě výš, ale ne zas tak vysoko. H O R N A T I N A Je největší u nás a kde pramení? Pálí vám to? K R K O N O Š E Smrků je tam mnoho a jeden je dokonce nejvyšší. J I Z E R S K É H O R Y Brambory, kam se jen podíváš. Č E S K O M O R A V S K Á V R CH O V I N A

Pálí vám to? M T. B L A N C A L P Y V E S U V M T. E V E R E S T Rozhlížím se po krajině evropské a nikde nikdo vyšší. M T. B L A N C Francouz, Ital, Němec všichni jsou tu doma na lyžích. A L P Y Pálí vám to? Italové z Pompejí ve zlém na něj vzpomínají. V E S U V Nemůžu již stoupat výš, hlava má je nade vším. M T. E V E R E S T

Pálí vám to? K I L I M A N D Ž Á R O Z E M Ě T Ř E S E N Í A C O N C A Rozhlížím se po krajině africké a nikde nikdo vyšší. K I L I M A N D Ž Á R O Pálí vám to? Třesu se, vždyť to práská a padá. Z E M Ě T Ř E S E N Í Rozhlížím se po krajině americké a nikde nikdo vyšší. A C O N C A G U A Kolem mě jsou hluboká údolí a skalnaté hřebeny hor. V E L E H O R N A T I N A

Členění dle nadmořské výšky Nížiny krajina o nadmořské výšce do 200 metrů Převládají roviny a pahorkatiny. př. Polabská nížina Vysočiny krajina o nadmořské výšce nad 200 metrů Převládají vrchoviny, hornatiny a velehornatiny. př. Krkonoše, Šumava Obr. 10

Použité zdroje informací Obr. 1 – [cit. 2011-03-13]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: BARÁNEK, Daniel. <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Metylovick%C3%A1_pahorkatina,_v%C3%BDchod.jpg> Obr. 2 – [cit. 2011-02-22]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: DEZIDOR. <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Poho%C5%99%C3%AD_Godeanu.jpg?uselang=cs> Obr. 3 – [cit. 2011-03-13]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: MIAOW MIAOW. <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Brodce_Dretovice_CZ_from_SE_026.jpg?uselang=cs> Obr. 4 – [cit. 2011-03-13]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: P.MATEL <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hradisko-Litencicka_pahorkatina.jpg?uselang=cs> Obr. 5 – [cit. 2011-03-13]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: DODONI. <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cerov%C3%A1_vrchovina_(Slovakia).jpg?uselang=cs > Obr. 6 – [cit. 2011-03-13]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: BARÁNEK, Daniel. <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vysokokamensk%C3%A1_vrchovina,_z_Land%C5%A1tejna_01.jpg?uselang=cs> Obr. 7 – [cit. 2011-03-13]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: DINGOA. <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zelnavska_hornatina.jpg?uselang=cs> Obr. 8 – [cit. 2011-03-13]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: PETR DRÁPALÍK. <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wallisk%C3%A9_Alpy.jpg?uselang=cs> Obr. 9 – [cit. 2011-03-13]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: AUDE. <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sports_and_games.png?uselang=cs> Obr. 10 – [cit. 2011-03-13]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: NPS. <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grand_Teton_in_Winter-NPS.jpg?uselang=cs>