Od poloviny 18. stol. do roku 1848

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

VY_32_INOVACE_19_Národní buditelé
JAN HUS A JEHO DOBA VY_32_INOVACE_19_Jan Hus a jeho doba
ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Z PODDANÉHO ČLOVĚKA OBČAN rok 1848
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_9 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
Liberecký kraj Vlastivěda 4. a 5. ročník.
16.1 Státní hymna ČR a hymna EU
Osvícenství v českých zemích a počátky NO
SLUNCE Přírodověda 5.ročník Gabriela Mikulková 2012.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
Představení výukové aktivity či projektu využívajícího ICT pro žáky
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl05
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: srpna 2012
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
EVROPA OBYVATELSTVO VLASTIVĚDA 5.ročník Gabriela Mikulková 2013.
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE
3. ČTVRTINA 18. STOLETÍ – POLOVINA 19.STOLETÍ
Vytvořil: Mgr. Miloslav Došek - ZŠ a MŠ Jablonec nad Nisou, Kamenná 404/4, příspěvková organizace.
POVRCH KRAJINY Vlastivěda Pro 4.ročník Gabriela Mikulková 2012.
Obrození měšťanské společnosti
České národní obrození
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
Národní obrození 2 Dějepis 2. stupeň
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MOJE VLAST Vědomostní hra Prvouka 3.ročník Gabriela Mikulková 2012.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka ŠUPKOVÁ Název šablonyIII/2.
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: DOMOV
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
POVRCH KRAJINY Vlastivěda Pro 4.ročník Gabriela Mikulková 2012.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
ICT 2 – 3 – 25 HV František Škroup – Kde domov můj
Národní obrození.
Elektronická učebnice - I
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
České země ve 2. polovině 18. století
Národní obrození Michaela Tarabová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_06 Název Josef Kajetán Tyl Téma hodiny Josef.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV
Národní obrození 5. ročník
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Název materiálu: Národní obrození
Mgr. Iva Štancíková Člověk a jeho svět Vlastivěda národní obrození 5
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

Od poloviny 18. stol. do roku 1848 NÁRODNÍ OBROZENÍ Od poloviny 18. stol. do roku 1848 Vlastivěda – 5. ročník Gabriela Mikulková 2014

NÁSTUP KAPITALISMU FEUDALISMUS KAPITALISMUS Uspořádání společnosti, ve které je jeden člověk podřízený druhému. Rozhodující vrstvou je král, šlechta a církev KAPITALISMUS Systém soukromého vlastnictví majetku. Všichni lidé mají stejná práva, jsou svobodní občané.

OBYVATELSTVO V HABSBURSKÉ ŘÍŠI NA KONCI 18.stol. ČEŠI SLOVÁCI SLOVINCI POLÁCI RUSÍNI CHORVATI SRBOVÉ MAĎAŘI NĚMCI

Habsburská říše

OBYVATELSTVO V ČESKÝCH ZEMÍCH NA KONCI 18. stol. V ČECHÁCH 2,5 MILIONU Žilo zde přibližně 4 000 000 lidí NA MORAVĚ 1,2MILIONU VE SLEZSKU 300 TISÍC

ČESKÁ MĚSTA A JEJICH VELIKOST Praha 18. stol. - 70 000 obyvatel 21. stol. – 1,2 milionů obyvatel POČET OBYVATEL SOUČASNÝCH MĚST NAŠEHO OKOLÍ Pardubice 90 000 Hradec Králové 93 000 Ústí nad Orlicí 15 000 Vysoké Mýto 12 000 Brno 18.stol.- 20 000 obyvatel 21. stol. – 380 000

DŮVODY PONĚMČOVÁNÍ Habsburská říše byla obrovská , sídlo měla ve Vídni a mluvilo se v ní mnoha jazyky NĚMECKY ČESKY MAĎARSKY SLOVENSKY POLSKY SLOVINSKY CHORVATSKY RUMUNSKY ITALSKY Lidé si navzájem nerozuměli. Problémy nastaly v armádě , na úřadech a ve školách, proto se zavedl jediný úřední jazyk - NĚMECKÝ

NÁSLEDKY PONĚMČOVÁNÍ Mluvilo se německy Na úřadech V armádě Ve vyšších školách Knihy se tiskly převážně v němčině Češi ve městech mluvili česko-německy Česky se mluvilo hlavně na vesnicích

Počátek národního obrození Mladí lidé, kteří se stěhovali z vesnic do města za studiem si začali uvědomovat, že se čeština vytrácí. Proto začali studovat český jazyk, dějiny i kulturu. Rozhodli se, že český jazyk zachrání! Těmto lidem se říkalo VLASTENCI nebo NÁRODNÍ BUDITELÉ

VLASTENECKÉ VÝSLEDKY ZAČALY SE PSÁT ČESKÉ KNIHY Začaly se psát české básně a divadelní hry Do češtiny se překládaly knihy z jiných jazyků Založilo se první české knihkupectví a vydavatelství

Nahrazování cizích slov spěšnoved – listonoš popisnice – papír chřípoprach – tabák knihovtipník – student ránokladka – náplast bručka – basa zelenochrupka – salát prostranov – náměstí

BOUDA – dřevěné divadlo na Koňském trhu (dnes Václavák) Hrály se ČESKÉ divadelní hry!!!!!!!!!!!!

Vymyslel postavičku Kašpárka Matěj Kopecký Kočovný loutkář Vymyslel postavičku Kašpárka Hrál česky

DĚJINY NÁRODU ČESKÉHO V ČECHÁCH A V MORAVĚ FRANTIŠEK PALACKÝ Obrození probudilo u českého národa NÁRODNÍ HRDOST a SEBEVĚDOMÍ. Částečně to způsobila větší informovanost o našich bohatých dějinách. Historik a politik Napsal knihu DĚJINY NÁRODU ČESKÉHO V ČECHÁCH A V MORAVĚ (historie do roku 1526)

JOSEF KAJETÁN TYL Dramatik a herec Měl své divadlo, které řídil i v něm hrál. Později bylo zakázáno. Jezdil tedy s kočovnou společností. Nejslavnější hra FIDLOVAČKA ANEB ŽÁDNÝ HNĚV A ŽÁDNÁ RVAČKA

FIDLOVAČKA ANEB ŽÁDNÝ HNĚV A ŽÁDNÁ RVAČKA Divadelní hra Zazněla v ní píseň KDE DOMOV MŮJ FIDLOVAČKA – -ševcovský nástroj na hlazení kůže - ševcovská slavnost

Ve městech i na vesnicích byla zakládána: OBROZENÍ NA POSTUPU Ve městech i na vesnicích byla zakládána: Muzea Ochotnická divadla Čtenářské spolky Vlastenecké kroužky

OBLEČENÍ 1. pol. 19. stol. Šaty - krinolíny

KRINOLÍNY

BÁLY Tančilo se, recitovaly se české básně, zpívaly lidové písně a hrály se skladby českých skladatelů

Nejznámějším tancem byl valčík Český tanec POLKA Nejznámějším tancem byl valčík

http://cs. wikipedia. org/wiki/Soubor:%C5%BDivor_v_Praze_koncem_18 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C5%BDivor_v_Praze_koncem_18._stolet%C3%AD.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:CharlesBridgeMalaStranaPragueCzechRepublic.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Brno_-_Malinovsk%C3%A9ho_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD_(1907).jpeg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Noe_classroom.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Krameriovy_noviny.gif http://www.novinky.cz/veda-skoly/historie/232926-prvnim-ceskym-divadlem-byla-drevena-bouda.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mat%C4%9Bj_Kopeck%C3%BD.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eggink01.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Josef_Kajet%C3%A1n_Tyl.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Krinol%C3%ADna http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1862-vienna-fashions.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Polka_1848.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:1857Le_Journal_des_Demoiselles.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Austrian-Empire_map_fr.png