Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny 4. ročník
Advertisements

Semenné rostliny, rostlinné orgány
Lukáš Petr 5. A Stonek.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
List Andrea Adamusová 2010.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Listnaté stromy a keře 4. ročník
LIST nadzemní orgán vyrůstající ze stonku
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Název Rostlinná buňka Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
ORGÁNY ROSTLIN-LIST.
List autor: David Hainall.
Orgány vyšších semenných rostlin
Studijní materiál. Vypracovala: Kateřina Jenáčková
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Rostlinná pletiva.
LIST.
Biologie rostlin rostlinné orgány.
LIST 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Funkční přeměny stonku
Rostlinné orgány - list
Pionýrů 400, Frýdek-Místek
Přechod rostlin na souš
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Vegetativní orgány rostlin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
List Mgr. Helena Roubalová
Stavba rostlinného těla List
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
List VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.05/Li
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
List (fylom).
© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/ Výuková centra.
Listy Přírodopis VY_32_INOVACE_175, 9. sada, Př3 ANOTACE
Opakování stonek, list Pro 7. třídy.
LIST.
List = fylom A) Funkce: - fotosyntetická (asimilace CO2, tvorba glukozy) - transpirační (odpar vody) - výměna plynů mzi rostlinou a okolím - zásobní.
List Filip Novák 5.A.
List Biologie 1. ročník.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
LIST Funkce Tvary listu.
LIST.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 2. díl (list)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Žejdlíková VY_32_INOVACE_PŘBOT.03 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření:
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
LIST. Nadzemní vegetativní orgán Vyrůstá z uzlin na stonku List2.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Krytosemenné.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodovědná praktika, rostlinná.
LIST VY_32_INOVACE_13_23. Funkce listů: Fotosyntéza Fotosyntéza Dýchání Dýchání Odpařování Odpařování průduchy Pomocí interaktivní učebnice nakladatelství.
BOTANIKA Procvičování pojmů
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Název prezentace (DUMu): List
Vegetativní orgány LIst
List a květ.
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
zpracovaný v rámci projektu
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ, ŘAPÍK, ČEPEL), KVĚT (TYČINKA.
Anatomie rostlinných orgánů
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
Vegetativní rostlinné orgány
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vegetativní rostlinné orgány
Pletiva a tkáně Petra Jůzlová.
Krytosemenné rostliny
Transkript prezentace:

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057

list (fylom)

list obvykle zelený orgán cévnatých rostlin na rozdíl od kořene a stonku je růst omezený probíhá v něm fotosyntéza, transpirace a výměna plynů mladé listy jsou uloženy v pupenech na stonku během vývoje vznikají tři hlavní typy listů – dělohy, asimilační listy a listeny

dělohy asimilační listy listeny - jsou zárodečné listy, obsažené již v zárodku semene - má zpravidla zásobní funkci - má jednodušší stavbu dělohy asimilační listy - zpravidla se skládá z listové čepele a řapíku - má funkci asimilační Asimilační list - U některých druhů bývají u báze listů vyvinuty palisty, volné či přirostlé k řapíku. Mohou být i opadavé,nebo přeměněné v trny. listeny - Redukované listové útvary, v jejich úžlabí vyrůstají květy nebo větve Palistové trny listeny

Dělíme Dvoulící list- je častější a má vzájemně se lišící spodní a svrchní stranu (npř.:konvalinka, dub,…) Jednolící list- vznikne srůstem okrajů původně dvoulícího listu(npř.: kosatec ) dub kosatec Postavení listů na stonku: a) střídavé b) vstřícné (otočené o 90°) c) vstřícné (neotočené) d) přeslenité

Popis: čepel Vrchol listu Okraj listu Listová žilnatina Báze čepele řapík

Podle uspořádání listové čepele dělíme listy: Složené: - jsou složeny z různě velkých a rozmanitě uspořádaných lístků - může mít tyto části - lístek, řapíček, listové vřeteno, palístky Jednoduché: - listová čepel je celistvá nebo členěná v zářezy a úkrojky, které však na bázi souvisejí -Rozlišujeme tedy: celistvé listy členěné listy Podle uspořádání rozlišujeme: Zpeřené listy – lichozpeřený, sudozpeřený Dlanitě složené listy – trojčetný, pětičetný, sedmičetný, mnohočetný

Složené listy

Jednoduché listy - celistvé

Jednoduché listy - členěné

Vnitřní stavba listu Na povrchu je pokožka, uvnitř jsou vodivá pletiva a základní pletivo – mezofyl Mezofyl: Základní parenchymatické pletivo mezi pokožkou svrchní a spodní strany listu Je rozlišen na parenchym palisádový a parenchym houbový Houbový parenchym je velmi bohatý na interceluláry (mezibuněčné prostory) – významné pro fotosyntézu

Průřez listem

Nákres průřezu listem

Metamorfóza trny úponky výtrusové listy šupiny

zdroje: Literatura: -Biologie rostlin, Lubomír Kincl, Miroslav Kincl a Jana Jarklová, fortuna -Botanika, Jan Novák a Milan Skalický, Powerprint www.wikipedia.cz www.google.cz- obrázky

Otázky: 1. Co znamená pojem mezofyl? 2. Z čeho se skládá asimilační list? 3. Jaké typy postavení listů na stonku existují? 4. Co to je děloha (v souvislosti s listem:)? 5. Jaké fyziologické procesy probíhají v listech? 6. proč je zelený list zelený ?

Odpovědi: -1. základní pletivo listu -2. čepel a řapík -3. a) střídavé b) vstřícné (otočené o 90°) c) vstřícné (neotočené) d) přeslenité -4. zárodeční list -5. fotosyntéza, transpirace a výměna plynů -6. protože obsahují chlorofyl

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057