racionalismus empirismus Descartes Bacon

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Advertisements

K novověké filosofii 16.–17. století
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Notebook. Notebook je označení pro přenosný počítač Jsou v něm zabudované komponenty, srovnatelné se stolním PC.
PSYCHOHYGIENA Karolína Růžičková C1B
Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Roman Cigáň 2. ročník. Co to je? Intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický směr 18. století Intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický.
Bezpečně do školy. Bezpečně do školy Čím se dopravujeme do školy?
Oddělování složek směsí
Vypracovaly: Tereza Plžiková, Zuzana Veverková, Zuzana Brožková
GALILEO GALILEI 15.února 1564 Pisa - 8.ledna 1642 Arcetri
kadeřnice učitelka ve školce kriminalistka zdravotní sestřička.
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
Noetická filozofie 17. a 18. století
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
John Stuart Mill (1806 – 1873).
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Jakub Kersch, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
RENESANCE A HUMANISMUS
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
Červen 2014 Jan Ryšavý, 9. A. SNADNO SE POLOŽÍ......TĚŽCE SE ODPOVÍDÁ.
Voldán Fabián 2L Školní rok 2013/  ZÁKLADNÍ ŽIVOTNÍ POTŘEBY:POTRAVA VODA KYSLÍK.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_116 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
KANADA.
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12.
ROMANTIS MUS Umělecký směr Hlavní rysy nového směru : citově povznést člověka, zajímá je duše a cit člověka, prožitek návrat k minulosti, obdivování.
Recyklace Jméno : Matyáš Veselý Datum: 23. dubna 2014 Třída: 2.L
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Přírodopis 6.třída úvodní hodina
Jméno autoraMária Kubešová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Opakování ionty Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková.
 jméno autoraMária Kubešová  název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice  číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/  číslo šablonyIII/2.
Světlo Opletal Stanislav Předmět : Biologie Vyučující : Mgr. Kašpar Ludvík.
RENÉ DESCARTES OB21-VVP-HUM-JOH-L
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_110 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Téma: Dějiny filozofie
Jakub Kersch, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Předmět: Biologie Obor: Technické lyceu Vyučující: Mgr. Kašpar Ludvík Třída: 2L Školní rok: 2014/15 Jméno: Zajonc Petr Předmět: Biologie Obor: Technické.
ZSV Filip Kuřec, 6.A.  Historická v ě da, zabývající se chováním, jednáním, pro ž íváním a dalšími č innostmi jedince  Zalo ž ena 1879 Wilhelmem Wundtem,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Blues Richard Malý.
Kristýna Hartmanová C4B
Co se dozvíme? Úvod – „Děti květin“ Projevy skupiny Cestování
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Empirismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Filosofie úvod do problému....
Známe spoustu druhů tzv. létajicích ryb
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Předmět: BiologieTřída: 1L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2013/2014 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Jméno: Marian Příhoda.
Nástroje interpretace novomediálního díla II JS_14.
Filozofie empirismu, racionalismu
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ V. přednáška Doc. Ing. Růžena KRNINSKÁ, CSc. Zemědělská fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
„Barokní filosofie“ Racionalismus.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
K novověké filosofii 16.–17. století
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Transkript prezentace:

racionalismus empirismus Descartes Bacon X Kružíková KERSCH BERKOVÁ DOLEJŠÍ LÁZŇOVSKÝ 7.11. 2014 Gymnázium jiřího ortena feat. Šárka Štěpánková

obsah Renesance René Descartes + racionalismus Dualismus Cogito ergo sum Francis Bacon + empirismus srovnání (+ scénka) shrnutí zdroje

Renesance 14. – 16. století Návrat k antice Platón Antropocentrismus Počátky věd Teologie není nadřazená filozofii Niccolò Machiavelli, Galileo Galilei , Erasmus Rotterdamský 

René Descartes Jezuitská univerzita v La Fleche – scholastické vzdělání Vstup do vojsk Významná korespondence Pravidla Zkoumání filosofie Rozprava o metodě Geometrie a optika Meditace o první filosofii Principy filosofie Zakladatel moderní filosofie 1)

Racionalismus Rozum nezávislý na smyslech Hledání nevyvratitelné pravdy Pravdivé jsou teze, které se rozumu jeví jasně a zřetelně Složitý problém dělit na dílčí Postupovat od známého k neznámému Nic neopomíjet v logickém sledu zkoumání

Cogito ergo sum Myslím, tedy jsem! Existuje Bůh? naše ideje jsou pravdivé neošálil nás zlý démon Já existuji Bůh existuje Tělo musí existovat, i když je jiné než mysl. Naše představa světa musí být pravdivá

Dualismus mysli a těla René Descartes: „je velký rozdíl mezi myslí a tělem“ Předtím – 4. stol. př. Kr. tělo – materiální svět Platón duše – nesmrtelný svět idejí Aristotelés – duše je skutečností těla

Dualismus mysli a těla De homine (1633) Mysl a tělo jsou oddělené Mysl („duše“) -nemateriální -v mozku Tělo -materiální -mechanický stroj Mysl může ovládat fyzické tělo vyvoláváním proudění „animálních duchů“ nervovým systémem Sídlo myšlení domov duše

Dualismus mysli a těla Myslící duše = + 3) 2)

Francis Bacon zakladatel empirismu, tvůrce nové vědecké metody filozof, vědec, historik, politik, kritik scholastiky zakladatel empirismu, tvůrce nové vědecké metody po smrti královny Alžběty I. oblíbencem Jakuba I. generální advokát, člen tajné rady, strážce pečeti, Lord kancléř zkorumpován → odsouzen → pokutován → zbaven funkcí zproštěn obvinění, pokuta odpuštěna poslední roky života věnoval filozofickým spisům 4) 5)

Francis Bacon - díla vydána až po smrti mnoho děl nedokončených vydána až po smrti původně Velké obnovení věd, uskutečnil Nové organon (spis) Nové organon – vychází z úsilí o reformě věd a novém pohledu na přírodu jak správně vykládat přírodu, vnímání prostředí pomocí indukce kladen důraz na pozorování, experiment přechod od jednotlivých faktů k všeobecným tvrzením 6)

Empirismus materialistický idealistický smyslová zkušenost = jediné východisko poznání opakem empirismu = racionalismus materialistický → zkušenost je zprostředkování objektivně existujícího světa idealistický → zkušenost je souhrn počitků či představ, které nemají základ v objektivním světě spjato se senzualismem a analýzou smyslového poznání podceňuje rozumové poznání a relativní samostatnost myšlení

scénka 7)

Racionalismus Empirismus René descartes Francis bacon deduktivní metoda důraz na rozumové představy (ideje) rozum = jediný zdroj poznání vzor – matematika, věda, logika „Myslím, tedy jsem“ induktivní metoda důraz na smyslovou zkušenost (a experiment) rozum je závislý na zkušenosti vzor – přírodní vědy „Nic není v rozumu, co by dříve nebylo ve smyslech.“ -John Locke

shrnutí René Descartes Francis Bacon Myslím, tedy jsem Empirismus Matematika, věda, logika Myslím, tedy jsem Empirismus Renesance Racionalismus Nové organon

shrnutí Co je to dualismus? Myslím, tedy jsem?

zdroje OSBORNE, Richard. Filozofie. Praha: nakladatelství Portál, s. r. o., 2006, 186 s. COLLINOVÁ, Catherine. Kniha psychologie. Londýn: nakladatelství Dorling, 2012, 352 s. Renesanční filozofie. 2014 použito: 2014–11–9. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Renesan%C4%8Dn%C3%AD_filosofie Renesance. 2014 použito: 2014–11–9. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Renesance 1) http://kenanmalik.files.wordpress.com/2013/05/frans-hals-descartes.jpg 2)https://www.google.cz/search?q=stroj&rlz=1C1SFXN_enCZ530CZ530&espv=2&es_sm=122&biw=1680&bih=917&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=7DtfVM7_FYmrOtbZgOA H&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=terminatorbody&facrc=_&imgdii=NgOWxKoYtkO9nM%3A%3BfjrnyVZDlmhY2M%3BNgOWxKoYtkO9nM%3A&imgrc=NgOWxKoYtkO9nM% 253A%3BoouZ0sJzkT5pFM%3Bhttp%253A%252F%252Fforums.3dtotal.com%252Fattachment.php%253Fattachmentid%253D145029%2526d%253D1252031112%3Bhttp%253 A%252F%252Fforums.3dtotal.com%252Fshowthread.php%253Ft%253D69294%3B796%3B894 3)https://www.google.cz/search?q=du%C5%A1e&rlz=1C1SFXN_enCZ530CZ530&espv=2&es_sm=122&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=dz1fVIGdHIfDOaWPgYgI&ved=0CAgQ_ AUoAQ&biw=1680&bih=917#tbm=isch&q=human&facrc=_&imgdii=_&imgrc=UEOpffNcM1w4PM%253A%3BFw6IveRX8ZCLdM%3Bhttp%253A%252F%252Fimages.clipartpand a.com%252Fhuman-clip-art-9788-human-body-man-and-woman-vector.png%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.clipartpanda.com%252Fcategories%252Fhuman- body%3B900%3B571 4) http://cs.wikipedia.org/wiki/Francis_Bacon#mediaviewer/File:Francis_Bacon.jpg 5) http://vitpokorny.wordpress.com/2009/12/16/uvod-do-filozofie-0910-v-renesancni-filozofie/ 6) http://www.valentinska.cz/index.php?lang=&idvyrb=266592&akc=detail 7) http://rs64.pbsrc.com/albums/h190/SocialRetard911/Googlepages/Miscellaneous/Elemental/Fire/Fire_Animated_Text_Divider.gif~c100 Racionalismus. 2014. Dostupné z: http://zsv-maturita.blogspot.cz/2011/05/25-racionalismus-rene-descartes-b.html https://www.google.cz/?gws_rd=ssl#q=empirismus+filozofie http://gymkh.cz/student/Z%C3%A1klady%20spole%C4%8Densk%C3%BDch%20ved%20a%20ONV/Manak/C4A,B,C;V8A/p%C5%99edn%C3%A1%C5%A1ky%20Z.%20Ma%C5%88 %C3%A1ka/6.%20empirismus%20a%20racionalismus.doc http://www.cojeco.cz/index.php?id_desc=24055&s_lang=2&detail=1&title=empirismus Racionalismus. 2014. Dostupné z: http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/racionalizmus-racionalismus 8) http://fhsrevolution.com/wp-content/uploads/2014/09/school-of-Athens_Image_katie-Huggins.jpg