VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_4260_NES Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: 12.9. 2012 Autor: Mgr. Kateřina Nesrstová Určeno pro předmět: Tvorba účesu Tematická oblast: Historie účesu Obor vzdělání: Kadeřník (69-51-H/01), 3. ročník Název výukového materiálu: starověký Egypt II. část. Popis využití: prezentace s úkoly o starověkém Egyptě s využitím dataprojektoru a notebooku k prohlubování a upevňování učiva. Učitel může využívat ukázky z filmu KLEOPATRA nebo ASTERIX, OBILIX A MISE KLEOPATRA dostupných na www.youtube.com, kde žákům ukáže dobové kostýmy, účesy a líčení. Žáci si zapisují pouze tučně zvýrazněný text z prezentace. Na základě výkladu učitele a zápisu řeší žáci úkoly (označeny červeně). Po probrání dvou tematických celků EGYPT, ŘECKO následuje test. Čas: 30 minut
STAROVĚKÝ EGYPT 3000 let př. n. l. – 300 n. l.
tenké copánky spletené ze všech vlasů nebo vlásenky, ÚPRAVA HLAVY ŽENY vlasy geometricky rámovaly obličej, délka po ramena, tupě zastřižené i nad čelem, tenké copánky spletené ze všech vlasů nebo vlásenky, čelenky, lotosový květ, přilbice, ozdobné pásky, vlasy napouštěly vonnými oleji, přirozená barva vlasů černá, kadeřily se zahřátými tyčkami. Obr. 1
Ženy si vyholovaly hlavy (především na čele), aby zdůraznily rysy svého obličeje. Paruky měly estetický účinek, ale sloužily i jako pokrývka hlavy a chránily před sluncem. Vyráběly se z vlasů otroků, z obarvených a zkadeřených rostlinných vláken a z ovčí vlny. Vlasy si barvily hennou (regenerační účinky).
Obr. 3 PŘILBICE Obr. 2
ÚČESY EGYPŤANEK Obr. 5 Obr. 4
Obr. 7 KLEOPATRA Obr. 6
ODÍVÁNÍ - ŽENY po kotníky dlouhé roucho na ramínka zvýrazňoval postavu (kalasiris), velmi jemné, až průsvitné látky. Obr. 8
ÚKOLY PRO ŽÁKY POPIŠTE TYPICKÉ PRVKY ÚČESU EGYPŤANKY. JAKÉ OZDOBY NOSILY VE VLASECH? Z JAKÝCH MATERIÁLŮ SE VYRÁBĚLY? JAKÝM ZPŮSOBEM SI EGYPŤANKY NATÁČELY VLASY? JAK BYSTE POSTUPOVALI DNES? KTERÁ BARVIVA NA VLASY VYUŽÍVAJÍCÍ SE I DNES SE POUŽÍVALY JIŽ VE STAROVĚKÉM EGYPTĚ? JAK SE S TĚMITO BARVIVY PRACUJE (TECHNOLOGICKÝ POSTUP)?
ODKAZY: Obr. 1, 5 http://www.woowoo.estranky.cz/clanky/topics-on-video--for-blogger/tip-na-videonavod-nebo-fotonavod-01.html Obr. 2 - http://www.mrdowling.com/702-cleopatra.html Obr. 3 - http://jbtaylor.typepad.com/jb_taylor/2011/06/debbie-reynolds-grew-up-in-front-of-the-cameras-at-mgm-studios-sharing-milkshakes-at-the-studio-commisary-with-elizabeth-tay.html Obr. 4 - LÜHR, G. Výtvarná výchova a základní techniky pro učební obor kadeřník. Praha : Sobotáles cz, 2004. ISBN 80-86706-03-6. s. 119 Obr. 6, 7 - http://bisanation.blogspot.cz/2011/10/cleopatra-inspired-makeup.html Obr. 8 - http://www.historiadeltraje.com.ar/