Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zahraniční obchod.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Obchod DUMVY_32_INOVACE_EKU_327.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Mezinárodní obchod.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
Mgr. et Mgr. Blanka Chocová 2013/14
CENOVÁ KONVERGENCE K EU: Poznatky z mezinárodního srovnání Seminář MF ČR Smilovice, 2. prosince 2003 Martin Čihák (MMF) Tomáš Holub (ČNB)
ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Jak vytvořit prezentaci – kraje ČR. Zdroje: Učebnice (+ atlas – všechny mapy) – to je základ Webové stránky kraje Webové stránky toho, co prezentujeme.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Makroekonomie I ( Cvičení 13 – Mezinárodní obchod a obchodní politika)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Lokalizační faktory (druhá část)
A) Determinanty nabídky
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Lucembursko Jan Dařílek VIII.B 7.12.
Světové trhy a mezinárodní obchod
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
PŘÍPRAVA VÝROBY str. 95 Hospodářský proces (opakování): Výroba
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Analýza konkurence.
MARKETING.
Číslo 1, 2 nebo 3 na světových trzích?!
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Dokonalá konkurence (DK)
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Celkový a mezní produkt
OE III – Mezinárodní ekonomie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
Služby obyvatelstvu Klára Čermáková 3.C. Dělení podle: - oblasti spotřeby: - pro potřeby celé společnosti = kolektivní (státní správa, obrana, bezpečnost)
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Ing. Veronika Dostálková MBA
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Digitální učební materiál
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda Zahraniční obchod Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda

Zahraniční obchod Zahraniční obchod je směna výrobků a služeb, kterou provádějí právnické a fyzické osoby přes hranice určitého státu s právnickými a fyzickými osobami jiných států.

Stručný náhled do historie rozvoj po zámořských objevech v 16. století, na přelomu 20. a 21. století rychlý rozvoj vlivem změn tržních podmínek způsobených procesem globalizace, firmy, zboží i spotřebitelé přestávají být pouze součástí národního trhu, ale staly se součástí jednoho globálního trhu.

Absolutní a komparativní výhoda Absolutní výhoda = země bude vyrábět a prodávat takové zboží, které dokáže vytvořit za nižší náklady, než jiné státy, tzn. že výrobci v dané zemi mají vyšší produktivitu práce, než výrobci v ostatních zemích. Komparativní výhoda = země bude vyrábět a prodávat takové zboží, u kterého má nejpříznivější poměr národních nákladů vůči nákladům jiných zemí tj. nejméně zaostává.

Ilustrační příklad Země 1 hl piva 1 hl vína A 30 hodin 40 hodin B

Země B má absolutní výhodu jak při výrobě piva, tak i vína (vyrobí je za kratší čas), země B má větší výhodu při výrobě piva, neboť 1 hl dokáže vyrobit za 1/3 času, který potřebují v zemi A, země B bude tedy vyrábět pivo a vyvážet ho do země A.

Země A nákupem piva ušetří 30 hodin práce, za tuto dobu je schopna vyrobit ¾ hl vína, země B nákupem 1 hl vína získá 20 hodin, za které je schopna vyrobit 2 hl piva, (za dobu, kdy bude země B vyrábět 1 hl piva by byla schopna vyrobit pouze ½ hl vína).

Směna bude výhodná pro obě země tehdy, pokud země B za 1 hl piva získá více jak ½ hl vína a země A zaplatí za 1 hl piva méně než ¾ hl vína.

Komparativní výhody ČR výhodná dopravní poloha, vysoká vzdělanost => kvalifikovaná pracovní síla, bohatý výskyt minerálních pramenů – rozvoj lázeňství, rozmanitá přírodní struktura – nížiny, hory, řeky, rybníky, lesy – rozvoj cestovního ruchu, poměrně nízké mzdy a platy, atraktivita kulturních památek.

Komparativní nevýhody ČR malá rozloha, malé množství nerostných surovin, klima mírného pásu, které výrazně ovlivňuje zemědělskou produkci, ekologické znečištění přírody, malý počet obyvatel (je limitující z hlediska velikosti vnitřního trhu a objemu pracovních sil), nízká konkurenceschopnost výrobků v zahraničí.