Z 14 -9 CELÁ ČÍSLA NÁSOBENÍ, DĚLENÍ 15 . ( - 22) -16 : (-2)
Motivace, odvození Kolik bodů bude mít soutěžící, který třikrát špatně zodpověděl otázku, je-li penalizace za špatnou odpověď -2 body? (-2) + (-2) + (-2) = -6 Platí tedy: 3 . (-2) = -6 Obdobně by šlo odvodit: (-3) . 2 = -6
3 . (-2) = -6 2 . (-2) = -4 1 . (-2) = -2 Všimni si, jak se mění zadání i výsledky: výsledky zvětšuji o 2, a proto: 0 . (-2) = (-1) . (-2) = (-2) . (-2) = (-3) . (-2) =
Násobení celých čísel zápis Při násobení dvou celých čísel můžou nastat pouze čtyři případy: kladné . kladné +6 . (+4) kladné . záporné +6 . (-4) záporné . kladné -6 . (+4) záporné . záporné -6 . (-4) Upozornění: Znaménko + se nemusí psát.
- . + = - - . - = + + . + = + + . - = - + 24 +6 . (-4) = - 24 +6 . (+4) = + 24 +6 . (-4) = - 24 -6 . (+4) = -6 . (-4) = + . + = + + . - = - - . + = - - . - = +
Postup při násobení celých čísel Vynásobte absolutní hodnoty čísel. Určete „výsledné“ znaménko (tzn. je-li výsledek kladné nebo záporné číslo) pomocí tabulky: + . + = + + . - = - - . + = - - . - = +
- : + = - - : - = + + : + = + + : - = - Při dělení desetinných čísel postupujeme obdobně. Vydělte absolutní hodnoty čísel. Určete „výsledné“ znaménko pomocí tabulky: + : + = + + : - = - - : + = - - : - = +
Procvičování: Vypočítejte zpaměti: a) -5 . (-2) b) 6 . (-8) c) -7 . (+9) d) (-11) . (-4) e) 54 : (-6) f) (-39) : (-3) g) 0 : (-2) h) -24 : 2 i) -3 . (-5) j) 100 : (-4) k) 9 . (-8) l) (-8) . 0
2. Vypočítejte: (srovnejte výsledná znaménka) -26 – 2 -26 . (-2) -26 : (-2) -26 + (-2) -26 – (-2) 26 – 2 26 : (-2) -26 + 2 -26 . (+2) -26 – (+2)