Pokročilé architektury počítačů (PAP_10.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CIT Paměti Díl X.
Advertisements

© 2000 VEMA počítače a projektování spol. s r. o..
HRADLOVÁ POLE REKONFIGUROVATELNÁ ZA PROVOZU ZAŘÍZENÍ Soběslav Valach Ústav automatizace a měřicí techniky, FEKT, VUT Brno, Czech Republic.
Pevné disky Kateřina Trčková 4.I.
Mikroprocesory Intel Obr. 1.
Základy databázových systémů
Téma 3 Metody řešení stěn, metoda sítí.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_13.ppt)
Otázky k absolutoriu HW 1 - 5
Přínosy virtualizace a privátního cloudu
Úvod. Základní úrovně: hardwarová (procesory, jádra) programová (procesy, vlákna) algoritmická (uf... ) Motivace: zvýšení výkonu redundance jiné cíle,
Vysoká škola Báňská - Technická univerzita Ostrava Inovace výuky odborných předmětů na bázi řízení projektu Jana Šarmanová Libor Holub Radoslav Fasuga.
Ř ADIČ ELEKTROLUMINISCENČNÍHO DISPLEJE, VEKTOROVÉHO DISPLEJE, SHADERY.
Diagnostika počítačů DGP_12
METROPOLITNÍ PŘENOSOVÝ SYSTÉM
Ř ADIČ RASTROVÝ, ELEKTROLUMINISCEN ČNÍ A VEKTOROVÝ.
Informatika I 7.a 8. hodina 4. týden.
Grafické formáty.
Diagnostika počítačů DGP_10 Prof. Ing. Karel Vlček, CSc. Katedra Informatiky, FEI, VŠB - TUO.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_02A13 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření duben 2014.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_01.ppt)
David Rozlílek ME4B. Co jsou to paměti ? slouží k uložení programu, kteý řídí ? Slouží k ukládaní…..?.... a ……? operací v.
Paměťové obvody a vývoj mikroprocesoru
Pokročilé architektury počítačů (PAP_14.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_02.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ Digitální fotoaparát
PŘENOSOVÉ CESTY (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Bitmapová (rastrová) grafika
Bitmapová a Vektorová grafika
Základní pojmy Grafiky
1 iptelefonie denis kosař. 2 obsah Co je ip-telefonie Jak to funguje Protokoly Kodeky Jak to použít Skype Zdroje.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:OSI - prezentační vrstva, aplikační vrstva.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:OSI - transportní vrstva I. Ročník:4. Datum.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_02.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Lotus NotesJiří Beran Počítačová grafika. Lotus NotesJiří Beran Základní dělení počítačové grafiky: 1) Vektorová grafika – obrázek bereme jako množinu.
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_12.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
DATABÁZOVÉ SYSTÉMY. 2 DATABÁZOVÝ SYSTÉM SYSTÉM ŘÍZENÍ BÁZE DAT (SŘBD) PROGRAM KTERÝ ORGANIZUJE A UDRŽUJE NASHROMÁŽDĚNÉ INFORMACE DATABÁZOVÁ APLIKACE PROGRAM.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_04.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Tato prezentace byla vytvořena
Pokročilé architektury počítačů (PAP_06.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Analýza snímků VŠB – Technická univerzita Ostrava Katedra informatiky Doc. Ing. Lačezar Ličev, CSc.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_09.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Architektura počítače
Výrok „Vypadá to, že jsme narazili na hranici toho, čeho je možné dosáhnout s počítačovými technologiemi. Člověk by si ale měl dávat pozor na takováto.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_06.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_03.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Mikroprocesor.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_16.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_04.ppt)
Pokročilé architektury počítačů (PAP_05.ppt)
Pokročilé architektury počítačů (PAP_08.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_11.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Počítač univerzální stroj na automatické zpracování informace programovatelný - program určuje využití (univerzalita) program - skupina příkazů, kterým.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_03.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Multiprocesorové systémy. Multiprocesorové systémy vznikly z důvodu zvýšení výkonnosti počítačů, protože jednoprocesorové systémy svým výkonem již přestaly.
Paralelizace algoritmu. Single Instruction, Single Data stream (SISD) „tupé“ procesory Single Instruction, Multiple Data streams (SIMD) maticové procesory.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Ing. Hana Šmídová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_NEUMANN_S1.
Software,hardware,data,biti a bajty.  Software je v informatice sada všech počítačových programů používaných v počítači, které provádějí nějakou činnost.
Vypracoval / Roman Málek
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Inf Princip streamování videa a hudby
Geografické informační systémy
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Číslicové měřící přístroje
Transkript prezentace:

Pokročilé architektury počítačů (PAP_10.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 2 Vyspělé rastrové grafiky Paralelizace geometrického stupně může být zajištěna řetězením (pipelining) nebo skutečným paralelním uspořádáním Režimy činnosti geometrického stupně jsou dva: okamžitý (immediate), který zajišťuje předávání grafických údajů a udržovací (retained), který má za úkol udržovat tato data v pohotovosti

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 3 Činnosti geometrické jednotky Každý stupeň linky vyžaduje speciální algoritmus - každý procesor v lince je naprogramován na odlišný program Vykreslovací (rendering) algoritmus musí být implementován obvodově nebo alespoň pomocí odlišného firmware Data dodává více procesorů a jejich činnost musí být synchronizována

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 4 Paralelní spolupráce maticových procesorů Jednotlivé vrcholy jsou počítány paralelně, pro každou souřadnici x, y, z, w se použije jeden procesor Transformace vrcholů se provádí paralelně, ale každý se vypočítává jednotlivě Primitiva jsou transformována paralelně, ale výpočty se provádějí jednotlivě

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 5 Metody zrychlení maticových výpočtů (1) Vyhledávací rutiny jsou napsány v asembleru Databáze jsou ukládány do rychlejší paměti SRAM Používá se vyhledávací (traversal) procesor, případně procesor optimalizovaný pro určitý datový formát

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 6 Metody zrychlení maticových výpočtů (2) Sdílená paměť více procesory (shared- memory model) Distribuovaná paměť pro více procesorů (distributed-memory model) Distribuovaná paměť podle grafických primitiv Paralelní databáze, které umožňují rozdělení zátěže výpočetního výkonu

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 7 Synchronizace paralelních databází Potíže se synchronizací paralelních databází nastávají proto, že jsou ukládána grafická primitiva různé složitosti Jejich vyvolání a zpracování trvá rozdílně dlouhou dobu Problém může být vyřešen obvodovou podporou: je to paměť FIFO s kódy příznaků pro synchronizaci primitiv

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 8 Multiprocesorové architektury (1) Důvody pro použití multiprocesorových architektur: Šířka pásma kanálu pro přenos signálu neodpovídá rychlosti toku informace reprezentované signálem Rasterizace primitiv grafiky s určením viditelnosti každého pixelu vyžaduje vysoký výpočetní výkon

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 9 Multiprocesorové architektury (2) Šířka pásma kanálu je řešitelná změnou rychlosti a zavedením paralelního toku dat Rasterizace Pixelová cache Paměť snímku Paměť snímku Paměť snímku Paměť snímku primitiva 1 pixel 16 pixelů Rychlý sériový přenos Pomalý paralelní přenos

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 10 Multiprocesorové architektury (3) Řetězení rasterizace do rozkladových řádků y třídič Aktivní segmenty Generátor hran a Stínovač polygonyhrany viditelnost tok pixelů

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 11 Souběžná rasterizace obrazu Metoda spočívá v rozčlenění obrazu na shodně velké segmenty vhodné velikosti Předpokladem je to, že je možné odpovídajícím způsobem rozčlenit paměť To je prováděno: Do souvislých bloků Do šachovnicových (prokládaných) bloků

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 12 Rozklad do souvislých bloků Rychlost vykreslování je funkcí počtu primitiv v obraze Všechnu práci s rasterizací primitiv v daném bloku musí provádět jeden procesor Tento způsob je výhodný pro zpracování menších primitiv

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 13 Rasterizace paralelizovaného obrazu Dva způsoby rozčlenění paměti snímku

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 14 Rozklad do prokládaných bloků Výkonnost je výrazně vyšší než u souvislých bloků Výpočty jsou lépe rozloženy, protože nejsou závislé na počtu zpracovávaných primitiv Je možné pracovat s více úrovněmi procesorů Spolupráce procesorů se liší podle toho, zda jsou to procesory SIMD nebo MIMD

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 15 SIMD versus MIMD SIMD bývají uspořádány do tzv. procesorového otisku (footprint processor) Nevýhodou SIMD je to, že nevyužívají plně své procesorové elementy, proto se SIMD hodí pro jednodušší algoritmy Pro podporu složitých algoritmů jsou vhodnější MIMD, výkon se zlepší, jsou-li procesory odděleny pamětí FIFO

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 16 Hybridní paralelní rasterizace Virtuální vyrovnávací paměti - obstarává stejnou oblast grafického zobrazení Virtuální procesory - uplatní se v rozkladovém řádku Výhodou je možnost tzv. inkrementálního řazení do skupin Znásobuje nároky na kapacitu paměti

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 17 Architektury s kompozicí obrazu Kompoziční architektury pracují s rozdělováním na části s kompletním vykreslováním primitiv Tato technika umožňuje zvyšovat výkonnost Nevýhodou je to, že je nutné distribuovat databáze primitiv do mnoha částí, nicméně je to cesta k extrémně vysoké výkonnosti

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 18 Systém pro kompozici obrazu Systém pro kompozici obrazu s osmi vykreslovacími stupni

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 19 Literatura: Dvořák, V.: Architektura a programování paralelních systémů, VUTIUM Brno, (2004), ISBN X Dvořák, V., Drábek, V.: Architektura procesorů, VUTIUM Brno, (1999), ISBN Drábek, V.: Výstavba počítačů, PC-DIR, s.r.o. Brno, (1995), ISBN Mueller, S.: Osobní počítač, Computer Press, Praha, (2001), ISBN Pluháček, A.: Projektování logiky počítačů, Vydavatelství ČVUT Praha, (2003), ISBN