Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Základy ekonomie BIVŠ - břeclav
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
9. dokonale konkurenční trh práce – formování poptávky po práci
Oligopol.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Předpoklady dokonalé konkurence
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Transkript prezentace:

Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu Petr Musil: petrmusil1977@gmail.com

Obsah Náklady Příjmy Zisk Dokonalá konkurence Monopol Oligopol Monopolistická konkurence

Náklady firmy

peněžním vyjádřením spotřebovaných výrobních faktorů Náklady firmy peněžním vyjádřením spotřebovaných výrobních faktorů Funkce nákladů: TC = f (Q; PF1, PF2…) Výše celkových nákladů firmy je závislá na: Vyráběném objemu produkce Cenách výrobních faktorů

Celkové, mezní a průměrné náklady Celkové náklady (TC) – celkové náklady připadající na daný objem produkce Průměrné náklady (AC) – náklady připadající na jednotku produkce TC AC= Q Mezní náklady (MC) – změna celkových nákladů při výrobě dodatečné jednotky produkce ΔTC MC = ΔQ

Celkové náklady v krátkém období TC Kč TC7 VC FC TC6 TC5 TC4 FC TC3 TC2 TC1 FC 1 2 3 4 5 6 7 Q

Průměrné a mezní náklady v krátkém období Kč/Q MC AC Min AC AFC AFC AVC Min AVC AFC Q Q1 Q2

Dlouhodobé celkové náklady LTC LMC 1 2 3 4 5 6 7 Q

Příjmy firmy

Příjmy v podmínkách DOKO Celkový příjem TR = P.Q … Lineární funkce (cena se utváří na trhu) Průměrný příjem AR =TR/Q=(P.Q)/Q = P ... Konstantní, roven ceně Mezní příjem MR = ΔTR/ΔQ = Δ(P.Q)/ΔQ = P … Konstantní, roven ceně

Celkový příjem (doko) TR peněžní jednotky TR TR3=3.P TR2=2.P TR1=1.P 1 Q

Mezní a průměrný příjem (doko) MR, AR Peněžní jednotky MR=AR P 1 2 3 Q

Příjmy v podmínkách NEDOKO Firmy jsou cenovým tvůrcem, mohou ovlivnit tržní cenu cena je subjektivní Cenu nemohou stanovit libovolně vysoko

Poptávka po produkci firmy Klesající Vyšší množství produkce může firma prodat jen za nižší cenu Cena a množství vzájemně závislé – cenu nelze stanovit libovolně vysoko

Poptávka po produkci firmy (nedoko) Poptávka cenově elastická Pokles ceny – růst TR P1 Poptávka jednotkově elastická TR maximální P3 Poptávka cenově neelastická Pokles ceny – pokles TR d P4 Q1 Q3 Q4 Q

Celkové příjmy (nedoko) Poptávka jednotkově elastická TR – peněžní jednotky TR3 Poptávka cenově elastická Poptávka cenově neelastická TR4 = TR2 TR1 TR Q1 Q5 Q2 Q3 Q4 Q Pokles ceny – růst prodaného množství

Mezní a průměrný příjem (nedoko) AR, MR - Peněžní jednotky P1 = AR1 P3 = AR3 d = AR P4 = AR4 MR Q1 Q3 Q4 Q5 Q TR maximální TR nulový

Zisk firmy HV = TR – TC HV = (P – AC).Q Cíl firmy – maximalizace zisku Hospodářský výsledek podniku: HV = TR – TC HV = (P – AC).Q Zisk na jednotku Zisk … TR >TC Ztráta … TR < TC Nulový zisk TR=TC

Zisk v podmínkách DOKO TC TR Kč Oblast ztráty Oblast zisku Nulový zisk FC Q

Zisk v podmínkách NEDOKO TC Oblast ztráty Kč Oblast zisku TR Nulový zisk FC Q

Různá pojetí zisku Účetní zisk = = celkové příjmy – explicitní náklady Ekonomický zisk = = TR – explicitní – implicitní náklady = účetní zisk – implicitní náklady ušlé příjmy VF, které jsou ve vlastnictví podnikatele

Zlaté pravidlo maximalizace zisku Cíl firmy – maximalizace zisku Zlaté pravidlo maximalizace zisku MR = MC

Zlaté pravidlo maximalizace zisku (doko) MC = MR MC MC > MR MR = AR = P MC < MR Q* Q

Dokonalá konkurence

Charakteristiky DOKO velký počet prodávajících a kupujících na trhu volný vstup do odvětví dokonalé informace na straně kupujících i prodávajících statky homogenní – všechny statky na daném trhu vnímány jako naprosto totožné cena objektivní – firmy jsou cenovým příjemcem firmy usilují o maximalizaci zisku, spotřebitelé o maximalizaci užitku

Rovnováha firmy - zisková Kč – peněžní jednotky MC SAC E MR = AR = P P zisk AVC Q* Q

Rovnováha firmy - ztrátová Kč – peněžní jednotky MC SAC ztráta MR = AR = P P E AVC Q* Q

Rovnováha firmy – nulový ekonomický zisk Kč – peněžní jednotky MC Nulový zisk SAC MR = AR = P P E AVC Q* Q

Efektivnost dokonalé konkurence Výrobní efektivnost - je vyráběno s minimálními AC Alokační efektivnost – je vyráběno to, co je žádáno a platí P=MU=MC. Užitek společnosti je maximální Zdroje nelze realokovat tak, aby užitek společnosti vzrostl

Alokační efektivnost Přebytek spotřebitele P S = ∑ MC MC=MU=P MC<MU D = ∑ MU Přebytek výrobce Q* Q 1 2

Monopol

Charakteristika monopolu Z řečtiny: mono – jeden, polist – prodávající jeden výrobce v odvětví, vyrábí celou produkci nabídka odvětví je tvořena produkcí jedné firmy tržní poptávka je poptávkou po produkci jediné firmy firma je cenovým tvůrcem neexistují substituty k vyráběnému produktu existují nepřekonatelné bariéry vstupu do odvětví

Důvody existence monopolu Nákladové důvody Jedna firma dokáže produkci vyprodukovat levněji než kdyby v odvětví firem mnoho Firma vyrábí s klesajícími průměrnými náklady Nazýváme přirozený monopol Zejména síťová odvětví: vlastnictví sítě (plyn, voda, elektřina) Státní zásah Státní podnik či udělení výsady jen jedné firmě Např. vybrané služby pošty Právní restrikce Patenty, ochranné známky - většinou jen krátkodobé monopoly Objeví se substituty Kontrola přírodních zdrojů – tzv. přírodní monopol

Rovnováha monopolní firmy v krátkém období Kč/Q Cenu stanoví monopolista Platí: P > MC Zisk =(P-AC).Q MC P* AC zisk AR = D MR Q* Q

Efektivnost monopolu Výrobní efektivnost – je vyráběno s min AC ???? Není, a to ani při nulovém zisku (srovnej s doko.) Alokační efektivnost – je vyráběno to, co je nejvíce žádáno a platí P=MU=MC??? Není, cena stanovena nad úrovní MC Platí, že P= MU ale P>MC

Alokační neefektivnost monopolu Přebytek spotřebitele P>MC S = MC P* MC=MU=P Ztráta mrtvé váha Přebytek výrobce D MR Q* Q

Oligopol

Oligopolní prostředí Malý počet firem v odvětví dvě firmy (duopol), několik stejných firem jedna dominantní firma a několik firem malých... Rozhodování firem je vzájemně závislé firmy zvažují také chování konkurentů a snaží se je předvídat Produkt může být diferencovaný (blízké substituty–např.auta, kosmetika) homogenní (čistý oligopol) – ropa, zlato, suroviny Existují bariéry vstupu do odvětví zejména v podobě úspor z rozsahu, ale i jiné např. právní restrikce

Budeme se věnovat modelu s dominantní firmou Modely oligopolu Oligopolní tržní struktura může nabývat řady podob několik stejných či různě velkých firem, které se dohodnou a rozdělí si trh jedna dominantní a několik malých firem dvě stejně velké firmy, které se snaží vzájemně odhadnout chování konkurenta.. Mnoho modelů oligopolu Budeme se věnovat modelu s dominantní firmou

Oligopol s dominantní firmou Na trhu jedna velká firma a několik firem malých Velká firma dominantní firma je cenovým tvůrcem Skupina malých firem konkurenční lem či konkurenční okraj cenový příjemci – prodávají za cenu stanovenou dominantní firmou Vzniká tam, kde je pro dominantní firmu výhodné přenechat část trhu malým firmám. Ty její pozici neohrožují.

Množství dodávané dominantní firmou a konkurenčním lemem Dominantní firma (DF): Objem produkce: zlaté pravidlo maximalizace zisku: MR(DF) = MC(DF) Stanoví cenu: na úrovni vlastní poptávky Konkurenční okraj (KO): Firmy konkurenčního okraje cenu přejímají a uspokojují zbytek tržní poptávky Proč neprodávají za cenu vyšší? Za tuto cenu by neprodaly Proč nestanoví cenu nižší? Tu jim vlastní nákladové podmínky nedovolí (nerealizují na rozdíl od DF úspory z rozsahu)

Oligopol s dominantní firmou Cenu stanoví dominantní firma Kč/Q MC(DF) P* D – tržní poptávka Zisk DF AC(DF) AR(DF) = d – poptávka po produkci DF MR(DF) q* (DF) Q (tržní) Q q(DF) + q(KO) q (KO)

Monopolistická konkurence

Charakteristika prostředí monopolistické konkurence velký počet nakupujících i prodávajících v odvětví produkt je diferencovaný, ale výrobky jsou velmi blízké substituty (odlišení značkou, kvalitou, servisem...) firma je cenovým tvůrcem v rámci své poptávky (vysoká cenová elasticita poptávky) poptávka po produkci firmy není totožná s tržní poptávkou neexistují překážky vstupu do odvětví Příklad: maloobchod (oděvy, pohostinství…) Firmy mohou uplatňovat cenovou i necenovou konkurenci

Rovnováha monopolistické firmy v krátkém období - zisková Kč/Q Cenu stanoví monopolistická firma: P > MC MC Platí: MC=MR P>AC AC P* zisk AR = d MR Q* Q

Rovnováha monopolistické firmy v krátkém období – nulový ekonomický zisk Kč/Q 0-ový ekonomický zisk Platí: MC=MR AC=AR=P MC AC P* AR = d MR Q* Q