Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie II – Přednáška č. 7: Oligopol
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
DOKONALÁ KONKURENCE.
Odvození nabídkové křivky
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
8. Monopolistická konkurence
Oligopol.
6. MONOPOL.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Monopolistická konkurence
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Nedokonalá konkurence
7. OLIGOPOL.
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Předpoklady dokonalé konkurence
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
5. Dokonale konkurenční trh výstupu
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
5. Dokonale konkurenční trh výstupu
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence Monopol, Oligopol, Monopolní konkurence

Nedokonalá konkurence (NK) Prodávající mají určitou kontrolu nad tvorbou ceny neboť se jejich produkce liší Větší zaměření na reklamu, protože ne všechna produkce je prodejná (v DK trh absorbuje veškerou produkci firmy) Monopol – DK k němu spěje v odvětvích, kde je velká možnost vytváření úspor z rozsahu – vede k vytvoření přirozeného monopolu Přirozený monopol je případ, kdy tržní poptávku může uspokojovat svou produkcí jedna firma s nižšími AC, než kdyby bylo v odvětví více menších firem Monopol typický pro telekomunikace, distribuce plynu a elektřiny

Prostředí vyvolávající vznik přirozeného monopolu je takové prostředí, kdy křivka AC dosahuje svého minima až při velkých objemech produkce (obvykle postačujících k pokrytí celé poptávky) Monopol by mohl vyrábět množství produkce Q1 odpovídající střetu D a S… MC = S AC P i Q i Je tedy výhodnější, aby poptávku na trhu pokryla jedna firma, která může díky nižším AC nabídnout také výrobek za nižší cenu (nejspíše nabídne cenu P vyšší než AC1, ale stále může být menší než AC2 a zákazníkům se to vyplatí a kupují QD* Pokud by na tomto trhu fungovaly tři podniky a rozdělili by si rovnoměrně zákazníky, pak by na každou firmu připadal třetinový objem Q1. Tento objem by však každá firma vyráběla s ještě vyššími průměrnými náklady (AC2) než v případě monopolu. … a to za cenu, kterou stanoví minimálně na úrovni AC1. AC2 I kdyby firma prodávala s nulovým ziskem, byla by cena na úrovni AC2. Zákazníci by za tuto cenu nakupovali množství QD. P Přirozený monopol tedy vzniká z nákladových důvodů, a to v případě, kdy křivka AC dosahuje svého minima až při velmi vysokých objemech produkce. V praxi je to zejména v odvětvích, kde jsou třeba velké vstupní (investiční) náklady, které je potřeba „rozpustit“ do velkého objemu produkce, aby mohla klesnout cena na přijatelnou úroveň. AC1 D 1/3 Q1 QD QD* Q1

Příklad Představte se, že podnikáte v distribuci vody (vodovody a kanalizace) ve městě se 10 000 obyvateli. Průměrná roční spotřeba vody na jednoho občana je 100 m3. Vaše rozsáhlá vodovodní a kanalizační síť vyžaduje pravidelnou roční údržbu, jež Vás stojí 40 mil. Kč. Vodu nakupujete od dodavatele za 20 Kč/m3 (při odběru větším než 1 mil. m3 však bude cena růst o 10 % za každých započatých 1 000 m3). Jakou minimální cenu budete požadovat za m3 vody? Jakou cenu bude požadovat, pokud Vám konkurenční firma odebere polovinu zákazníků? (Stejný efekt by měla skutečnost, že zákazníci začnou s vodou šetřit a sníží spotřebu vody o polovinu)

Příklad Spotřeba vody ve městě = 10 000 * 100 = 1 000 000 m3. Náklady na tento odběr = 40 000 000 + 20 * 1 000 000 = 60 000 000 Kč Náklady na m3 = 60 000 000 / 1 000 000 = 60 Kč/m3 Minimální cena bude tedy 60 Kč Pokud se spotřeba vody (počet zákazníků) sníží na polovinu, pak náklady na odběr = 40 000 000 + 20 * 500 000 = 50 000 000 Kč Náklady na m3 = 50 000 000 / 500 000 = 100 Kč/m3 Pokud by měla stejné podmínky (náklady) i druhá firma, cena vody by díky konkurenci naopak vzrostla (minimálně) na 100 Kč/m3. Lepší by tedy bylo, aby zde působila jen jedna firma a ta dodávala všem zákazníkům (minimálně) za 60 Kč/m3.

Příklad - Graf Kč/m3 Q (m3) AC VC 100 60 FC 500 000 1 000 000

Optimální rozsah produkce monopolní firmy Platí, že maximálního zisku dosahuje při objemu produkce, kdy MC = MR monopol dosahuje monopolního zisku může ho dosahovat i dlouhodobě (narozdíl od dokonalé konkurence), protože existují překážky vstupu do odvětví a ty stěžují potenciální konkurenci

Optimální rozsah produkce monopolní firmy (maximalizace zisku) V NK již není křivka AR (P) horizontální, ale má klesající průběh. Křivka MR klesá dvakrát rychleji než křivka AR. To vše má (oproti DK)významný dopad na určení optimálního rozsahu produkce. …ale podle průměrných veličin (AR a AC) poznáme jaká je jeho průměrná výše. Zisk na jednotku produkce při určitém objemu produkce Z/Q = AR - AC. Jeho vynásobením daným objemem produkce Q získáme celkový zisk). Tento bod vyjadřuje rovnováhu na trhu (D=S). Odpovídá mu produkce QA za cenu PA Pokud by monopolní firma chtěla vyrábět objem QA, znamenalo by to, že mezní náklad každé prodané jednotky od produkce vyšší než QM bude vyšší než mezní příjem z této jednotky, což bude snižovat předchozí zisk dosahovaný při QM MC = S AC P i Q i Podle (vývoje) přírůstkových veličin (MR a MC) poznáme, při jakém objemu produkce je zisk nejvyšší (když se MR = MC)… PM ARM Monopolní firma však maximalizuje zisk v bodě M, kde MR = MC. Odpovídá tomu nižší produkce QM za vyšší cenu PM Zisk Celkové příjmy TRM = ARM * QM Pamatujme si… A PA Celkové náklady TCM = ACM * QM ACM Podle (vývoje) přírůstkových veličin (MR a MC) poznáme, při jakém objemu produkce je zisk nejvyšší (když se MR = MC), ale podle průměrných veličin (AR a AC) poznáme jaká je jeho výše (Zisk na jednotku produkce při určitém objemu produkce = AR - AC. Jeho vynásobením daným objemem produkce Q získáme celkový zisk). D = AR M Q M Q A MR 9

Optimální rozsah produkce monopolní firmy Q TC Rozdíl TR – TC (tedy zisk) je zde maximální Optimální rozsah produkce monopolní firmy TR Bod zvratu Bod zvratu Optimalizace rozsahu výroby z pohledu celkových veličin Ziskový rozsah výroby (TR > TC) Optimalizace rozsahu výroby z pohledu jednotkových veličin Ziskový rozsah výroby (AR > AC)

Mějme situaci, kdy křivka AC je při všech objemech produkce nad křivkou AR, avšak křivka AVC je při některých objemech produkce pod křivkou AR Optimální rozsah produkce monopolní firmy při minimalizaci ztráty v krátkém období MC AC P Q AVC Za uvedených podmínek se firmě vyplatí (alespoň krátkodobě) pokračovat ve výrobě množství QM, protože je při tomto objemu produkce cena PM nad úrovní AVC a firma tak uhradí alespoň část fixních nákladů a minimalizuje ztrátu Celkové náklady Ztráta (neuhrazená část FN) P M AFC Uhrazená část FN Celkové příjmy (tržby) Uhrazené VN D = AR M AVC Q M MR

Optimální rozsah produkce monopolní firmy při poklesu poptávky MC = S AC P i Q i ARM PM Zisk = ACM A PA M D = AR Q M Q A MR

Rozhodování o uzavření monopolní firmy při poklesu ceny (poptávky) v krátkém období Podrobnější vysvětlení MR D = AR AC MC P Q AVC P M Zisk Celkový příjem (tržby) Uhrazené FN AFC (AFC = AC – AVC) Uhrazené VN AVC Q M

Podrobnější vysvětlení Rozhodování o uzavření monopolní firmy při poklesu ceny (poptávky) v krátkém období Podrobnější vysvětlení MR D = AR AC MC P Q AVC P M Uhrazené FN Uhrazené VN Q M

Podrobnější vysvětlení Rozhodování o uzavření monopolní firmy při poklesu ceny (poptávky) v krátkém období Podrobnější vysvětlení MR D = AR AC MC P Q AVC Ztráta (neuhrazená část FN) P M Uhrazené FN Uhrazené VN Q M

Podrobnější vysvětlení Rozhodování o uzavření monopolní firmy při poklesu ceny (poptávky) v krátkém období Podrobnější vysvětlení AC MC P Q MR D = AR Ztráta (neuhrazené FN) AVC P M Uhrazené VN Q M

Podrobnější vysvětlení Rozhodování o uzavření monopolní firmy při poklesu ceny (poptávky) v krátkém období Podrobnější vysvětlení AC MC Neuhrazené FN P Q AFC (AFC = AC – AVC) AVC MR D = AR Neuhrazené VN P M Uhrazené VN AVC Q M

Nabídka monopolu Křivka nabídky monopolu není totožná s křivkou MC. Monopol stanovuje cenu vyšší než MC. Křivka MC tedy nevyjadřuje vztah mezi nabízeným množstvím a cenou Cena je oproti DK vyšší než MR i než MC Rozdíl mezi cenou a MC je ovlivněn cenovou elasticitou poptávky. Čím elastičtější je poptávka, tím je také menší rozdíl ceny a MC a tím také dosahuje monopol menšího monopolního zisku.

Cenová diskriminace Situace, kdy firma stejný výrobek prodává spotřebitelům za různou cenu, aniž by k tomu vedly nákladové důvody Cílem cenové diskriminace je získání přebytku spotřebitele monopolní firmou Diskriminace 1. stupně firma se snaží zjistit, jakou maximální cenu by byl spotřebitel ochoten zaplatit za daný produkt a za tuto cenu mu produkt prodává. Dochází tím k odčerpání celého spotřebitelského přebytku (Smluvní ceny) Diskriminace 2. stupně stanovení různých cen za různá kumulovaná množství daného statku. Statky jsou prodávány po blocích s postupně se snižující cenou. spotřebiteli je vždy odebrána část jeho přebytku (který by normálně byl mezi jednotnou cenou a odpovídající částí nabídky) Diskriminace 3. stupně firma si rozdělí spotřebitele do různých segmentů, které se liší pružností své poptávky po daném produktu ti, kteří mají méně pružnou poptávku, u těch může zvyšovat cenu x u spotřebitelů s pružnější poptávkou zdražovat nemůže např. různé ceny pro cizince, diskriminace v čase (např. zahájení prodeje iPhone za vyšší ceny a následné zlevnění)

Alokační a výrobní efektivnost monopolu Alokační neefektivnost monopolu se dá vyjádřit tím, že není vyráběn takový výstup, jaký si spotřebitelé přejí, ale je vyráběn menší výstup a za vyšší cenu než v DK (vznikají náklady mrtvé váhy – DWL) Výrobní neefektivnost spočívá v tom, že monopol oproti DK nevyrábí s minimálními AC (a to ani v dlouhém období)

Rozdíly v optimalizaci produkce v nedokonalé (monopol) a dokonalé konkurenci MC = S AC P i Q i Čím je monopolní trh blíže k DK, tím jsou křivky MR a AR plošší až postupně splývají v jednu křivku. Vlivem dokonalé konkurence je také průsečík křivek MC a MR v minimu křivky AC. P M Zisk A = P A = D = AR M Q M = Q A MR

Regulace monopolu Je realizována zpravidla jako cenová regulace, neboli stanovení maximální ceny monopolu státem. Projevuje se snahou státu stanovit cenu co nejblíže úrovni mezních nákladů a tím přiblížení se situace na trhu DK. Problém ovšem může být, jak stát určí maximální cenu. Může docházet k přílišnému omezení přirozeného monopolu a tím případně k ohrožení celého odvětví Další možností je zavedení daní, snižujících zisk monopolu. Mohou se však odrazit v cenách a tím mají dopad na zákazníky. Monopol je možné převést pod státní vlastnictví Zákaz určitých činností a další legislativní opatření

Cenová regulace monopolní firmy MC = S P Q AC Při jakékoliv ceně nižší než PR by již byla monopolní firma ve ztrátě. Reálně lze tedy dosáhnout snížení ceny skrz regulaci v rozsahu PM – PR. PM PR PA A M D = AR QA QM QR MR

Nedokonalá konkurence (NK) Oligopol – jedna firma není schopna uspokojit poptávku, musí jich být více; typický pro leteckou dopravu, automobilový průmysl Monopolní konkurence – mnoho firem, které společně uspokojují poptávku, individuálně mají malý vliv na trh, ale je diferenciovaný produkt Producenti jsou tvůrci ceny a neakceptují cenu tržní

Minimum AC je nejnižší úroveň, kam může dlouhodobě spadnout cena, aby ještě nebyla firma ve ztrátě. To samozřejmě neznamená, že firmy budou chtít za tuto cenu prodávat, ale až sem mohou klesnout s cenou v boji o zákazníky. Čím silnější je konkurence na trhu, tím více jsou firmy k této ceně tlačeny. Z hlediska nákladů je tedy pro firmu výhodné, aby vyráběla objem produkce, který je blízký minimu AC, ať už je cena jakákoliv. I v praxi tato situace skutečně často nastává, nebo se o ni firmy snaží. Prostředí vyvolávající vznik monopolní konkurence, oligopolu a monopolu Obecně platí, že čím nižší objem produkce musí firma vyrábět, aby bylo dosaženo minima AC, tím více se situace na trhu bude blížit dokonalé konkurenci (a naopak). P Q MCO MCM Ujasněme si, že křivka AC a její tvar je významně ovlivněn technologiemi, které firma využívá. Můžeme tedy říci, že současná úroveň technologického rozvoje určuje, při jakém objemu bude dosahováno minima AC a kde toto minimum bude. S rozvojem technologií může docházet ke zlevňování výroby, tedy k tomu, že firmy mohou dosahovat minima AC již při nižších objemech produkce a tím se na trhu vytváří prostor pro další konkurenci. Jako příklad z praxe uveďme postupné zlevňování mobilních komunikačních technologií nebo technologií solárních elektráren, které vytváří prostor pro další konkurenční firmy na původně monopolním nebo oligopolním trhu. MCMK ACOligopolu ACMonopolu ACMonopolní konkurence Pmin D QMK QM Qodvětví QO Objem poptávané produkce, kterou mohou uspokojit další firmy v odvětví

Oligopol

Charakteristika oligopolu malý počet firem vyráběný produkt může být homogenní (čistý oligopol) nebo heterogenní (diferencovaný oligopol) vysoký stupeň vzájemné rozhodovací závislosti existují významné bariéry vstupu do odvětví a výstupu z něj (ale nejsou nepřekonatelné) bariéry vstupu: úspory z rozsahu (nová firma těžko dosahuje stejných AC jako stávající firmy), limitní ceny (firmy stanoví nižší ceny, aby odradily od vstupu do odvětví), právní restrikce, náklady na diferenciaci produktu atd. oligopolní firma je tvůrce ceny („price maker“) Připomeňme si, že existence oligopolu je závislá na vztahu mezi velikostí trhu a optimální velikostí firmy (při které realizuje úspory z rozsahu, neboli dosahuje co nejnižších AC)

Modely oligopolu Koluzivní (s tajnou dohodou) Kartel – snaha o maximalizaci zisku celého odvětví, nejen jedné firmy; většinou nestabilní – odstředivé tendence a snaha o porušení dohody a zvýšení tržního podílu a zisku jedné firmy Oligopol s dominantní firmou (a konkurenčním lemem) – konkurenční lem přebírá od dominantní firmy cenu a podle ní stanovuje svou produkci Nekoluzivní (bez tajné dohody) Cournotův model duopolu (reakční křivky) – firma odvozuje své nabízené množství od množství nabízeného druhou firmou a obráceně, přičemž Qtržní = q1 + q2 Model oligopolu se zalomenou křivkou poptávky Modely založené na teorii her

Oligopol s dominantní firmou V odvětví je jedna silná (dominantní) firma, jež stanovuje cenu a ostatní menší firmy (konkurenční lem) tuto cenu přebírají – chovají se tedy jako firmy v DK Firmy konkurenčního lemu přebírají cenu a maximalizují zisk za předpokladu rovnosti přejímané ceny a MC každé z nich: P = MCi (qi) Součtem křivek MC každé firmy získáme křivku nabídky konkurenčního lemu…

Oligopol s dominantní firmou Dominantní firma určuje velikost svého výstupu jako rozdíl mezi tržní poptávkou (dána křivkou DT) a nabídkou firem konkurenčního lemu. SKO = ΣMC Q P Při ceně P1 pokrývá celou poptávku konkurenční lem a dominantní firma má výstup nulový. MC P1 Při ceně P2 pokrývá část poptávky konkurenční lem a dominantní firma pokryje zbytek poptávky. P2 Při ceně P3 pokrývá celou poptávku dominantní firma. PD Svůj optimální výstup odvozuje dominantní firma od zlatého pravidla maximalizace zisku a stanoví objem produkce QD za cenu PD. DD P3 DT MR Při této ceně pokryje konkurenční lem svou produkcí zbytek poptávky QKO QD QT

Cournotův model duopolu Předpokládá dvě firmy v odvětví, přičemž každá firma rozhoduje o velikosti svého výstupu za předpokladu, že výstup druhé firmy je konstantní. První firma nejprve předpokládá, že výstup druhé firmy je nulový a považuje se za monopol a tudíž určí optimální objem podle pravidla MC = MR. Druhá firma sníží o výstup první firmy (který považuje za fixní) poptávku odvětví a z nové křivky poptávky odvozuje svůj optimální výstup. Svou produkcí však změní výstup celého odvětví a její výstup považuje opět první firma za fixní. Podle toho tedy upraví svůj původní výstup. Tyto reakce na výstup jednotlivých firem se opakují, až si firmy rozdělí rovnoměrně celkový optimální výstup.

Model se zalomenou křivkou poptávky D1: pokud firma zvýší cenu, ostatní firmy ji nebudou následovat. Poptávka bude více elastická a zvýšení ceny přinese menší přínos. D2 Q P MC2 MC1 P* D1 MR1 D2: pokud firma sníží cenu, ostatní firmy ji budou následovat. Poptávka bude méně elastická a pokles ceny bude mít menší přínos. D Q* MR2 Pokud firma zvyšuje cenu, pohybuje se po D1, pokud cenu snižuje, pohybuje se po D2 Rovnovážné množství bude Q*, protože jakékoli jiné znamená nerovnováhu. Rovnovážná cena bude P*, což odpovídá rovnovážnému množství Model vysvětluje rigiditu cen na oligopolních trzích (ta se nemusí změnit, změní-li se náklady), nevysvětluje ovšem formování ceny

Modely založené na teorii her Teorie her se používá pro modely oligopolu. Ukazuje, že daná firma se bude chovat tak, aby pro sebe dosáhla co nejlepších výsledků bez ohledu na to, jak se bude chovat druhá firma. Firma bude pro sebe optimalizovat strategii tak, aby dosáhla co nejlepších výsledků ať se konkurenční firma bude chovat jakkoliv.

Nashova rovnováha Nashova rovnováha = výsledek takových strategických rozhodnutí firem, která vedou ke stabilnímu řešení – takové, které je nenutí měnit své chování Nashova rovnováha nastává, jestliže: máme dvojici strategií a a b, přičemž a je nejlepší strategií firmy A při současném uplatnění strategie b firmou B, a strategie b je nejlepší strategií firmy B při současném uplatnění strategie a firmou A. V Nashově rovnováze má vzájemná informovanost firem nulový význam Nashova rovnováha nemusí vždy znamenat řešení, které je nejlepší pro jednotlivé hráče – viz. „vězňovo dilema“ vězňovo dilema – nekooperativní hra – 2 podezřelí, strategie přiznat se/nepřiznat se nabídka: „když se přiznáš, dostaneš rok, zatímco tvůj komplic, který se nepřiznal dostane 5 let“

Vězňovo dilema Vězeň B Nepřiznat se Přiznat se A 2 ; 2 5 ; 1 1 ; 5 3 ; 3 Oba podezřelí na nabídku reagují racionálně, čili se přiznají – nemohli uzavřít dohodu o strategii – oba jdou na 2 roky do vězení Strategie přiznat se/přiznat se představuje Nashovu rovnováhu – není však Pareto efektivní Pokud by se oba mohli dohodnout na strategii, volili by nepřiznat se/nepřiznat se, čímž by si oba mohli polepšit – toto řešení by bylo Pareto efektivní

Vězňovo dilema – aplikace na strategii 2 firem Firma B P=10 P=15 A 10 ; 8 18 ; 3 5 ; 17 15 ; 12 Firma A preferuje prodej své produkce za P=10 při současném prodeji firmou B za P=15. Zisk firmy A je pak 18 a firmy B 3 Firma B preferuje prodej své produkce za P=10 při současném prodeji firmou A za P=15. Zisk firmy A je pak 5 a firmy B 17 Obě firmy mají zájem prodávat svou produkci za 10, což představuje Nashovu rovnováhu, ale nejde o Pareto efektivní řešení Pokud by se mohly firmy dohodnout, prodávaly by obě svou produkci za 15 což by oběma přineslo vyšší zisky

Monopolistická konkurence

Charakteristika monopolistické konkurence obsahuje rysy monopolu i DK. velký počet výrobců, předpokládajících, že jejich chování neovlivní chování ostatních firem produkce je diferencovaná a firma může částečně ovlivnit cenu, ale výrobky jsou blízké substituty a tudíž je křivka poptávky velmi elastická existují bariéry vstupu do odvětví, ale minimální např.: maloobchod, pohostinství, ubytovací služby,…

Optimální rozsah produkce monopolně konkurenční firmy Zisk monopolně konkurenční firmy je oproti monopolní firmě menší. Důvodem je také fakt, že je v odvětví více firem, které si konkurují a křivka poptávky je elastičtější (zákazníci mohou nakoupit i jinde a reagují citlivě na změny ceny) MC = S P i Q i AC A P MK P A Zisk MK D = AR MR Q MK Q A

Maximalizace zisku monopolistické firmy (např. tisíce) Maximalizace zisku monopolistické firmy TC VC TR FC QBZ1 Q* QBZ2 Q Zisk Kč (jednotky) MC AC P AVC Zisk AR QBZ1 Q* QBZ2 Q MR

Minimalizace ztráty monopolistické firmy vzniklé zvýšením fixních nákladů (např. tisíce) TC VC TR Zisk FC QBZ1 QBZ2 Q Q* Kč (jednotky) MC AC AVC P Ztráta Zisk AR QBZ1 Q* QBZ2 Q MR

Minimalizace ztráty monopolistické firmy vzniklé snížením ceny (poptávky) (např. tisíce) TC VC TR Zisk FC QBZ1 QBZ2 Q Q* Kč (jednotky) MC AC AVC AR P Zisk Ztráta QBZ1 Q* MR QBZ2 Q

Ukončení činnosti monopolistické firmy (např. tisíce) TC VC TR Zisk FC QBZ1 Q* QBZ2 Q Kč (jednotky) MC AC AVC AFC při Q* Ztráta P Zisk AR Cena při Q* (uhrazená část AVC) AVC při Q* QBZ1 Q* QBZ2 Q MR

Volba výstupu v LR v LR tendence k nulovému ekonomickému zisku ziskové odvětví přiláká nové firmy – vstup nových firem způsobí pokles individuální poptávky (sníží se tržní podíl každé z firem) ztrátové odvětví způsobí odliv firem z odvětví – vzrůst individuální poptávky (zvýši se tržní podíl „přeživších“ firem) dlouhodobá rovnováha: LAC = AR = P

Volba produkce firmy v LR LAC Kč Q LMC SAC P*SR AR1 = d1 P*LR AR2 = d2 MR1 Q*LR Q*SR MR2 ziskové odvětví způsobí příliv firem do odvětví → pokles individuální poptávky bod dlouhodobé rovnováhy: LAC = AR = P → každá firma v odvětví realizuje nulový ekonomický zisk

Bod(y) zvratu v podmínkách NK MC = S P Q AC Body zvratu (AR = AC) P MK MK D = AR MR Q MK Rozsah produkce, ve kterém podnik realizuje ztrátu Rozsah produkce, ve kterém podnik realizuje zisk

Dodatek

Optimální rozsah produkce monopolní firmy MC AC P i Q i N Na optimální rozsah produkce firmy by měla vliv také různá výše AC (resp. tvaru a umístění křivky AC) vzhledem k bodu optima monopolu Ztráta P M V bodě N by monopolní firma minimalizovala ztrátu dosažením nulového zisku Zisk Zisk P 1 E D = AR M Q M Q 1 MR

Alternativní cíle firmy a optimální rozsah produkce Dosažení různých cílů podniku odpovídají různé úrovně optimální produkce: Společensky optimální rozsah produkce (QS) – odpovídá bodu, kde D = S Produkce pro maximalizaci tržeb (QTR) – odpovídá bodu, kde MR = 0 a TR jsou maximální Produkce pro minimalizaci nákladů (QN) – odpovídá bodu, kde AC jsou minimální Produkce pro maximalizaci zisku (QZ) – odpovídá bodu, kde MR = MC

Optimální rozsah produkce NK firmy podle různých cílů Tento bod vyjadřuje Maximum tržeb. Odpovídá mu produkce QTR Tento bod vyjadřuje rovnováhu na trhu (D=S). Odpovídá mu produkce QS TR P i Q i MC AC Zisk při QZ Zisk při QN Zisk při Q1 D = AR Zisk při QTR Tento bod vyjadřuje minimum AC. Odpovídá mu produkce QN Tento bod vyjadřuje rovnost MC a MR. Odpovídá mu produkce QZ QTR QZ QN QS MR

Chamberlinův model monopolistické konkurence PŘEDPOKLADY MODELU: Velký počet firem vyrábějících diferencovaný (ale podobný) produkt Rozhodovací nezávislost firem Nákladové a poptávkové křivky všech firem v daném odvětví jsou totožné (velmi silný předpoklad)

Chamberlinův model základem jsou dva typy individuálních poptávkových křivek: CZK/Q Q P1 P* d D Q1 Q2 Q* d – zahrnuje předpoklad, že ostatní firmy nebudou následovat změnu ceny provedenou sledovanou firmou – proto „d“ hodně elastická D – zahrnuje předpoklad, že změní-li firma cenu, ostatní firmy ji budou následovat – D méně elastická

při odvození Q* ovšem firma vychází z očekávané křivky poptávky Chamberlinův model CZK/Q P1 P* d D Q1 Q2 Q* Q křivka „d“ je očekávanou křivkou poptávky po produkci firmy – každá firma se domnívá, že její cenovou změnu nebudou jiné firmy následovat - „d“ je iluzorní křivkou poptávky křivka „D“ je skutečnou poptávkovou křivkou – ve skutečnosti firmy následují cenové změny ostatních firem při odvození Q* ovšem firma vychází z očekávané křivky poptávky

Chamberlinův model – formování rovnováhy CZK/Q Q MC P1 d1 P* MR2 d2 MR1 QD1 Q* Qd1 firma rozhoduje o výstupu na základě průsečíku MC a MR1 – vyrábí výstup Qd1 (který očekává, že také prodá) za cenu P1 skutečná poptávka je ovšem jiná – za cenu P1 prodá pouze výstup QD1 (skutečný realizovatelný výstup) firma snižuje svou očekávanou poptávku z d1 na d2 … … až dokud se očekávaný (Qd) a realizovatelný (QD) výstup nevyrovnají.

Chamberlinův model – rovnováha v dlouhém období CZK/Q LMC LAC P* d = AR Q* Q MR v LR platí podmínka nulového ekonomického zisku: LAC = AR křivka skutečné poptávky (D) protíná křivku očekávané poptávky (d) v bodě jejího dotyku s LAC

 Tři vězni v cele se baví o tom, za co jsou zavřeni. První říká: "O mé zboží byl takový zájem, že jsem mohl stanovit ceny vysoko nad výrobní náklady, zavřeli mě ale za zneužívání monopolního postavení." Druhý mu odpoví: "To byla příležitost, stanovil jsem ceny pod náklady, abych získal zákazníky. Zavřeli mě ale za dumpingové ceny." Třetí se otočí a povídá: "My ostatní jsme nechtěli dopadnout jako vy, tak jsme drželi všichni stejné ceny. Obvinili nás z kartelu."