Michala Moudrá, Marek Balkó

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obsah prezentace Kdo jsme Co je hipoterapie Náš cíl
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
VY_32_INOVACE_TMM24560BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám   Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/   Název projektu:
Strukturované učení PROJEKT EU
REHABILITACE V DENNÍ PRAXI – INDIKACE, JAKÝ EFEKT LZE OČEKÁVAT
Respirační handling u novorozenců, kojenců a batolat
Další nebezpečné úrazy
Následná a akutní rehabilitace po CMP
a jeho využití u klientů po CMP
Manipulace, fyzioterapie (rehabilitace), regenerace
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
POTŘEBNÉ ZMĚNY V PÉČI O ZDRAVÍ MLADÝCH FOTBALISTŮ.
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
Manipulace, fyzioterapie (rehabilitace), regenerace
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
VY_32_INOVACE_TMM24460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Komunikace mezi generacemi
Možnosti léčebné tělesné výchovy u pacientů s dědičnou neuropatií
VY_32_INOVACE_TMM24160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Dětský rehabilitační stacionář
HEŘMÁNEK DĚTEM Občanské sdružení HEŘMÁNEK DĚTEM funguje při Dětském denním rehabilitačním stacionáři (DDRS) v Hradci Králové Sdružuje děti, rodiče, zaměstnance.
POHYBLIVOST MICHAL LEHNERT.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Rekondiční pobyt osob po cévní mozkové příhodě Skokovy 2.9. –
Logopedická třída MOTÝLCI
Cesta k udržení mobility a soběstačnosti seniorů
DMO Olga Bürgerová.
Organizace zdravotnické služby v armádě
Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže – Košumberk
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Biologická léčba v dětské psychiatrii
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Možnosti domácí léčby některých forem strabismu
Znamená zvedání a přenášení věcí pomocí vašich rukou nebo fyzické námahy Je třeba se naučit správnému zvedání a přenášení věcí jako prevence úrazů a zranění.
Koordinovaná rehabilitace z pohledu fyzioterapeuta Klinika rehabilitačního lékařství VFN a 1. LF UK, Praha Vendula Matolínová
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Jan Vacek. Program cerebrovaskulárních center  Věstník MZ …………………………………………………………… …………………………………………………………… …………………………………………………………… ……………………………………………………………
Mgr. Eliška Geržová FN Motol. ONEMOCNĚNÍ CHARCOT – MARIE – TOOTH řazeno mezi dědičné neuropatie postižení nervového systému - nejčastěji periferní části.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
Možnosti a přínosy rehabilitace u pacientů s roztroušenou sklerózou Prim. MUDr. Martina Kövári Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství 2. LF UK.
Adéla Kupčíková Barbora Fialová.  Zdravotní centrum pro seniory ve Førde (Rehabilitační oddělení)  Dům s denní péčí pro klienty s demencí  Domácí péči.
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
DMO dětská mozková obrna
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Ondřej Niedoba, Danuta Endrychová
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
DMO (dětská mozková obrna)
Bolestivé stavy pohybového aparátu
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Budoucnost domácí péče
Specifika a požadavky těchto skupin
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Michala Moudrá, Marek Balkó Fyzioterapie

Co je to fyzioterapie Fyzioterapie (rehabilitace) se zabývá léčbou pohyblivých částí těla. Klouby, svaly, vazy se mohou přetěžovat při neustále se opakujícím  pohybu pouze jedním směrem, ať už je to zapříčiněno jednostranným zatěžováním hlavy, trupu a končetin při práci nebo stavem po úraze nebo po jakémkoliv onemocnění i po psychickém a pracovním vypětí každého z nás v našem běžném   životě.

Fyzioterapie (rehabilitace) používá různé techniky, které umožňují zlepšit pohybovou funkci svalů a kloubů do maximálně možného rozsahu pohybu. Je schopná zlepšit a urychlit léčebný proces pohybového aparátu a snížit až zcela odstranit bolesti a ztuhlost svalů a kloubů. Např. speciální cvičení zvyšuje pohyblivost jednotlivých kloubů a posiluje svaly. To pak pomáhá zlepšit správné držení těla a následně umožní aktivity, jako jsou procházky, a částečně zlepšit i pohyblivost u lidí s artritidou a osteoporozou či zcela odstranit pohybové problémy, které vznikly po zlomenině.

Úloha fyzioterapeutů…   Fyzioterapeuti hrají velmi důležitou úlohu v léčebné rehabilitaci, ať už v rámci terapie, reedukace či prevence. Např.:  jsou schopni pomoci lidem po mozkové mrtvici naučit se buď částečně či zcela znovu se pohybovat, učí je postarat se sami o sebe tzn. soběstačnosti. Využívají speciální typy cvičení jako je Kabatova technika, Bobathova technika, Vojtova technika a další jiná cvičení, aby dosáhli co nejlepší kvality daného pohybu.

Vzdělání fyzioterapeutů…    Fyzioterapeuti u nás mají v současné době vzdělání, které trvá nejméně 3 roky a je buď typu vyššího středního vzdělání nebo  vysokoškolského (5 let).  Svoji kvalifikaci si zvyšují atestační zkouškou po 5 leté praxi v oboru. Jsou odborně vzděláni nejen ve všech lékařských oborech jako je interna, ortopedie, chirurgie, neurologie a dalších, ale hlavně v anatomii a fyziologii celého těla.

Léčba - rehabilitace Fyzioterapeut nejprve provede vyšetření vašeho pohybového aparátu (vaší kondice) a stanoví diagnózu v závislosti na tomto vyšetření. Po té vám vysvětlí pravděpodobnou příčinu, původ vašich obtíží.  Stanoví rehabilitační plán, jehož součástí je také zhodnocení vašeho životního stylu, trávení volného času a váš celkový zdravotní stav. Dále budete instruováni, jak byste si mohli pomoci cvičením i v domácím prostředí, aby vaše uzdravování mohlo probíhat rychleji a déle se také udrželo. Současně budete docházet na jednotlivé terapie. Počet terapií stanoví lékař.

Cíle fyzioterapie… pomoci urychlit léčebný proces uzdravení po onemocnění nebo poranění zlepšit stabilitu při chůzi a tím odstranit váš strach z pádů pomůže zlepšit oslabenou sílu svalů, která vznikla po CMP a dalších neurologických onemocněních zlepšit až odstranit dechové obtíže zmenšit až odstranit bolesti ramen, krku, kyčlí , zad a dalších kloubů a   obnovit jejich pohyblivost může poradit jak vést sportovní trénink a jak předcházet  zbytečným úrazům a přetěžování organizmu může poradit jak si vylepšit držení těla v sedu, stoji, lehu a dalších denních aktivitách tak, aby se organizmus příliš nepřetěžoval může poradit vhodnou obuv a instruovat, jak zvedat a nosit lehké i těžké předměty atd.

Techniky cvičební programy – které zvětší pohyblivost a sílu svalovou speciální metodiky - používají pouze fyzioterapeuti (rehabilitace), kteří jsou v nich vyškoleni (Vojta, Bobath,Kabat, McKenzie,Mojžíšová, Spirální dynamika, Škola zad atd.) mobilizace a měkké techniky – aby odstranili bolest a napětí svalů elektroléčbu – např. ultrazvuk, který urychlí proces hojení akupresuru – používají pouze fyzioterapeuti speciálně vyškoleni v této metodě vodoléčbu – různé koupele, cvičení ve vodě masáže

Metodika Bobathových Základem Bobath konceptu je neurovývojová terapie manželů Berty a Karla Bobathových. Základním znakem Bobath konceptu je práce v týmu. Ve středu vždy stojí dítě a jeho rodina, podstatná je týmová spolupráce více odborníků při rozvoji hybnosti dětí s centrální poruchou -- hlavně se syndromem DMO. Bobath koncept je ve světě nejčastěji používaným postupem při léčbě DMO.

Podle Lechty (2005), je koncept zaměřen nejen na pohybovou stránku dítěte, ale ovlivňuje také oblast psychickou, sociální, komunikační. Jde o výjimečnou metodiku, základní pilíř spolupráce fyzioterapeuta a logopeda. Klíčovou úlohou Bobath konceptu je využívání útlumových poloh. Ty slouží k tlumení nežádoucích tonických reflexů a umožňují tak facilitaci požadovaných pohybových vzorců dle vývojové řady hybnosti. Volíme pro dané dítě individuální, nejvíce uvolňující polohu. Terapeut při své práci využívá četných pomůcek- velký míč, válec, dysbalanční plochy, lavičky, atd.

Metodika reflexní lokomoce dle Vojty Zakladatel Václav Vojta, jedná se o rozvoj stimulace hybnosti formou individuální fyzioterapie. Metodika umožňuje dle tzv. polohových reakcí diagnostikovat opožděný motorický vývoj dítěte a následně zapojit terapeutický aktivační systém reflexní lokomoce. Metoda je založena na tzv. reflexním plazení a otáčení. Na pacienta, který je uveden do přesně definované polohy, působíme definovaným tlakem na definované spoušťové body.

Kabatova technika Metodika náročná na spolupráci pacienta. Využívá tzv. pohybových diagonál, z kterých se skládá otáčení a plazení. Následuje vzpřimování a další prvky s využitím odporu proti žádanému pohybu. Vzhledem k potřebě spolupráce pacienta je u dětí využívána omezeně a ve vyšším věku. Metodika se dobře uplatňuje u obnovování hybnosti dospělých po CMP a po úrazech CNS (Lewit, 2005).

Další metody: Metoda Castillo-Morales - Metoda byla vyvinuta pro děti a dospělé pacienty se senzomotorickými poruchami v oblasti obličeje, úst a hrtanu. Je zvláště vhodná při terapii poruch sání, polykání, žvýkání a u poruch řeči. Myofunkční terapie - Metodika práce s projevy svalové a funkční nerovnováhy v orofaciální oblasti. Metodika na rozhraní logopedie a fyzioterapie. Víceméně určeno pro populaci s vývojovými obtížemi v artikulaci. Diferencuje drobnější odchylky v koordinaci svalových skupin mluvidel. Užívá k terapii jemné koordinační pomůcky (kroužky na ploše jazyka, atd.).

Působiště fyzioterapeutů Můžete je najít v různých zařízeních – v nemocnicích, zdravotnických centrech, u obvodních lékařů a lékařů specialistů, v centrech aktivního odpočinku, v domově důchodců, v průmyslových podnicích a někteří z nich navštěvují klienty i v domácím ošetření.      Většina z nich pracuje v nemocnicích a ostatní vlastní svoji soukromou praxi. Váš obvodní lékař či jakýkoliv specialista lékař vás může doporučit k fyzioterapeutovi.

Odkazy a literatura http://www.fyzioterapeut.com/fyzioterapie.php http://www.unify-cr.cz/koncepce/koncepce-oboru-fyzioterapie.html Pavlů, D. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I., Praha: Akademické nakladatelství CERM, 2003