Slovní úlohy řešené soustavou rovnic

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 4 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_028.
Města ČR – orientace na mapě
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Sčítání a odčítání úhlů
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
Elektronická učebnice - I
X. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Doplň do korálků násobky čísla 2
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_169
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Očísluj dopisy násobky čísla 2
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Zábavná matematika.
V. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
DĚLITELNOST Prvočísla Dělitel Násobek Znaky dělitelnosti Čísla složená.
Celá čísla Dělení.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Lineární rovnice – 1. část
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
Nejprve provedeme výpočet v závorce
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Transkript prezentace:

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic Řešené příklady 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem autora

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic Soustavy rovnic používáme k řešení slovních úloh v případech, kdy máme spočítat 2 údaje a známe 2 vztahy mezi nimi Některé úlohy jdou řešit i jednou rovnicí se složitějším zápisem zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.1 Určete čísla, jejichž součet je 23 a rozdíl 9. 1.číslo …x 2.číslo … y 16 7 x + y = 23 x – y = 9 2x = 32 /:2 x = 16 Zk. 16 + 7 = 23 16 – 7 = 9 16 + y = 23 /-16 y = 7 Hledaná čísla jsou 16 a 7 celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.1 Určete čísla, jejichž součet je 23 a rozdíl 9. 1.číslo …x 2.číslo … y 16 7 x + y = 23 x – y = 9 2x = 32 /:2 x = 16 Zk. 16 + 7 = 23 16 – 7 = 9 16 + y = 23 /-16 y = 7 Hledaná čísla jsou 16 a 7 zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.2 Michal zameškal za celý školní rok 56 hodin. V 1.pololetí o 6 hodin více než ve druhém pololetí. Kolik hodin zameškal Michal ve 2.pololetí? 1.pololetí …x 2.pololetí … y 31 25 x + y = 56 x = y + 6 x + y = 56 x – y = 6 2x = 62 /:2 Zk. 31 + 25 = 56 31 = 25 + 6 x = 31 31 + y = 56 /-31 y = 25 Ve 2.pololetí zameškal Michal 25 hodin. celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.2 Michal zameškal za celý školní rok 56 hodin. V 1.pololetí o 6 hodin více než ve druhém pololetí. Kolik hodin zameškal Michal ve 2.pololetí? 1.pololetí …x 2.pololetí … y 17 11 x + y = 56 x = y + 6 x + y = 56 x – y = 6 2x = 62 /:2 Zk. 31 + 25 = 56 31 = 25 + 6 x = 31 31 + y = 56 /-17 y = 25 Ve 2.pololetí zameškal Michal 25 hodin. zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.3 Ve třídě je celkem 23 žáků. Dnes, protože chybí 4 chlapci a 1 dívka, je chlapců a dívek stejně. Kolik je ve třídě chlapců a kolik dívek? chlapci …x dívky … y 13 10 x + y = 23 x – 4 = y – 1 /-y +4 x + y = 23 x – y = 3 Zk. 13 + 10 = 23 13 – 4 = 10 – 1 9 = 9 2x = 26 /:2 x = 13 13 + y = 23 /-13 y = 10 Ve třídě je 13 chlapců a 10 dívek. celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.3 Ve třídě je celkem 23 žáků. Dnes, protože chybí 4 chlapci a 1 dívka, je chlapců a dívek stejně. Kolik je ve třídě chlapců a kolik dívek? chlapci …x dívky … y 13 10 x + y = 23 x – 4 = y – 1 /-y +4 x + y = 23 x – y = 3 Zk. 13 + 10 = 23 13 – 4 = 10 – 1 9 = 9 2x = 26 /:2 x = 13 13 + y = 23 /-13 y = 10 Ve třídě je 13 chlapců a 10 dívek. zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.4 Určete čísla, jejichž součet je 72 a podíl 5 1.číslo …x 2.číslo … y 60 12 x + y = 72 y ≠0 x + 12 = 72 /-12 x + y = 72 x = 60 x y =5 /.y x + y = 72 Zk. 60 + 12 = 72 60 12 =5 x = 5y /-5y x + y = 72 x - 5y = 0 /.(-1) x + y = 72 Jsou to čísla 60 a 12. -x + 5y = 0 6y = 72 /:6 y = 12 celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.4 Určete čísla, jejichž součet je 72 a podíl 5 1.číslo …x 2.číslo … y 60 12 x + y = 72 y ≠0 x + 12 = 72 /-12 x + y = 72 x = 60 x y =5 /.y x + y = 72 Zk. 60 + 12 = 72 60 12 =5 x = 5y /-5y x + y = 72 x - 5y = 0 /.(-1) x + y = 72 Jsou to čísla 60 a 12. -x + 5y = 0 6y = 72 /:6 y = 12 zpět zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.5 Určete čísla, pro která platí: dvojnásobek jejich součtu je 34 a třetina jejich rozdílu je 3. 1.číslo …x 2.číslo … y 13 4 x - y = 9 13 - y = 9 /-13 2.(x + y) = 34 -y = -4 /:(-1) /.3 y = 4 2x + 2y = 34 Zk. 2.(13+4) = 2.17 = 34 x - y = 9 /.2 2x + 2y = 34 2x - 2y = 18 4x = 52 /:4 x = 13 Jsou to čísla 13 a 4. celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.5 Určete čísla, pro která platí: dvojnásobek jejich součtu je 34 a třetina jejich rozdílu je 3. 1.číslo …x 2.číslo … y 13 4 x - y = 9 13 - y = 9 /-13 2.(x + y) = 34 -y = -4 /:(-1) /.3 y = 4 2x + 2y = 34 Zk. 2.(13+4) = 2.17 = 34 x - y = 9 /.2 2x + 2y = 34 2x - 2y = 18 4x = 52 /:4 x = 13 Jsou to čísla 13 a 4. zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.6 Petr a Honza váží dohromady 90 kg. Petr říká, když já shodím 4 kg a ty 2 kg přibereš, budeme vážit stejně. Kolik kg chlapci váží? Petr… x Honza … y 48 42 x + y = 90 x – 4 = y + 2 /-y +4 x + y = 90 x – y = 6 Zk. 48 + 42 = 90 48 – 4 = 42 + 2 44 = 44 2x = 96 /:2 x = 48 48 + y = 90 /-48 y = 42 Petr váží 48 kg, Honza 42 kg. celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.6 Petr a Honza váží dohromady 90 kg? Petr říká, když já shodím 4 kg a ty 2 kg přibereš, budeme vážit stejně. Kolik kg chlapci váží? Petr… x Honza … y 48 42 x + y = 90 x – 4 = y + 2 /-y +4 x + y = 90 x – y = 6 Zk. 48 + 42 = 90 48 – 4 = 42 + 2 44 = 44 2x = 96 /:2 x = 48 48 + y = 90 /-48 y = 42 Petr váží 48 kg, Honza 42 kg. zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.7 Určete čísla, pro která platí, že trojnásobek většího čísla je roven pětinásobku menšího čísla a polovina jejich součtu se rovná jejich rozdílu zvětšenému o 4. větší číslo …x menší číslo … y 10 6 3x = 5y 3x = 30 /:3 3x = 5y x = 10 x+y 2 =x−y+4 /.2 Zk. 3 . 10 = 5 . 6 30 = 30 3x = 5y /-5y x + y = 2x – 2y + 8 /-2x +2y 10+6 2 =10−6+4 3x - 5y = 0 -x + 3y = 8 /.3 3x - 5y = 0 8 = 8 -3x + 9y = 24 Jsou to čísla 10 a 6. 4y = 24 /:4 celé řešení zpět y = 6

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.7 Určete čísla, pro která platí, že trojnásobek většího čísla je roven pětinásobku menšího čísla a polovina jejich součtu se rovná jejich rozdílu zvětšenému o 4 větší číslo …x menší číslo … y 10 6 3x = 5y 3x = 30 /:3 3x = 5y x = 10 x+y 2 =x−y+4 /.2 Zk. 3 . 10 = 5 . 6 30 = 30 3x = 5y /-5y x + y = 2x – 2y + 8 /-2x +2y 10+6 2 =10−6+4 3x - 5y = 0 -x + 3y = 8 /.3 3x - 5y = 0 8 = 8 -3x + 9y = 24 Jsou to čísla 10 a 6. 4y = 24 /:4 zpět y = 6

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.8 Určete čísla, pro která platí, že jejich součet je 30 a rozdíl jejich dvojnásobků je 40. 1.číslo …x 2.číslo … y 25 5 x + y = 30 25 + y = 30 /-25 x + y = 30 /.2 y = 5 2x−2y=40 2x + 2y = 60 Zk. 25 + 5 = 30 2.25−2.5=40 2x−2y=40 /-5y 4x = 100 x = 25 Jsou to čísla 25 a 5. celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.8 Určete čísla, pro která platí, že jejich součet je 30 a rozdíl jejich dvojnásobků je 40. 1.číslo …x 2.číslo … y 25 5 x + y = 30 25 + y = 30 /-25 x + y = 30 /.2 y = 5 2x−2y=40 2x + 2y = 60 Zk. 25 + 5 = 30 2.25−2.5=40 2x−2y=40 /-5y 4x = 100 x = 25 Jsou to čísla 25 a 5. zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.9 Dvojnásobek menšího čísla je o 10 větší než větší číslo. Třetina většího čísla je o 1 menší než polovina menšího čísla. Určete obě čísla. větší číslo …x menší číslo … y 18 14 -x + 2y = 10 -x + 2.14 = 10 /-28 2y = x + 10 /-x -x = -18 /.(-1) /.6 x = 18 Zk. 2.14 = 18 + 10 28 = 28 -x + 2y = 10 /.2 2x + 6 = 3y /-3y -6 -2x + 4y = 20 2x - 3y = -6 y = 14 7 = 7 Jsou to čísla 18 a 14. celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.9 Dvojnásobek menšího čísla je o 10 větší než větší číslo. Třetina většího čísla je o 1 menší než polovina menšího čísla. Určete obě čísla větší číslo …x menší číslo … y 18 14 -x + 2y = 10 -x + 2.14 = 10 /-28 2y = x + 10 /-x -x = -18 /.(-1) /.6 x = 18 Zk. 2.14 = 18 + 10 28 = 28 -x + 2y = 10 /.2 2x + 6 = 3y /-3y -6 -2x + 4y = 20 2x - 3y = -6 y = 14 7 = 7 Jsou to čísla 18 a 14. zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.10 Určete čísla, pro která platí: Dvojnásobek součtu je 48. Čtvrtina součtu se rovná třetině rozdílu. 1.číslo …x 2.číslo … y 21 3 -x + 7y = 0 -x + 7.3 = 0 /-21 2.(x + y) = 48 -x = -21 /.(-1) /.12 x = 21 Zk. 2.(21 + 3) = 48 2x + 2y = 48 3x + 3y = 4x – 4y /-4x +4y 2x + 2y = 48 -x + 7y = 0 /.2 6 = 6 2x + 2y = 48 -2x + 14y = 0 Jsou to čísla 21 a 3. 16y = 48 /:16 celé řešení zpět y = 3

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.10 Určete čísla, pro která platí: Dvojnásobek součtu je 48. Čtvrtina součtu se rovná třetině rozdílu. 1.číslo …x 2.číslo … y 21 3 -x + 7y = 0 -x + 7.3 = 0 /-21 2.(x + y) = 48 -x = -21 /.(-1) /.12 x = 21 Zk. 2.(21 + 3) = 48 2x + 2y = 48 3x + 3y = 4x – 4y /-4x +4y 2x + 2y = 48 -x + 7y = 0 /.2 6 = 6 2x + 2y = 48 -2x + 14y = 0 Jsou to čísla 21 a 3. 16y = 48 /:16 zpět y = 3

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.11 Jirka s Petrem byli v cukrárně. Jirka si koupil 6 lízátek a 4 čokoládové bonbóny a platil 36 Kč, Petr si koupil 5 lízátek a 3 čokoládové bonbóny a platil 29 Kč. Kolik Kč stálo lízátko a kolik Kč čokoládový bonbón? lízátko …x bonbón … y 4 3 6x + 4y = 36 /.3 5x + 3y = 29 /.(-4) 18x + 12y = 108 -20x - 12y = -116 Zk. 6.4 + 4.3 = 24 + 12 = 36 5.4 + 3.3 = 20 + 9 = 29 -2x = -8 /:(-2) x = 4 24 + 4y = 36 /-24 Lízátko stálo 4 Kč, bonbón 3 Kč. 4y = 12 /:4 y = 3 celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.11 Jirka s Petrem byli v cukrárně. Jirka si koupil 6 lízátek a 4 čokoládové bonbóny a platil 36 Kč, Petr si koupil 5 lízátek a 3 čokoládové bonbóny a platil 29 Kč. Kolik Kč stálo lízátko a kolik Kč čokoládový bonbón? lízátko …x bonbón … y 4 3 6x + 4y = 36 /.3 5x + 3y = 29 /.(-4) 18x + 12y = 108 -20x - 12y = -116 Zk. 6.4 + 4.3 = 24 + 12 = 36 5.4 + 3.3 = 20 + 9 = 29 -2x = -8 /:(-2) x = 4 24 + 4y = 36 /-24 Lízátko stálo 4 Kč, bonbón 3 Kč. 4y = 12 /:4 y = 3 zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.12 Michal s Davidem byli v papírnictví, kde byl výprodej samolepek hokejistů. Michal si koupil 6 malých samolepek, 10 velkých samolepek a platil 102 Kč. David si koupil 8 malých samolepek, 20 velkých samolepek a platil 186 Kč. Kolik Kč stála malá samolepka a kolik velká? malé samolepky …x velké samolepky … y 4,50 7,50 6x + 10y = 102 /.(-2) 8x + 20y = 186 -12x - 20y = -204 Zk. 6.4,5 + 10.7,5 = 27 + 75 = 102 8.4,5 + 20.7,5 = 36 + 150 = 186 8x + 20y = 186 -4x = -18 /:(-4) x = 4,5 Malá samolepka stála 4,50 Kč, velká 7,50 Kč. 27 + 10y = 102 /-27 10y = 75 /:10 celé řešení zpět y = 7,5

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.12 Michal s Davidem byli v papírnictví, kde byl výprodej samolepek hokejistů. Michal si koupil 6 malých samolepek, 10 velkých samolepek a platil 102 Kč. David si koupil 8 malých samolepek, 20 velkých samolepek a platil 186 Kč. Kolik Kč stála malá samolepka a kolik velká? malé samolepky …x velké samolepky … y 4,50 7,50 6x + 10y = 102 /.(-2) 8x + 20y = 186 -12x - 20y = -204 Zk. 6.4,5 + 10.7,5 = 27 + 75 = 102 8.4,5 + 20.7,5 = 36 + 150 = 186 8x + 20y = 186 -4x = -18 /:(-4) x = 4,5 Malá samolepka stála 4,50 Kč, velká 7,50 Kč. 27 + 10y = 102 /-27 10y = 75 /:10 zpět y = 7,5

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.13 Jirka má dohromady 20 kuliček. Michal tvrdí, že má třikrát více červených než Jirka a naopak polovinu modrých. Kolik má Jirka červených kuliček a kolik modrých, jestliže Michal má 25 kuliček? Jirka červené …x modré … y 6 14 x + y = 20 x + y = 20 y = 20 - 6 3x + y 2 = 25 /.2 y = 14 x + y = 20 /.(-1) Zk. 6 + 14 = 20 3.6 + 14 2 =18 + 7 = 25 6x + y = 50 -x - y = -20 6x + y = 50 Jirka má 6 červených kuliček a 14 modrých 5x = 30 /:5 x = 6 celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.13 Jirka má dohromady 20 kuliček. Michal tvrdí, že má třikrát více červených než Jirka a naopak polovinu modrých. Kolik má Jirka červených kuliček a kolik modrých, jestliže Michal má 25 kuliček? Jirka červené …x modré … y 6 14 x + y = 20 x + y = 20 y = 20 - 6 3x + y 2 = 25 /.2 y = 14 x + y = 20 /.(-1) Zk. 6 + 14 = 20 3.6 + 14 2 =18 + 7 = 25 6x + y = 50 -x - y = -20 6x + y = 50 Jirka má 6 červených kuliček a 14 modrých 5x = 30 /:5 x = 6 celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.14 Na parkovišti jsou zaparkována auta a autobusy. Kdyby přijelo ještě 5 aut, bude počet aut čtyřnásobkem počtu autobusů. Když naopak 10 aut odjede, bude jejich počet trojnásobkem počtu autobusů. Kolik je na parkovišti aut a kolik autobusů? auta …x autobusy … y 55 15 x - 4y = -5 x = -5 + 4.15 x + 5 = 4y /-4y -5 x = 55 x - 10 = 3y /-3y +10 Zk. 55 + 5 = 4.15 60 = 60 55 - 10 = 3.15 45 = 45 x - 4y = -5 /.(-1) x - 3y = 10 -x + 4y = 5 x - 3y = 10 y = 15 Aut bylo 55, autobusů 15. celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.14 Na parkovišti jsou zaparkována auta a autobusy. Kdyby přijelo ještě 5 aut, bude počet aut čtyřnásobkem počtu autobusů. Když naopak 10 aut odjede, bude jejich počet trojnásobkem počtu autobusů. Kolik je na parkovišti aut a kolik autobusů? auta …x autobusy … y 55 15 x - 4y = -5 x = -5 + 4.15 x + 5 = 4y /-4y -5 x = 55 x - 10 = 3y /-3y +10 Zk. 55 + 5 = 4.15 60 = 60 55 - 10 = 3.15 45 = 45 x - 4y = -5 /.(-1) x - 3y = 10 -x + 4y = 5 x - 3y = 10 y = 15 Aut bylo 55, autobusů 15. zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.15 Před třemi roky byl otec třikrát starší než syn. Za devět let bude jen dvakrát starší. Kolik je otci a synovi let? syn … x otec … y 15 39 3x - y = 6 3.15 - y = 6 /-45 3.(x - 3) = y - 3 - y = -39 /.(-1) y = 39 2.(x + 9) = y + 9 3x - 9 = y - 3 /-y +9 Zk. 3.(15 – 3) = 39 – 3 36 = 36 2.(15 + 9) = 39 + 9 48 = 48 2x + 18 = y + 9 /-y -18 3x - y = 6 2x - y = -9 /.(-1) 3x - y = 6 -2x + y = 9 Otci je 39 let, synovi 15 let. x = 15 celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.15 Před třemi roky byl otec třikrát starší než syn. Za devět let bude jen dvakrát starší. Kolik je otci a synovi let? syn … x otec … y 15 39 3x - y = 6 3.15 - y = 6 /-45 3.(x - 3) = y - 3 - y = -39 /.(-1) y = 39 2.(x + 9) = y + 9 3x - 9 = y - 3 /-y +9 Zk. 3.(15 – 3) = 39 – 3 36 = 36 2.(15 + 9) = 39 + 9 48 = 48 2x + 18 = y + 9 /-y -18 3x - y = 6 2x - y = -9 /.(-1) 3x - y = 6 -2x + y = 9 Otci je 39 let, synovi 15 let. x = 15 zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.16 Michal je o 9 let starší než jeho bratr Petr. Chlapci zjistili, že za 4 roky bude Petrův věk poloviční než Michalův. Kolik je oběma bratrům let? Michal …x Petr … y 14 5 x = y + 9 x = 5 + 9 x – y = 9 x = 14 x + 4 = 2.(y + 4) x - y = 9 Zk. 14 – 5 = 9 14 + 4 = 2.(5 + 4) 18 = 18 x + 4 = 2y + 8 /-2y -4 x - y = 9 x - 2y = 4 /.(-1) x - y = 9 -x + 2y =-4 Michalovi je 14 let, Petrovi 5 let y = 5 celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.16 Michal je o 9 let starší než jeho bratr Petr. Chlapci zjistili, že za 4 roky bude Petrův věk poloviční než Michalův. Kolik je oběma bratrům let? Michal …x Petr … y 14 5 x = y + 9 x = 5 + 9 x – y = 9 x = 14 x + 4 = 2.(y + 4) x - y = 9 Zk. 14 – 5 = 9 14 + 4 = 2.(5 + 4) 18 = 18 x + 4 = 2y + 8 /-2y -4 x - y = 9 x - 2y = 4 /.(-1) x - y = 9 -x + 2y =-4 Michalovi je 14 let, Petrovi 5 let y = 5 zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.17 Jana s Petrou byli v cukrárně na zmrzlině. Jana si koupila 2 kopečky vanilkové a 3 kopečky čokoládové a platila 41 Kč. Petra naopak 3 kopečky vanilkové a 2 kopečky čokoládové a platila 39 Kč. Kolik Kč stál kopeček vanilkové a kolik kopeček čokoládové? vanilková … x Kč/kop čokoládová … y Kč/kop 7 9 2x + 3y = 41 /.3 3x + 2y = 39 /.(-2) 6x + 9y = 123 Zk. 2.7 + 3.9 = 14 + 27 = 41 3.7 + 2.9 = 21 + 18 = 39 -6x - 4y = -78 5y = 45 /:5 y = 9 Vanilková stála 7 Kč, čokoládová 9 Kč. 2x + 3.9 = 41 /-27 2x = 14 /:2 celé řešení zpět x = 7

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.17 Jana s Petrou byli v cukrárně na zmrzlině. Jana si koupila 2 kopečky vanilkové a 3 kopečky čokoládové a platila 41 Kč. Petra naopak 3 kopečky vanilkové a 2 kopečky čokoládové a platila 39 Kč. Kolik Kč stál kopeček vanilkové a kolik kopeček čokoládové? vanilková … x Kč/kop čokoládová … y Kč/kop 7 9 2x + 3y = 41 /.3 3x + 2y = 39 /.(-2) 6x + 9y = 123 Zk. 2.7 + 3.9 = 14 + 27 = 41 3.7 + 2.9 = 21 + 18 = 39 -6x - 4y = -78 5y = 45 /:5 y = 9 Vanilková stála 7 Kč, čokoládová 9 Kč. 2x + 3.9 = 41 /-27 2x = 14 /:2 zpět x = 7

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.18 Petr říká klukům na fotbalovém tréninku: „ když dám letos ještě jeden gól, budu mít polovinu střelených gólů než loni“. Kolik gólů zatím Petr letos vstřelil, když dohromady s loňským rokem jich má 35? letos …x gólů loni … y gólů 11 24 11 + y = 35 /-11 y = 24 2.(x + 1) = y x + y = 35 Zk. 2.(11 + 1) = 24 2x + 2 = y /-y -2 x + y = 35 11 + 24 = 35 2x - y = -2 x + y = 35 3x = 33 /:3 Petr zatím letos vstřelil 11 gólů. x = 11 celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.18 Petr říká klukům na fotbalovém tréninku: „ když dám letos ještě jeden gól, budu mít polovinu střelených gólů než loni“. Kolik gólů zatím Petr letos vstřelil, když dohromady s loňským rokem jich má 35? letos …x gólů loni … y gólů 11 24 11 + y = 35 /-11 y = 24 2.(x + 1) = y x + y = 35 Zk. 2.(11 + 1) = 24 2x + 2 = y /-y -2 x + y = 35 11 + 24 = 35 2x - y = -2 x + y = 35 3x = 33 /:3 Petr zatím letos vstřelil 11 gólů. x = 11 zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.19 Pokud zvětšíme délku zahrady o 8 m a zároveň její šířku zmenšíme o 5 m, výměra zahrady se nezmění. Pokud však délku zmenšíme o 4 m a šířku zvětšíme o 6 m, zvětší se výměra o 96 m2. Jaké jsou rozměry zahrady? délka …x m šířka … y m 40 30 -5x + 8y = 40 -5.40 + 8y = 40 /+200 (x + 8).(y – 5) = xy 8y = 240 / :8 (x - 4).(y + 6) = xy + 96 y = 30 xy -5x + 8y - 40 = xy / +40 xy + 6x - 4y -24 = xy + 96 / +24 Zk. (40 + 8).(30 – 5) = 40.30 1200 = 1200 -5x +8y = 40 6x - 4y = 120 / .2 (40 - 4).(30 + 6) = 40.30 + 96 1296 = 1296 -5x + 8y = 40 12x - 8y = 240 Zahrada má rozměry 40 x 30 m. 7x = 280 /:7 celé řešení zpět x = 40

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.19 Pokud zvětšíme délku zahrady o 8 m a zároveň její šířku zmenšíme o 5 m, výměra zahrady se nezmění. Pokud však délku zmenšíme o 4 m a šířku zvětšíme o 6 m, zvětší se výměra o 96 m2. Jaké jsou rozměry zahrady? délka …x gólů šířka … y gólů 40 30 -5x + 8y = 40 -5.40 + 8y = 40 /+200 (x + 8).(y – 5) = xy 8y = 240 / :8 (x - 4).(y + 6) = xy + 96 y = 30 xy -5x + 8y - 40 = xy / +40 xy + 6x - 4y -24 = xy + 96 / +24 Zk. (40 + 8).(30 – 5) = 40.30 1200 = 1200 -5x +8y = 40 6x - 4y = 120 / .2 (40 - 4).(30 + 6) = 40.30 + 96 1296 = 1296 -5x + 8y = 40 12x - 8y = 240 Zahrada má rozměry 40 x 30 m. 7x = 280 /:7 zpět x = 40

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.20 Do tanečního kroužku chodí celkem 39 dětí. Dnes chyběla jedna dívka a dva chlapci a při nácviku společné skladby vycházely na každého chlapce dvě dívky. Kolik chodí do kroužku chlapců a kolik dívek? chlapci …x dívky … y 14 25 x + y = 39 2.(x – 2) = y - 1 Zk. 14 + 25 = 39 2.(14 – 2) = 25 – 1 24 = 24 x + y = 39 2x - 4 = y - 1 /-y +4 x + y = 39 2x - y = 3 3x = 42 /:3 x = 14 Do kroužku chodí 14 chlapců a 25 dívek. 14 + y = 39 /-14 y = 25 celé řešení zpět

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic – úloha č.20 Do tanečního kroužku chodí celkem 39 dětí. Dnes chyběla jedna dívka a dva chlapci a při nácviku společné skladby vycházely na každého chlapce dvě dívky. Kolik chodí do kroužku chlapců a kolik dívek? chlapci …x dívky … y 14 25 x + y = 39 2.(x – 2) = y - 1 Zk. 14 + 25 = 39 2.(14 – 2) = 35 – 1 24 = 24 x + y = 39 2x - 4 = y - 1 /-y +4 x + y = 39 2x - y = 3 3x = 42 /:3 x = 14 Do kroužku chodí 14 chlapců a 25 dívek. 14 + y = 39 /-14 y = 25 zpět