AnotacePrezentace, která se zabývá úvodem do poměru. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci zjišťují co je poměr v matematice.. Speciální vzdělávací potřebyNe Klíčová slovaPoměr, zvětšení, zmenšení a člen poměru. Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityVýklad Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina12-15 let Celková velikost / datum207 kB soubor.doc (MS PowerPoint) / září IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Poměr Úvod do problematiky poměru.
Poměr úvahou Zvětšení Původní velikost Zmenšení Obr. 1 © Václav Simandl
Poměr Pokud nějaký předmět zvětšíme či zmenšíme, tak v nějakém poměru k původní velikosti. Poměr určuje, zda se předmět zvětšil či zmenšil (zůstal v původní velikosti). Porovnání podílem se ptáme na poměr. Kolikrát???
Zápis poměru Kolikrát je a větší než b? poměr a : b (a ku b) 1. člen poměru 2. člen poměru Můžeme zapsat i jako zlomek (operace dělení) a b Obr. 2 © Václav Simandl
Užití poměru Petr nalil mamince o dvojnásobek mléka více než sobě. Tatínkovi nalil šest ku třem více mléka než sobě. Komu nalil více? Jelikož je poměr operace dělení (zlomek) můžeme jej rozšiřovat i krátit. Mamince dvakrát více než sobě 2 : 1 Tatínkovi šest ku třem (6:3) 6 : 3 : 1 = 2 : 1 2 : 1 = 2 : 1 Petr nalil mamince i tatínkovi stejně.
Příklady Najděte stejné poměry: Jakým číslem jsme poměr rozšířili či zkrátili? 4 : 5 10 : 1 3 : 6 5 : 25 2 : 4 : 6 32 : 40 3 : 5 : 8 1 : 1 1 : 5 1 : 2 30 : 30 9 : 15 : : 2 1 : 2 : 3
Čerpáno Obr vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.