Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 2. část
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích Barokní radikalismus v malířství Barokní klasicismus v malířství
Opakování a prohlubování znalostí Malířství barokní radikalismus Znaky: dynamický pohyb, vypjaté emoce, nadvláda hmoty. Obr. 1 Rubens – Únos dcer Leukippových.
Opakování a prohlubování znalostí Malířství Petr Paul Rubens hlavní představitel vlámského barokního radikalismus dlouhodobý pobyt v Itálii --- vliv benátské malby vrcholné renesance – tizianovská barevnost, tělesná plnost – Michelangelo Barokní kompozice – složitá a otevřená Renesanční kompozice – přehledná, jednoduchá a uzavřená Obr. 2 Rubens – Příjezd Marie Medicejské do Francie.
Opakování a prohlubování znalostí Malířství Vlámský barokní radikalismus radikální barokní forma se výrazně uplatňuje především v katolických zemích či zemích s výraznou protireformační politikou katolické církve široká tématická škála – motivy náboženské, mytologické, alegorické i žánrové Obr. 3 Jordaens – Diogenes na trhu.
Opakování a prohlubování znalostí Malířství Barokní klasicismus Znaky: nejvíce spjat s renesancí - rozumový přístup ke skutečnosti, s ostatními proudy společná monumentalita Nicolas Poussin (Francie, Itálie) Svatá rodina na schodech Kompozice typická pro renesanci – uzavřená, pyramidální Obr. 4 Poussin – Svatá rodina na schodech.
Opakování a prohlubování znalostí Malířství Barokní klasicismus Obliba v tématech mytologických, historických a alegoriích Obr. 5 Poussin – Zrození Venuše.
Opakování a prohlubování znalostí Malířství Barokní klasicismus Charles Le Brun (1619 – 1690) francouzský královský malíř, vliv Poussina, výzdoba zámku ve Versailles Obr. 6 Le Brun – Vjezd Alexandra Makedonského do Babylónu.
Opakování a prohlubování znalostí Malířství Barokní klasicismus Krajinomalba opakem holandských barokních realistických krajin idealizované, doplňované antickou architekturou a lidskou stafáží Obr. 7 Lorrain – Vyplutí sv. Pauly z přístavu v Ostii.
Citování odborných informačních zdrojů Obr. 1 PIJOAN, José. Dějiny umění 7/. Praha 1990: Odeon, n.p., str. 215 Obr. 2 dtto str. 217 Obr. 3 KITSON, Michael. Barok a rokoko. Praha 1972: Artia, str. 36 Obr. 4 dtto str. 61 Obr. 5 dtto str. 63 Obr. 6 dtto str. 57 Obr. 7 dtto str. 71