Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Tematická oblast: Psychologie Autor: PhDr. Jaroslava Pauchová Téma: Druhy paměti Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_PS_19_Druhy paměti Datum tvorby: Anotace: Prezentace je určena pro žáky 1. ročníku SŠ, slouží k pochopení druhů paměti jako součásti poznávacího procesu s využitím v životě člověka. Součástí jsou procvičovací úkoly. Klíčová slova: paměť, informace, zapamatování Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
DRUHY PAMĚTI
1. dle zapamatování a vybavování bezděčná (neúmyslná) - zážitky, které jsme ani neplánovali si zapamatovat. - souvisí se silným citovým prožitkem záměrná - klademe si cíl něco si zapamatovat - využití při vzdělávaní ve škole
D RUHY PAMĚTI 2. dle myšlení mechanická paměť - při zapamatování přesného, doslovného obsahu… - učíme se neustálým opakováním (báseň) - chybí snaha o pochopení obsahu logická paměť - znamená učení s porozuměním, se zapojením myšlení
D RUHY PAMĚTI 3.dle délky trvání zapamatovaného krátkodobá paměť - omezené množství informací v průběhu krátkého časového intervalu. dlouhodobá paměť - zapamatování informací po delší čas - využití při učení - podmínkou je motivace a logické pochopení
D RUHY PAMĚTI 4. dle názornosti - souvisí s tím, co jsme již někdy vnímali - pamatujeme si i bolest (bolest hlavy..) - zraková ( pes, krajina) - sluchová (hlas známé osobnosti) - čichová (vůně parfému) - chuťová (chuť citrónu) - pohybová (rychlá chůze…)
P ROCES ZAPOMÍNÁNÍ Zapomínáme to, čemu jsme nerozuměli, to, co jsme dostatečně neopakovali, co nevyužíváme v praxi.
Ú KOL Č. 1 Kdy využíváme mechanickou paměť? Správná odpověď!!! Když si potřebujeme zapamatovat něco doslova a přesně… Učíme se zpaměti text…
Ú KOL Č. 2 Na čem závisí dlouhodobá paměť? Správná odpověď!!! na motivaci, logickém pochopení obsahu…
P OUŽITÁ LITERATURA, ZDROJE : Čechová, V., Rozsypalová, M.,: Obecná psychologie, IDVPZ, Brno, ISBN Gillernová, I., Buriánek, J.,: Základy Psychologie a Sociologie pro střední školy, Fortuna, Praha, ISBN Není – li uveden zdroj, je použitý materiál z vlastní tvorby autorky