Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorMgr. Iva Novotná Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S1N2N_NT_03_04 NázevPUBLICISTICKÝ STYL I Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník1. – 4. roč. SŠ, 1. a 2. roč. nástavbového studia Tematický celekFunkční styly, slohové postupy a slohové útvary AnotaceTato prezentace je primárně určena pro výuku ve 4. ročníku SŠ a v 1. a 2. ročníku nástavbového studia. Je zaměřena na opakování vědomostí o publicistickém stylu v rámci přípravy k ústní maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury. V ostatních ročnících lze využít při výkladu nové látky. Žáci si na základě tohoto materiálu zopakují znalosti o publicistickém stylu, jeho typických jazykových prostředcích a typických slohových útvarech. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokynPOMŮCKY: počítač, dataprojektor, denní tisk (Hospodářské noviny, MF Dnes, Blesk…) Průběžně se střídá forma výkladu, řízený rozhovor a samostatná práce. Prezentace je doplněna i motivačními úkoly. Klíčová slovaPublicistický styl, jazykové prostředky publicistického stylu, jazyková automatizace, jazyková aktualizace, investigativní žurnalistika, bulvár Očekávaný výstupZopakování znalostí o publicistickém stylu. Charakteristika typických jazykových prostředků a slohových postupů publicistického stylu Datum vytvoření
PUBLICISTICKÝ STYL I. Charakteristika publicistického stylu
Publicistický styl Styl sdělovacích prostředků (noviny, časopisy, TV) masmédia - zdroj informací, vzdělání, zábavy… cz/images/results.aspx?qu=noviny&ex=2 #ai:MP |
Cíle informovat o aktuálních událostech ovlivňovat názory přesvědčovat - působit na rozumovou i citovou stránku
Požadavky Aktuálnost Srozumitelnost, jednoznačnost Působivost a přesvědčivost
Investigativní žurnalistika Angl. investigate – vyšetřovat, vyhledávat, prozkoumat Investigativní novinář se snaží získávat a odhalovat informace, které se někdo snaží utajit (skandály, podvody, zločiny, neštěstí, pomluvy, úplatkářství) Které investigativní pořady znáte?
Bulvární žurnalistika Záměrně volí témata, která budí zvědavost (skandály, zločiny, neštěstí, pomluvy…) Obsah nebývá vždy pravdivý Výrazné titulky - často zveličené vzhledem k obsahu Znáte nějaké bulvární noviny nebo pořady v TV?
Jazykové prostředky Základem neutrální spisovný jazyk Oživení pomocí hovorových prostředků Jazyková automatizace - využití stále stejných jazykových prostředků (jsou očekávané a předpokládané) - slouží k rychlé orientaci - jsou-li příliš časté - fráze, klišé
Jazyková aktualizace - použití jazykových prostředků, které působí svou novostí a neobvyklostí (upoutávají pozornost) - slovní hříčky - slova citově zabarvená - výrazy s přeneseným významem (obrazná pojmenování) - věty zvolací, přací, tázací, řečnické otázky Prostředky původně aktualizované se při častém používání stávají automatizovanými. Např. „Mládí má zelenou“ Vysvětlete význam.
Úkol: Rozlište automatizované a aktualizované jazykové prostředky: Setrvat v srdečném rozhovoru Hrát důležitou roli Raketový pád Zodpovědná místa Sníh nazouvá řetězy Zmýlená platila Mít určité rezervy
Řešení AUTOMATIZACE Setrvat v srdečném rozhovoru Mít určité rezervy Hrát důležitou roli Zodpovědná místa AKTUALIZACE Raketový pád Sníh nazouvá řetězy Zmýlená platila
Stálé prvky novin Záhlaví Rubriky Inzerce Reklama Zábavné útvary Tiráž (technické a vydavatelské údaje) Vyhledejte stálé prvky novin. Vypište rubriky.
Titulky Naznačují obsah textu Cílem je zaujmout, upoutat pozornost – snaha o zajímavost Důležitost grafické úpravy – velikost, typ, barva písma Najděte v novinách zajímavé titulky.
Zdroje informací: cz/images/results.aspx?qu=otazn%C3%ADk&ex=2#ai:MC SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN | ČECHOVÁ, Marie a kol. Český jazyk pro 2. ročník středních odborných škol. Praha: SPN, 2003, ISBN MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj! z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2002, ISBN