matematické pohádky s převody jednotek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_705.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_110.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_107.
Kdo chce být milionářem ?
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Očísluj dopisy násobky čísla 2
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_100.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _727 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Vzdělávací obor: Matematika
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _644 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_75.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_90.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_61.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _645 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_756.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO TISÍCE - ROVNICE A SLOVNÍ ÚLOHY
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _721 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _730 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_702.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _736 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _739 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _734 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _722 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _639 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
PŘIROZENÁ ČÍSLA. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_111.
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_159 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS2 / 2.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_97.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_769.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _735 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_84.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nejprve provedeme výpočet v závorce
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_143 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS1 / 1.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _740 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_147 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS2 / 2.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_460.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:I V /2Č. materiálu:VY_ 4 2_INOVACE_.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _627 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _625 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_755.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_269.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_758.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:IV/2Č. materiálu:VY_42_INOVACE_.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_754.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_250.
O perníkové chaloupce Bylo nebylo….
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL ZÁKLADNÍ POJMY. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PŘÍKLADY Z PŘIJÍMACÍCH ZKOUŠEK. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _726 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _724 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _729 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Rozkazovací tázací oznamovací přací. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č.
PROCENTA. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_254.
Příběh pro všechny tvrdě pracující
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 42 INOVACE 14 Matematika a její aplikace.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Transkript prezentace:

matematické pohádky s převody jednotek

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2852 Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_249 Jméno autora: Klára Křížová Třída/ročník: VII. Datum vytvoření: 9. 5. 2013

Matematika a její aplikace Tematická oblast: Převody jednotek Předmět: Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Tematická oblast: Převody jednotek Předmět: Matematika Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: matematické pohádky neboli delší slovní úlohy zapracované do pohádek, žáci vyřeší problémy díky převodu na stejné jednotky Klíčová slova: matematická pohádka, jednotky času, délky, obsahu Druh učebního materiálu: prezentace PowerPoint

o hraběti montérovi Byl to takový kutil, tenhle Hrabě Montér Christo, neustále něco vymýšlel a zlepšoval. Jednou vám takhle něco vynalezl a svůj vynález si chtěl dát patentovat. Než však na Úřad pro patenty a vynálezy došel, zastavil se v hospodě U Drbny a tam všechno pod vlivem alkoholu prozradil. Kumpáni pak nelenili, nápad mu ukradli a jeho nechali vsadit do věže. Jen sluha Dobromysl Úslužný zůstal Christovi věrný. Našel místo, kam Montéra zavřeli, a snažil se svého pána osvobodit.

Okno ve věži však bylo vysoko, provaz nebylo za co pověsit Okno ve věži však bylo vysoko, provaz nebylo za co pověsit. Protože ale byl Hrabě vynálezce, v mžiku objevil to, čemu dnes říkáme žebřík, a na papíru načrtnutý objev hodil z okna Dobromyslovi, aby žebřík, nebo jak se také tehdy začalo říkat špricloš, nahorulez, stupačku, žbrdliňák či leznici, nechal zhotovit. Žebřík měl 38 příček vzájemně vzdálených 30 cm a k nejbližší příčce od horního okraje bylo 1 dm a 5 cm, od dolního konce 35 cm. Jestlipak víte, jak byl žebřík dlouhý? Jestliže ano, pak vám prozradím, že Montér byl osvobozen, žebřík nechal patentovat, zbohatl na něm a kumpánům se pomstil tím, že jim u darovaného žebříku nařízl „špricle“.

sjednocení jednotek (na cm) 1 dm 5 cm = 15 cm počet příček a mezer mezi nimi 38 příček => 37 mezer 37 . 30 = 1 110 cm + 15 cm nahoře + 35 cm dole 1 110 + 15 + 35 = 1 160 cm = 11,6 m Žebřík byl dlouhý 11,6 m.

pasáček vepřů To vám bylo tak. Princezně z královského zámku se hrozně moc líbil obyčejný pasáček hlídající královské pašíky. Ani jemu nebyla princezna lhostejná, a protože to byl pasáček činu, jednou povídá princezně: „Dáš mi hubičku?“ Princezna se začervenala, sklopila oči a odpověděla: „Dám.“ Pasáček se zaradoval, ale princezna pokračovala: „Jenže to byl nejdříve musel během jednoho dne oplotit výběh našim vepříkům.“

Myslela si, že se pasáček hned dá do díla, ale on místo toho začal měřit prkna, potom vyndal kalkulačku a něco počítal. „Co to děláš?“ ptá se ho princezna zvědavě. „No, musím si nejdříve vypočítat, jestli to vůbec stihnu,“ odpověděl pasáček. „Podívej, na oplocení je potřeba 860 prken. Než jedno přibiju, trvá to 1,5 minuty. Během dne, což představuje 24 hodin, si udělám 4 půlhodinové přestávky. Takže – když to vypočtu – vyjde mi …“ Zadrž, pasáčku! To je příklad přesně pro vás. Určitě jste totiž zvědaví, zda hubičku od princezny dostane, tak neleňte a počítejte.

za jak dlouho přibije všechna prkna 860 . 1,5 = 1 290 minut hodina má 60 minut 1 290 : 60 = 21,5 hodiny 21,5 hodiny bude trvat přibíjení prken. přestávky 4 . 0,5 = 2 hodiny Pasáček i s přestávkami bude pracovat 23,5 hodiny, ve zbývající půlhodince jistě dostane nejednu hubičku.

pohádka májová Byl máj, lásky čas. Proto se nesmíte divit, že i naše pohádka bude jako vystřižená z „červené knihovny“, ve které chudé dívky ke štěstí a k bohatým ženichům přicházejí. Nepředbíhejme a představme si nejdříve hrdiny našeho májovo-květnového příběhu. Žila byla dívčinka hezká jako ten nejkrásnější květnový kvítek. Však se také jmenovala Květuška a bydlela se svou maminkou Květoslavou v chudém, ale čistém a pěkném domečku v Květné Lhotě.

Žil byl i urostlý mládenec Otakar, který však pocházel z bohaté rodiny průmyslníka, bankéře, továrníka Máje z města Květnov pod Májovkou. Snad osud tomu chtěl, že tito mladí lidé se do sebe zamilovali. Jednou takhle v květnu Květuška povídá: „Dáš-li mně jednu hubičku, já ti jich dám sedm.“ Otakar jako muž činu ihned reagoval, neboť byli sami a nad nimi jenom vysoké jarní, májové nebe. I když nikoho nenavádíme, aby si v těchto záležitostech zavedl časoměřičské normy, je zajímavé se vás zeptat:

Kolik jejich líbání celkem zabralo „čistého času“, když víme, že každý Květuščin polibek byl o 2 vteřiny delší než předchozí, přičemž první polibek byl dvakrát delší než zahajovací třívteřinový polibek Otakarův? Lásce zdar a té květnové zvlášť!

Otakarův polibek … 3 s Květuščin polibek … 2 . 3 = 6 s Květuščin polibek … 6 + 2 = 8 s Květuščin polibek … 8 + 2 = 10 s Květuščin polibek … 10 + 2 = 12 s Květuščin polibek … 12 + 2 = 14 s Květuščin polibek … 14 + 2 = 16 s Květuščin polibek … 16 + 2 = 18 s dohromady: 3 + 6 + 8 + 10 + 12 + 14 + 16 + 18 = 87 sekund = = 1 minuta a 27 sekund Otakar s Květuškou se líbali 1 minutu a 27 sekund.

o perníkové chaloupce Také vám už vyprávěli pohádku „O perníkové chaloupce“? Asi ano. Musím vám ale prozradit, že zaručeně špatně. Jeníček s Mařenkou sice loupali perníček, ale bába s dědkem je nechytili proto, aby si je vykrmili, ale proto, aby napravili spáchanou škodu na perníkové střešní krytině. Samozřejmě, že děti s sebou neměly v lese žádné peníze, aby vzniklou škodu zaplatily. Inu, nic naplat, chodily tedy každý den sbírat lesní plody, ty potom prodaly a za získané peníze koupily perníkové střešní tašky.

Tady by mohla pohádka skončit, ale to by nebyla pohádkou matematickou Tady by mohla pohádka skončit, ale to by nebyla pohádkou matematickou. Jeníček s Mařenkou si totiž museli vypočítat, kolik tašek musí koupit. Celkem oloupali 1,35 m2 perníkové střechy. Jedna taška měla obsah 300 cm2. Podobně i vy můžete vypočítat, kolik voňavých, sladkých perníčků museli Jeníček s Mařenkou koupit.

= kolik tašek se vejde do povrchu poničené střechy stejné jednotky 1,35 m2 = 13 500 cm2 dělení 13 500 : 300 = 45 Na zakrytí „díry“ ve střeše bylo potřeba 45 tašek.

VESELÝ, M. Bylo nebylo (Matematické pohádky) Zdroj: VESELÝ, M. Bylo nebylo (Matematické pohádky) Pro 2. stupeň ZŠ. Praha: Albatros, 2006. ISBN 80-00-01843-8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Klára Křížová.