VY_32_INOVACE_PSYPS12060ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor: Mgr. Pavel Zapletal Určeno pro předmět: Psychologie Tematická oblast: Psychologie osobnosti Obor vzdělání: Podnikání (64-41-L/51) 1. ročník Název výukového materiálu: Specifické poruchy osobnosti – učební materiál s úkoly Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 20 minut
Specifické poruchy osobnosti 1. osobnost narcistická 1. osobnost narcistická charakteristické znaky: charakteristické znaky: velikášské představy o vlastní důležitosti velikášské představy o vlastní důležitosti fantazie o úspěchu, moci, vlastní skvělosti, kráse,... fantazie o úspěchu, moci, vlastní skvělosti, kráse,... potřeba nekonečného obdivu potřeba nekonečného obdivu víra, že je "zvláštní", elitářství víra, že je "zvláštní", elitářství vyžaduje zvláštní privilegia vyžaduje zvláštní privilegia chybí empatie, využívání druhých chybí empatie, využívání druhých arogance, zpupnost arogance, zpupnost téma závisti téma závisti neustále se porovnává a soutěží neustále se porovnává a soutěží
ÚKOL: Rozdělte se do trojic a do tabulky napište, jakými větami by jste charakterizovali uvedenou poruchu, pedagog poté odpovědi vyhodnotí a situaci moderuje O sobnost narcistická O sobnost narcistická
Charakteristické věty k úkolu Beze mě to nejde Beze mě to nejde Jsem originál, potřebuji speciální pravidla Jsem originál, potřebuji speciální pravidla Obdivujte mě Obdivujte mě Jsem nejlepší, nejkrásnější a nejchytřejší Jsem nejlepší, nejkrásnější a nejchytřejší Ty se do toho nepleť, tomu rozumím jen já Ty se do toho nepleť, tomu rozumím jen já
Osobnost pasivně agresivní charakteristické znaky: charakteristické znaky: neústupnost a prodlevy, pasivní rezistence neústupnost a prodlevy, pasivní rezistence neoprávněné stížnosti na nesmyslné požadavky, remcání neoprávněné stížnosti na nesmyslné požadavky, remcání mrzutost při požádání o práci, kterou nechce vykonávat mrzutost při požádání o práci, kterou nechce vykonávat kritika, pohrdání nadřízenými, mění pravidla kritika, pohrdání nadřízenými, mění pravidla bojkot společné práce bojkot společné práce vyhýbá se s výmluvou, že zapomněl, nedodržuje sliby, časy, termíny vyhýbá se s výmluvou, že zapomněl, nedodržuje sliby, časy, termíny
ÚKOL: Rozdělte se do trojic a do tabulky napište, jakými větami by jste charakterizovali uvedenou poruchu, pedagog poté odpovědi vyhodnotí a situaci moderuje Osobnost pasivně agresivní Osobnost pasivně agresivní
Charakteristické věty k úkolu Druzí omezují moji svobodu Druzí omezují moji svobodu Kontrola od druhých, jejich zasahování, vyžadování a dominance jsou nesnesitelné Kontrola od druhých, jejich zasahování, vyžadování a dominance jsou nesnesitelné Jsem soběstačný Jsem soběstačný Musím si dělat věci po svém Musím si dělat věci po svém S vámi pracovat společně nebudu, ať si dělá každý sám S vámi pracovat společně nebudu, ať si dělá každý sám