Www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SEVERNÍ AMERIKA OSVOJOVÁNÍ
Advertisements

Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Spojené státy americké
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Zpracoval: Marek Lovecký, 9 .A ZŠ a MŠ Horníkova 1
SEVERNÍ AMERIKA OBR. 1
Obyvatelstvo Ameriky Autor: Mgr. Marian Solčanský
Glóbus a zeměpisná síť Název školy
Amerika v 18. století.
Zemětřesení Název školy
Autor materiálu: Mgr. Dagmar Nogová Datum vytvoření: říjen 2013
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Spojené státy americké
Vývoj politické mapy světa
Kolonialismus a imperialismus
VY_32_INOVACE_06 Obyvatelstvo Ameriky
Základy hospodářství Beneluxu
Kanada.
AMERIKA - OBYVATELSTVO
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Zeměpisné objevy v 17. a 18. století
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_108 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
VY_32_INOVACE_12 Amerika - Kanada
Afrika orientace na mapě VY_32_INOVACE_Ze z 2
Lidské rasy Název školy
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
USA Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:8. ročník Klíčová slova:USA - základní údaje, rozloha,
Zelená revoluce Název školy
OBYVATELSTVO AMERIKY.
AMERIKA.
AMERIKA obyvatelstvo.
Národy světa Název školy
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Socioekonomická geografie
TVAR A POLOHA NA ZEMI, HRANIČNÍ BODY
Vodstvo ČR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Periferní oblasti V Asie
Nil Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Autor materiálu: Mgr. Dagmar Nogová Datum vytvoření: říjen 2012
Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE 01 Úvod do Ameriky - poloha, rozloha, členitost
Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_028.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Poznávání krajů českých
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Botswana Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
OBYVATELSTVO AMERIKY.
Vietnam – 3.generace asijských tygrů
Severní Amerika Obyvatelstvo a sídla.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
OBYVATELSTVO AMERIKY.
Americké osady v 18. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3615_ Americké_osady_v_18_století Autor: Mgr.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_63_01 Název materiáluObyvatelstvo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Amerika – Obyvatelstvo Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
6. AMERIKA - OBYVATELSTVO
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL: VY_32_INOVACE_06_Z67_02
USA – obyvatelstvo opakování
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
AMERIKA - obyvatelstvo
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Kolonizace Severní Ameriky Označení DUM VY_32_INOVACE_12_3_07 Autor RNDr.Tomáš Danielis Datum Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Regionální geografie Ameriky Ročník 1. ročníky a kvinty gymnázia

Odkud a kdy přišlo původní obyvatelstvo SA? - z Asie přes ……… ….. zamrzlý Beringův průliv, takže probíhala ….. …. doba ledová - příchod - uvádí se asi před lety, ale jsou i údaje před lety O jakou se jednalo rasu ………… ……..mongoloidní

Kdy nastala další etapa osídlování, kdo byl aktérem? - kolem roku 1000 připluli Vikingové (Leif Eriksson) z Islandu přes Grónsko k pobřeží Kanady – Newfoundland, Labrador,… Jak byla tato kolonizace úspěšná? - neúspěch – obyvatelé postupně vyhynuli - pozůstatky osad jsou památky UNESCO Obr.1

Kdy nastává zásadní zlom pro Severní Ameriku? - objevení Kryštofem Kolumbem – kdy? ….1492 Kterou část objevil? - Bahamy, Velké a Malé Antily, pobřeží Střední Ameriky, Venezuelu Kolonizace Severní Ameriky začala zhruba o 30 let později

Kolonizace Severní Ameriky v raném novověku bylo období trvající od 30.let 16.stol. zhruba do roku 1776 – to je datum…. ….vzniku USA, následně se většinou jednalo o uzemní zisky nového státu na úkor Indiánů či Španělska O kolonizaci Severní Ameriky se pokoušelo několik států, ale pouze čtyři z nich se významněji prosadily. Dle atlasu vyjmenuj: Především Španělé, Francouzi, Angličané, Nizozemci a v menší míře také Rusové a Švédové.

Jaké části kolonizovali? Dle atlasu Geograficky se Angličané a Francouzi soustředili převážně do východních a severovýchodních oblastí Severní Ameriky. SZ oblasti byly kolonizovány Ruskem, které Aljašku prodalo USA v roce Naopak jih dnešního USA byl celý pod kontrolou Španělska, které ovládalo celou či většinu Kalifornie, Texasu, Arizony, Nového Mexika i Floridy. Nejméně se z těchto mocností angažovalo v oblasti Severní Ameriky Nizozemsko. Založilo kolonii Nový Amsterdam (pozdější New York), která sestávala ze stejnojmenného města a jeho okolí. V pozdější době ovládla toto území Velká Británie a Nizozemsko přesunulo svoji pozornost do jiných oblastí.

Obr.2

- vlastnilo jen území na východě Obr.3

V podstatě většinu západní a jižní části ovládalo tzv. Nové Španělsko Obr.4

Anglosaský vliv se v podstatě omezoval až do 19. století na území 13 původních kolonií na východním pobřeží USA. V oblasti jihu a západu dnešních Spojených států vznikla na konci 16. a hlavně v 17. století a 18. století nárazníková zóna, do které vedle Španělů pronikaly také francouzské vlivy (z dnešní Louisiany) Jih a západ do 19. století pod kontrolou Španělska. V roce 1819 byla rozsáhlá území severu Nového Španělska podstoupena Spojeným státům. V určitém smyslu pak byla tato území opět kolonizována tentokrát ze strany USA.

Obr.5

Na SZ Kanady se od začátku 18.století střetávaly vlivy Francie a VB. Napětí mezi anglickou a francouzskou stranou eskalovalo již roku 1754 menšími srážkami. Zpočátku měla navrch francouzská strana, následně Britové i díky britským osadníkům získávali převahu (např.G.Washington) Pádem Montrealu roku 1760 francouzská nadvláda nad Novou Francií přestala fakticky existovat. Válka skončila zánikem Nové Francie, kterou zcela ovládly britské jednotky. V britsko-americké válce v letech hrála kanadská fronta enormně důležitou roli. USA se opakovaně pokoušely obsadit Horní i Dolní Kanadu, ale jejich vpády byly odraženy. Významný byl v tomto ohledu postoj indiánského obyvatelstva, které podporovalo spíše Brity (na britské straně bojovaly hlavní kmeny z oblasti Velkých jezer i Tecumsehova aliance), jakož i místních kolonistů. Války se francouzští obyvatelé většinou neúčastnili a pokud ano, tak většinou na straně Britů. Následovala zdařilá a značná expanze KANADY na sever a západ.

1. KERELUK, Dylan. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2. PINPIN. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3. AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4. JLUISRS. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 5. UNITED STATES FEDERAL GOVERNMENT. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: