Souhrnné výsledky za duben 2005 – březen 2006 PŘÍJEZDOVÝ CESTOVNÍ RUCH Květen 2006 / Prezentace výsledků výzkumu / STEM/MARK, a.s. Ředitel: Jan Tuček / Client Service Manager: Kateřina Perničková Senior Analysts: Markéta Čechová, Ivan Brhlík
VÝCHODISKA PROJEKTU Zadání projektu Zadavatel projektu: Česká centrála cestovního ruchu - CzechTourism Na projektu dále zainteresováni: Ministerstvo pro místní rozvoj, Český statistický úřad, Česká národní banka Primární cíle projektu Získání datové základny pro tvorbu satelitního účtu cestovního ruchu v ČR Získání dostatečné empirické opory pro následné marketingové aktivity
VÝCHODISKA PROJEKTU Metoda projektu Kvantitativní výzkum: standardizované face-to-face rozhovory Termín dotazování: – Místo dotazování: silniční hraniční přechody, vnitrozemská železniční nádraží, letiště Praha Ruzyně Výběr respondentů a velikost vzorku Výběr respondentů: metoda náhodného kroku Plánovaná velikost vzorku: zahraničních návštěvníků tranzitujících osob Počet kompletních rozhovorů: zahraničních návštěvníků tranzitujících osob
POUŽITÁ TERMINOLOGIE V analýze výsledků jsou používány následující pojmy: ZAHRANIČNÍ NÁVŠTĚVNÍCI = účastníci cestovního ruchu, jejichž hlavním cílem cesty je ČR, zahrnují: –JEDNODENNÍ NÁVŠTĚVNÍKY = účastníky cestovního ruchu bez přenocování v ČR –ZAHRANIČNÍ TURISTY= účastníky cestovního ruchu alespoň s jedním přenocováním v ČR TRANZITUJÍCÍ NÁVŠTĚNÍCI = účastníci cestovního ruchu, kteří územím ČR pouze projíždějí a hlavním cílem cesty je jiný stát OSTATNÍ = cestující mimo cestovní ruch
POČET ZAHRANIČNÍCH A TRANZITUJÍCÍCH NÁVŠTĚVNÍKŮ
Odhad počtu zahraničních návštěvníků...“čárkování“
VÝŠE A STRUKTURA VÝDAJŮ
Průměrné výdaje zahraničních turistů PRŮMĚRNÉ VÝDAJE PŘEDEM cca Kč na osobu a den CO JE PLACENO PŘEDEM Doprava 88% Ubytování 55 % Stravování 18 % Ostatní 10 % Výdaje předem platilo 49 % turistů PRŮMĚRNÉ VÝDAJE BĚHEM POBYTU cca Kč na osobu a den STRUKTURA VÝDAJŮ BĚHEM Stravování 32 % (cca 570 Kč) Ubytování 21 % (cca 370 Kč) Nákupy 18 % (cca 320 Kč) Doprava 17 % (cca 300 Kč) Rekreace, zábava 12 % (cca 210 Kč) CELKOVÉ VÝDAJE ZAHRANIČNÍCH TURISTŮ Kč na osobu a den
Průměrné výdaje jednodenních návštěvníků PRŮMĚRNÉ VÝDAJE PŘEDEM cca 280 Kč na osobu a den CO JE PLACENO PŘEDEM Doprava 86% Ubytování 0 % Stravování 8 % Ostatní 12 % Výdaje předem platilo 5 % návštěvníků PRŮMĚRNÉ VÝDAJE BĚHEM POBYTU cca Kč na osobu a den STUKTURA VÝDAJŮ BĚHEM Nákupy 39 % (cca 790 Kč) Doprava 37 % (cca 750 Kč) Stravování 20 % (cca 410 Kč) Rekreace, zábava 4 % (cca 80 Kč) CELKOVÉ VÝDAJE JEDNODENNÍCH NÁVŠTĚVNÍKŮ Kč na osobu a den
DESKRIPCE JEDNODENNÍCH NÁVŠTĚVNÍKŮ Stát trvalého pobytu Důvod návštěvy ČR Jak časté jsou návštěvy ČR Oblíbené destinace v ČR
Stát trvalého pobytu Jednodenní návštěvníky lze charakterizovat jako typické obyvatele příhraničních států. Mezičtvrtletně je struktura návštěvníků dle země trvalého pobytu podobná.
Důvod návštěvy ČR Hlavními důvody návštěvy ČR jsou nákupy a pracovní cesta. Rekreaci a zábavu zmiňují návštěvníci častěji v období duben-červen 2005 (21 %).
Jak časté jsou návštěvy ČR Jednodenní návštěvníci navštěvují ČR velmi často. Mezičtvrtletně se frekvence návštěv výrazně neliší.
Oblíbené destinace v ČR Jednodenní návštěvníci preferují příhraniční nákupní města. Do Prahy směřuje každý desátý jednodenní návštěvník, zejména pak z pracovních důvodů.
DESKRIPCE ZAHRANIČNÍCH TURISTŮ Stát trvalého pobytu Důvod návštěvy ČR Jak časté jsou návštěvy ČR Oblíbené destinace v ČR Délka pobytu v ČR Druh ubytování
Stát trvalého pobytu Zahraniční turisté přijíždějí do ČR nejčastěji z Německa, Velké Británie, Slovenska či Polska. V období říjen 2005 – březen 2006 do ČR přicestovalo významně více Britů (21 %).
Důvod návštěvy ČR Hlavními důvody návštěvy ČR jsou rekreace a zábava či pracovní cesta. Rekreace a zábava je cílem cesty významně častěji v období červenec-září 2005.
Jak časté jsou návštěvy ČR Vůbec poprvé do ČR přicestovaly 2/5 zahraničních turistů. Na svoji první návštěvu přijelo nejvíce turistů v období červenec-září 2005.
Oblíbené destinace v ČR Praha je stabilně nejčastějším cílem cesty zahraničních turistů. Kromě Prahy jsou centrem zájmu velká města a také významná turistická města.
Délka pobytu v ČR Zahraniční turista přenocuje v ČR průměrně 5x. Nejdelší pobyt volí turisté ze vzdálenějších destinací – Američané, Španělé, Kanaďané.
Druh ubytování Mezičtvrtletně se využívané druhy ubytování neliší. Turisté využívající služeb CK se významně častěji ubytovávají v hotelích a penzionech.
DESKRIPCE TRANZITUJÍCÍCH OSOB Odkud a kam zahraniční návštěvníci tranzitují přes ČR A proč... Kde čerpají informace Hodnocení ČR jako turistické destinace Mediální propagace ČR v zahraničí
Odkud a kam zahraniční návštěvníci tranzitují
A proč... Obchodní cesta častěji v období říjen 2005–březen 2006, rekreace v letních měsících. Za obchodními účely se nejvíce cestuje do Velké Británie, za rekrací a zábavou nejvíce do přímořských států.... „ČR nemá moře“ v letních měsících... „ČR nemá hory“ v zimních měsících
Při plánování zahraničních cest se tranzitující návštěvníci spoléhají na vlastní dosavadní zkušenosti, informace čerpají velmi často z internetu či od přátel a známých. Kde čerpají informace...
ČR je tranzitujícími návštěvníky vnímána jako cenově dostupná destinace, která nabízí přijatelné stravování a ubytování během dovolené. ČR jako turistická destinace
Mediální propagaci ČR jako turistické destinace zaznamenali nejméně turisté tranzitující přes ČR v období říjen-prosinec 2005 (43 %). Mediální propagaci zaznamenali zejména turisté ze zemí sousedících s ČR. Propagace ČR v zahraničí
DĚKUJEME ZA POZORNOST Jan Tuček Managing Director Telefon: Kateřina Perničková Client Service Manager Telefon: STEM/MARK, a. s. Na Hrázi 17/176, Praha 8