Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_TMM20160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám   Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/   Název projektu:
Advertisements

OD TOTALITNÍ MOCI K DEMOKRACII
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Sametová revoluce Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Naši prezidenti aneb jak znáš vůdce našeho státu ve 20. století
Návrat k demokracii Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s vývojem České republiky při návratu k demokracii.
Poválečný vývoj a komunistický režim
STUDENÁ VÁLKA 50. – 60. léta 20. století
VY_32_INOVACE_TMM21260BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Vznik ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 9.
VY_32_INOVACE_PSYM23260ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Českoslovenští a čeští prezidenti
Normalizace a 80. léta Nástup normalizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVb Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy a.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Co (ne)vím o Pražském jaru a 60. letech. 1. Zhodnoťte své znalosti týkající se 60. let 20. století, Pražského jara a okupace Československa v roce 1968:
Vývoj české ústavnosti
VY_32_INOVACE_PSYM24360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Osobnosti Charty 77 Václav Havel Petr Uhl Jiří Dientsbier Jiří Hájek.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS.
Česká národní banka – historie a současnost VY_32_INOVACE_2B6
Číslo v digitálním archivu školy
Rok 1989 – sametová revoluce
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
ČESKOSLOVENSKO PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Období: 1918 – 1993 Dějepis a občanská nauka Zpracoval: Milan Šimek
VY_32_INOVACE_FOTF10160ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_SVF33060DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
ČESKÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
VY_32_INOVACE_SVF35860DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Autor: Květa Stejskalová
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
STÁTY A ORGANIZACE VÝCHODNÍHO BLOKU
Československo na cestě destalinizace
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
VY_32_INOVACE_TMM24060BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM23960BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_PSYPS11560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_2B16 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Rok 1968.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_PSYM24760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
SSSR a studená válka Stalinův diktát Roztržka mezi SSSR a Jugoslávií
VY_20_INOVACE_SVF21460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS11960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Vypracoval: Mgr. Burkovcová Materiál: VY_32_INOVACE_37 Datum:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_KRISTINA_EPPICHOVA_CESKA_LITERATURA_2._POLOVINY_20._STOL ETI_DULEZITA_DATA_A_FAKTA_01.
Projekt 8.A.   Úvod  Film a diskuze  Práce ve skupinách, tvorba prezentací  Prezentace skupin  Tvorba animace  Exkurze + fotodokumentace.
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_07_Výprava do 20. století
Šablona III/2 ROK 1968 V ČESKOSLOVENSKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Formování naší státnosti do roku 89 Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Totalitní vláda komunistické strany
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obnovení demokracie v Československu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Od totality k demokracii
Komunizmus.
Popis prezentace Přehled prezidentů ČSR,ČSSR,ČSFR a ČR
Transkript prezentace:

Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor:Mgr. Petra Zemánková Určeno pro předmět: Český jazyk a literatura Tematická oblast:Česká literatura po roce 1945 Obor vzdělání:Masér sportovní a rekondiční (69-41-L/02) 4. ročník Název výukového materiálu: Historické souvislosti let – učební materiál s úkoly Popis využití: prezentace o událostech v Československu v letech v kontextu s literaturou s využitím dataprojektoru a notebooku Čas: 45 minut VY_32_INOVACE_ČJM4_4360_ZEM

 1945 – konec 2. světové války  1948 – únorový komunistický převrat  1953 – umřeli J. V. Stalin a K. Gottwald  1956 – v SSSR se konal XX. sjezd KSSS, na němž vystoupil Nikita Chruščov a ostře odsoudil stalinské praktiky  1968 – vpád vojsk Varšavské smlouvy (21. srpna)  1977 – Charta 77  1989 – „sametová revoluce“ (17.11.)  1993 – rozpad Československa a vznik samostatné České republiky

 po komunistickém převzetí moci v zemi byly zavedeny tzv. tábory nucených prací – komunistické lágry, kam byly odváženy všechny nepohodlné osoby  v 50. letech byli mnozí intelektuálové, kteří nesouhlasili s režimem, vězněni, mučeni, příp. popravováni (např. Milada Horáková)  50. léta s sebou přinesla také zákaz vydávání západoevropské a americké literatury

 z knihoven zmizela v 50. letech spousta nepohodlných či zakázaných knih, byly organizovány tzv. svozy – hromadné svážení knih k pálení či odevzdání do sběren  důsledkem psychického pronásledování v 50. letech bylo velké množství sebevražd (i umělců)  tento teror byl prolomen až po roce 1956  uvolnění trvalo do roku 1968

 60. léta znamenala uvolnění poměrů, jenž s sebou neslo také rehabilitaci mnohých neprávem obviněných a odsouzených z 50. let  na konci 60. let začali lidé hromadně vyjadřovat svůj nesouhlas s politikou komunistů a po změně prezidenta (stal se jím v březnu 1968 Ludvík Svoboda) věřili ve svobodu a změnu poměrů – tzv. Pražské jaro  důkazem je provolání DVA TISÍCE SLOV autora Ludvíka Vaculíka o ohrožení demokratického vývoje v naší zemi

 reakce komunistů na sebe nenechala dlouho čekat - přišla srpnová okupace 1968 a po ní doba normalizace  opět bylo zakázáno velké množství periodik – mj. všech nekomunistických  někteří autoři opět nemohou publikovat  v říjnu 1970 byl vydán 1. seznam zakázaných autorů a knih – tzv. index  mnoho spisovatelů odešlo do emigrace, příp. psali tzv. do šuplíku

 po vydání a podepsání Charty 77 se další spisovatelé dostali na index  v roce 1985 se prezidentem SSSR stal Michail Gorbačov, který zavedl v zemi tzv. pěrestrojku (přestavbu), zemi více otevřel demokratickému vývoji a západním zemím  i v Československu se tudíž začínají uvolňovat poměry a nesouhlas s politikou vlády vyvrcholí v listopadu 1989 nenásilným převratem

 od roku 1989 se do knihoven a na pulty knihkupectví vracejí všichni zakázaní autoři  kromě klasických spisovatelů se do literatury zapsali také tzv. písničkáři – autoři folkové hudby, kteří prostřednictvím písní vyjadřovali nesouhlas s režimem  bohužel se mezi kvalitní tituly v důsledku svobody dostávají v 90. letech taktéž nekvalitní, brakové knihy a čtenář se přestává v množství a kvalitě knih orientovat

 dnes se vydává prakticky všechno, o co lidé mají zájem, bez ohledu na kvalitu...

ÚKOLY 1.Které české seriály mapují situaci od komunistických čistek v 50. letech až po převrat v roce 1989? 2.Které české filmy reagují na srpen 1968? 3.Jak se dotkla doba normalizace vaší rodiny či nejbližšího okolí? 4.Které žánry mají dnes na pultech knihkupectví největší zastoupení? 5.Které žánry se dnes nečtou? 6. Má ještě dnes smysl číst knihy? Zdůvodněte svou odpověď.

Použitá literatura: PROKOP, V.: Přehled české literatury 20. století. Sokolov