Postoje Měření postojů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Informační systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
PSYCHICKÉ JEVY.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
4. KONSTRUKCE DOTAZNÍKU Pravidla a doporučení.
Psychologické vlivy a utváření mínění
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociologický výzkum.
Vlastnosti motorických testů a baterií
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
VLASTNOSTI MOTORICKÝCH TESTŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Metody pedagogické diagnostiky
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Metody sociální psychologie
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Skupinové interview (Focus group)
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Data pro posuzování environmentálních rizik Hustopeče, Petr Trávníček Luboš Kotek Petr Junga.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Druhy otázek.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Základy pedagogické metodologie
Assessment centrum.
Soustavy ukazatelů – úvod
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Ověření modelů a modelování Kateřina Růžičková. Posouzení kvality modelu Ověření (verifikace) ● kvalitativní hodnocení správnosti modelu ● zda model přijatelně.
Mentální reprezentace
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Assessment centrum.
Sociologie pro SPP/SPR
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Teorie vzdělávání dospělých
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Základy pedagogické metodologie
Assessment centrum.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Postoje Měření postojů

Zkoumání postojů ve výzkumech mínění Od 50. let 20. století – metodologická kritika výzkumů mínění: Validita výzkumů (platnost) – zda skutečně měří to, co si stanovily za cíl Jsou nedostatečné, pokud nedovedou zachytit postoje, na nichž mínění spočívá

Postoje Relativně stálé tendence k jednání Naučené Týkají se příznivých nebo nepříznivých reakcí Souvisí s jednáním a činností

Dimenze postojů Kognitivní -názory a myšlenky Afektivní (emocionální) – city, emocionální reakce Konativní (behaviorální) – sklony k chování či jednání

Postoje – hodnoty - názory Názory – neutrální výrok, předpoklad pravdivosti Postoje - emočně zabarvené, hodnotící Hodnoty – základní hodnotová soustava

Funkce postojů Hodnocení objektů – umožňuje orientaci v realitě Externalizace – spojování nevědomých motivů s vnějšími podmínkami Sociální přizpůsobení – sociální soudržnost, identifikace referenčních skupin

Znaky postojů Komplexnost -podíl kognitivní, emocionální, konativní složky Konzistence -pevnost, stálost, soudržnost Konsonance – souzvuk trsu postojů Intenzita Extrémnost Rezistence vůči změně Centrálnost/perifernost

Změna postojů Obtížná Usnadňuje ji, jestliže Probíhá pozvolna Týká se periferní oblasti postojů Týká se postojů málo vyhraněných Osoba je aktuálně emočně stabilní Tlak na změnu centrálního postoje vyvolává úzkost

Teorie kognitivní disonance Leon Festinger (1957) – postojové trsy Snaha dosáhnout konsonance, souladného vztahu mezi postoji Disonance postojů - důležitý zdroj jejich změny Dynamický proces, zahrnuje strukturu osobnosti, hodnocení vjemů a mediálních nosičů Výsledek – změna postoje nebo přidání dalšího, který umožňuje novou interpretaci

Námitky vůči teorii Kognitivní disonanci lze řešit i jinak než změnou postoje, např.: Ignorováním skutečnosti Diskreditací zdroje Účelovým výběrem informace

Model změny postojů založený na komunikaci Hodnocení komunikačního zdroje (jeho důvěryhodnost, snaha přesvědčit) Povaha informace (včetně jazyka, jistoty mluvčího apod.) Charakteristiky příjemce

Měření postojů – postojové škály Transformace kvalitativních údajů na souhrnné znaky (obvykle o stejných intervalech) Měřící stupnice (škály) vytvořené sadou položek, které tvoří určité kontinuum Stupnice umožňuje kvantitativní uspořádání od jednoho pólu ke druhému Z odpovědí na jednotlivé položky se stanovuje souhrnná hodnota (index) pro každou zkoumanou osobu

Požadavky na postojové škály Homogenita – jednorozměrnost Představa spojitého kontinua Linearita – stejné intervaly Validita – platnost (měří to, co chceme měřit?) Reliabilita – spolehlivost (při opakovaném měření získáme stejné výsledky?)

Škála etnické distance E. S. Bogardus (1925) 7 výroků odstupňované intenzity Seznam etnik (sociálních skupin) Dotázaný vyslovuje souhlas či nesouhlas ve vztahu k příslušníku etnika/skupiny

Výroky Sňatek blízkého příbuzného se členem skupiny Být členem stejného klubu Bydlet ve stejné ulici Pracovat na stejném pracovišti Být občanem naší země Být turistou v naší zemi Být vyhnán ze země

Intervalová škála L. L. Thurstone (1929) Soubor tvrzení vztahujících se k určitému jevu Vyslovují se soudy o jevu (oznam. způsob) Škála odpovědí 5-9 bodů se střední variantou (naprosto souhlasím, ….. „ani-ani“….. naprosto nesouhlasím) Apriorní škála (technika soudců - laiků) Nevýhoda – dlouhá přípravná fáze Výhoda – včasná eliminace nevhodných položek, relativní univerzálnost použití škály

Sumační škála R. Likert (1932) - bodová, škála sumovaných odhadů Měří intenzitu postojů Aposteriorní škála – tvoří se na již sebraném materiálu Výběr položek do rozlišující škály je vztažen jen ke zkoumané skupině 5bodová škála odpovědí (silně souhlasím … ani-ani…. silně nesouhlasím)

Skalogram L. Guttman (1950) Postupné přidávání vlastností, které vyjadřují intenzitu nějakého jevu Každá kladná odpověď v řadě obsahuje všechny předcházející kladné odpovědi Např. schopnost, znalost, stupeň identifikace

Příklad skalogramu: Schopnost číst v cizím jazyce Rozumí známým jménům, slovům a velmi jednoduchým větám. Umí číst krátké jednoduché texty. Rozumí textům, které obsahují slovní zásobu často užívanou v každodenním životě. Rozumí článkům a zprávám zabývajícím se současnými problémy. Rozumí dlouhým složitým textům. Snadno čte všechny formy písemného projevu.

Vícerozměrné přístupy Sémantický diferenciál – Ch. Osgood (1958) Faktorová analýza – R. C. Cattell (1952)

Sémantický diferenciál Osgood 1957 – subjektivní význam jako kód v sémantickém prostoru Sedmibodové škály, 5-24 položek Pro konstrukci škál nezbytný předvýzkum a faktorová analýza

Polaritní profil Zjednodušená varianta sémantického diferenciálu (bez faktorové analýzy, mnohdy i bez předvýzkumu) Vhodné pro zjišťování postojů, stereotypů Zaujme pozornost respondenta, zábavné

Faktorová analýza Cíl – identifikovat malý počet faktorů, které nahradí velký počet původních položek Vychází z analýzy korelační matice dat Faktorová zátěž – míra vztahu mezi položkou a faktorem Faktorový skór – vypočtená hodnota odpovědí v daném faktoru (pro jednotlivce, skupinu)