Dobytí Konstantinopole

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sámova říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p.o. REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: Novými technologiemi k novým.
Křížové výpravy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Pitronová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Nástup Habsburků Dějepis 2. stupeň
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Evropa v 15. století Soumrak středověku.
Evropa za napoleonských válek
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
České stavovské povstání
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a společnost – Dějepis - Řím autor VM:Ing. Slánská Drahomíra.
Arabská (Islámská) expanze
Řecko Hlavní město: Atény Rozloha: km² (z toho 0,86% vodní plochy) Nejvyšší bod: Olymp (2 917.
Bitva u Marathonu Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Mgr. Michaela Psíková.
Křížové výpravy.
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
Asýrie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.04
VY_32_INOVACE_15_Marie Terezie Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Okupace Československa
III/2 XV A
ČESKÝ STÁT ZA JAGELLONCŮ
Bitva u Moháče Dějepis Autor: Pavel Hrstka
VY_32_INOVACE_2D.9.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 9.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (III. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Bitva o Británii Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Historie Starověkého Řecka
ČÍNA - VELKÁ ČÍNSKÁ ZEĎ Autor: Mgr. Jarom í r Van ě k Geografie
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Napoleon Bonaparte – ruské tažení a pád
Bitva u Waterloo Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Bitva u Hattínu Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Registrační číslo projektu:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_INOVACE_23-01 Zámořské objevy 1/ Obecná východiska.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Obléhání Vídně Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Bitva u Verdunu Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Bitva o Moskvu Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Bitva u Actia Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Vznik Svaté říše římské
VY_32_INOVACE_2D.7.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
BYZANTSKÁ ŘÍŠE Byzantská říše vznikla po rozdělení Římské říše na území Říše …………. Zahrnovala zejména Malou Asii a ……….. poloostrov.
Bitva u Poitiérs Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
DĚJINY VÝZNAMNÝCH STÁTŮ A NÁRODŮ V EVROPĚ
Bitva u Kann Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Na Balkánském poloostrově
Pozdně středověká krize
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NOVOVĚK Kapitola II. ZÁMOŘSKÉ OBJEVY.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
Pozdní středověk Evropa v 15. století.
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_05
Byzantská říše.
PELOPONÉSKÉ VÁLKY 431 př. n. l. až 404 př. n. l.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Dobytí Konstantinopole Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Dějepis Dobytí Konstantinopole Autor: Pavel Hrstka

Dobytí Konstantinopole duben- květen 1453 Istanbul, dnešní Turecko

Účastníci Osmani 80 000 - 100 000 mužů Velitel: sultán Mehmed II. Žádné důvěryhodné odhady ztrát Byzantinci - 10 000 vojáků a 40 000 obyvatel města - Velitelé: císař Konstantin XI. Palaiologos a Giovanni Giustiniani Logo z Janova - Žádné důvěryhodné odhady ztrát

Před bitvou Sultán obnovil mírovou smlouvu s Uherskem, uspořádal tažení proti mocnému turkickému emirátu Karaman v Malé Asii a vyslal expediční armádu na Peloponés proti despotům Thomasovi a Demetriovi Mehmed dal postavit na nejužším místě na Bosporu pevnost

Součástí příprav byla i stavba asi 16 velkých a 60 lehkých galér, 20 lodí pro koně a několika menších plavidel Ve slévárně v Edirne bylo odlito asi 60 nových děl různého kalibru Byzantský císař dělal co mohl, aby se připravil na obléhání Poslal posly s prosbou o pomoc do Benátek, Janova, k papeži, císaři Svaté říše římské a k uherskému a aragonskému králi

Obléhání http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Siege_of_Constantinople_1453_map-fr.svg

5. dubna dorazil sultán Mehmed II 5. dubna dorazil sultán Mehmed II. se zbytkem svých vojsk a postavil si stan naproti bráně sv. Romana Během prvních týdnů probíhaly téměř nepřetržité útoky, ale město odolávalo Ráno 23. dubna Byzantinci s hrůzou zjistili, že se ve vodách Zlatého rohu objevilo asi 70 až 80 menších osmanských lodí Byzantinci museli přeskupit své muže a zdroje k obraně hradeb stojících podél Zlatého rohu

Útoky Osmanů pokračovaly a zásoby ve městě se tenčily Rozhodující útok začal 29. května krátce po půlnoci Zatímco osmanská námořní děla ostřelovala hradby podél Marmanského moře a Zlatého rohu, armáda zaútočila na městské hradby z vnitrozemí Městskou branou vjel do města na koni sultán Mehmed II., který svým vojákům dopřál 3 dny plenění Poté bylo město obnoveno a zalidněno na sultánův příkaz

Význam Dobytí Konstantinopole ukončilo existenci byzantské říše, která v tomto prostoru dominovala téměř tisíc let, a zároveň zvýšilo i osmanskou politickou a psychologickou prestiž Držení města umožnilo Osmanům upevnit si moc v jihovýchodní Evropě a v Malé Asii, a tak vytvořit nejsilnější a jedinou říši v oblasti

Turci zároveň přerušili obchodní spojení Evropy s Orientem a Evropané tak museli hledat nové cesty Dobytí Konstantinopole se tak stává jednou z příčin zámořských objevů

Zdroje Čornej, P.- Čornejová I.- Parkán. F.: Dějepis 2 pro gymnázia a střední školy; středověk a ranný novověk. Praha: SPN, 2004. ISBN: 978-80-7235-430-6. Black, Jeremy : Sedmdesát velkých historických bitev. Vyd. 1. [Praha] : Slovart, 2007. 304 s. ISBN 8072098128. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Siege_of_Constantinople_1453_map-fr.svg